Slim organiseren

De 77 STO-regio’s kennen een belangrijke gemeenschappelijke succesfactor: de inzet van voldoende docenten die op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Want zowel voor het geven van het onderwijs als voor het ontwikkelen en implementeren van nieuwe onderdelen in het onderwijs zijn docenten onmisbaar. Sterk Techniekonderwijs heeft een docententoolkit ontwikkeld om STO-regio’s en scholen te inspireren bij het aantrekken, behouden en professionaliseren van docenