Het was een dag vol ontmoeting en verbinding op de landelijke dag van Sterk Techniekonderwijs! Zo’n 350 betrokkenen uit het hele land reisden op dinsdag 11 november af naar Burgers’ Zoo in Arnhem. Het was er niet alleen beregezellig, maar er vond ook verdieping plaats. In de aftermovie geeft landelijk programmaleider Raymond Nijenhuis een terugblik op de landelijke dag van STO.
In de ochtend was er een extra workshopprogramma met uiteenlopende workshops over actuele thema’s als AI, het meten van impact binnen STO, de versterking zoeken met Techkwadraat, wat moet en mag binnen STO en Samen veranderen en verankeren. Ook was er een technische rondleiding in Burgers’ Zoo. Van de workshops vindt u hieronder de getoonde presentatie(s).
Hoe kunt u leeractiviteiten binnen STO opzetten waarbij leerlingen kennis maken met AI? In deze workshop gaat u onder leiding van Robin de Lange van Virtual Reality Learning actief aan de slag met AI in de vorm van acht opdrachten, passend bij uw eigen gebruiksniveau van AI. Denk aan het maken van teksten, afbeeldingen, video en nog meer!
Presentatie volgt.
Binnen STO werken we aan interventies en veranderingen. Maar hoe meet u nu precies de impact van activiteiten? Het onderzoeksconsortium, verantwoordelijk voor het Monitor- en evaluatieonderzoek presenteert de impactladder, waarmee u de impact en outcome van een activiteit in beeld kunt brengen.
Bekijk presentatieTechkwadraat in de regio’s krijgt vorm en de samenwerking met STO wordt gezocht en ligt voor de hand. Tijdens deze workshop gaat u in op gezamenlijke uitdagingen: de regionale samenwerking, lerend vermogen en samenhangend beleid. Onderling zetten we in op de verbinding van activiteiten en het efficiënt en effectief vormgeven van de regio’s.
Bekijk presentatieDe landelijke ondersteuning van STO neemt nieuwe programmaleiders en penvoerders mee in wat er moet en mag rond STO. Hoe zit het met de verantwoording, melden van wijzigingen, hoe kan de projectadministratie ingericht worden en meer.
Bekijk presentatieMet Sterk Techniekonderwijs (STO) hebben regio’s een veranderproces in gang gezet waarbij veel lijnen samen komen. Programma-, project- en werkgroepleiders moeten sturing geven aan dit proces en alle partijen ondersteunen om de ingezette verandering van de afgelopen jaren duurzaam in hun regio te borgen/verankeren. Maar hoe pak je de juiste rol hierbij? En welke tools kunnen daarbij helpen? In de (vernieuwde) training ‘Samen veranderen en verankeren’ gaan we aan de slag met zowel de ‘zachte’ kant van veranderen en verankeren (belangen, relaties, samenwerking) als de ‘harde’ kant (planning, organisatie en monitoring). Daarnaast krijgen deelnemers ook volop gelegenheid om te leren van collega’s uit andere regio’s en zo hun netwerk te versterken.
Bekijk presentatieDagvoorzitter Michel Loeve opende de dag en ging in gesprek met de deelnemers. Voormalig militair vlieger Dominique Schreinemachers van de Boost Company gaf een indrukwekkende keynote waarbij ze deelnemers meenam in de gedragspsychologie en in welke details de kracht van iedere persoon of een team kan liggen. Haar verhaal en de getoonde beelden lieten veel indruk achter en benadrukten het belang van samenwerking in crisissituaties.
De middag stond in het teken van STO in beweging en bezoekers gingen aan de slag met verschillende verdiepende thema’s. In de themasessie over nudging werden nudges ontwikkeld om gedrag van leerlingen te bevorderen. In een andere themasessie zetten deelnemers een duurzame challenge op aan de hand van challenge based learning. Wat maakt nu precies een sterke campagne? Tijdens de sessie Campagnes, Lef en timing! werkten STO’ers aan de do’s en don’ts van een techniekcampagne. In de sessie verbinding Sterker Techniekonderwijs beten deelnemers zich vast in één van de grote uitdagingen van de huidige periode: de samenwerking vmbo-mbo. En aan hoe we techniekonderwijs kunnen aanbieden voor álle leerlingen werd gewerkt in de sessie Genderdiversiteit en inclusie. Wilt u de materialen nog eens rustig nalezen? Per workshop vindt u hieronder de getoonde presentatie(s) en extra materialen.
Nudging gaat over subtiele gedragsverandering bij mensen. In dit geval over leerlingen. Robert Weijers doet onderzoek naar het gebruiken van zogenaamde nudges om gedrag van leerlingen te bevorderen. Hij helpt docenten en onderwijsondersteuners met simpele interventies die zij kunnen gebruiken om gedragsverandering te bewerkstelligen. Want waarom zou u altijd maar grote onderwijsvernieuwing willen, als u met een hele kleine aanpassing het resultaat van een hele klas kunt verbeteren? Nudging als pedagogisch aspect is makkelijk op te zetten, makkelijk uit te voeren en toch heeft het effect. Aan het eind van de workshop van twee uur gaat u naar huis met een concrete aanpak van een door uzelf meegenomen gedragsvraagstuk uit uw praktijk dat u morgen al in uitvoering kan brengen!
Bekijk presentatieSTO biedt de kans om elke vmbo-leerling in aanraking te laten komen met techniek. Om echt élke vmbo-leerling dezelfde kansen te bieden om kennis te maken met techniek, is extra actie nodig. Zo zorgen hardnekkige stereotyperingen ervoor dat meiden extra obstakels ervaren om met techniek aan de slag te gaan. Hierdoor zijn meiden sterk in de minderheid in techniekonderwijs. Biculturele meiden moeten daarnaast misschien nog harder hun best doen om hun plek te vinden in techniekonderwijs, omdat ze te maken hebben met aanvullende stereotyperingen. Kortom, om techniekonderwijs te bieden aan álle leerlingen in het vmbo, is extra actie nodig. In deze sessie gaan we na wat STO-regio’s op dit gebied al doen, wat de praktische tips en handvatten zijn uit wetenschappelijk onderzoek en wat we nodig hebben als STO-regio’s om echt de volgende stap te zetten als het gaat om inclusief techniekonderwijs. Aan het eind van de workshop gaat u naar huis met meer inzicht in wat wel werkt en wat niet werkt op dit thema en hernieuwd zelfvertrouwen om nieuwe stappen te zetten richting inclusie.
Bekijk presentatieBinnen STO werken we aan het ontwikkelen en toepassen van technologie in het kader van duurzaamheid. Vanuit de ondersteuning zien we dat het belangrijk is om aan drie elementen van duurzaamheid te werken om dit te realiseren:
In deze sessie geven ontwerpers Joris Petterson en Frank Goethals u concrete handvatten om duurzaamheid en techniek een plek te geven in het onderwijs. Vanuit hun eigen ervaringen in het onderwijs, mooie praktijkvoorbeelden én hun methodiek duiken we in ‘challenge onderwijs’. Praktijkgerichte projecten die leerling én leerkracht meeneemt in actuele duurzaamheid en techniekthema’s. Een creatieve impuls in het curriculum. Met design thinking en challenge based learning als basis bekijken we wat een goede challenge is voor leerlingen en hoe deze op te zetten.
Bekijk presentatieU hebt ze vast voorbij zien komen: De bouw maakt het, Ik ga voor Infra en Werkend Leren. Campagnes die blijven hangen. Ze komen uit de koker van de creatieve collega’s van RAUWcc. In deze masterclass nemen ze u mee in het snel veranderende communicatielandschap en laten zien hoe je met lef en timing het verschil maakt. Hoe begin je, waar gaat het vaak mis en wat moet je vooral níet doen. Verwacht geen glad verhaal, maar rauwe lessen, do’s en vooral don’ts uit de praktijk. Want een goede campagne mag best een beetje schuren.
Bekijk presentatieUit de monitor en evaluatieonderzoek STO 2024 blijkt dat de regionale samenwerking tussen vmbo-mbo één van de aandachtspunten voor de komende periode is. In deze sessie gaat Esther Klaster met u in gesprek over de samenwerking en worden er handvatten geboden om aan de slag te gaan met de regionale samenwerking. Wat vraagt dit en hoe kan dit verbeterd worden. Gezamenlijk kijken we naar hoe we het knelpunt kunnen doorbreken en de samenwerking verbeteren.
Bekijk presentatie
Tijdens de plenaire afsluiting vertelde Laura Veerman, coördinator STO van het Ministerie van OCW, over het belang van Sterk Techniekonderwijs voor de toekomst van het vmbo. De toekomst biedt uitdagingen en kansen, en dit kunnen we alleen: Samen!
Bekijk presentatie
De dag werd feestelijk afgesloten met de bekendmaking van dé winnaar van ‘STO’er van het jaar’! Deze prijs werd voor de tweede keer op de landelijke dag uitgereikt. Bas ten Hove (STO Zoetermeer), Charlotte Groenhout (STO Brabantse Wal) en Mike Claassens (STO Helmond-de Peel) waren van de maar liefst 41 inzendingen genomineerd. De titel ging dit jaar naar Bas ten Hove, teamleider techniek bij het Oranje Nassau College, Clauslaan en programmalijncoördinator voor STO Zoetermeer. Bekijk de onderstaande video om te zien waarom hij gewonnen heeft.
We kijken terug op een inspirerende, inhoudelijke en vooral verbindende landelijke STO-dag. Dank aan iedereen die erbij was en de dag tot een succes maakte. Sterk Techniekonderwijs maken we samen!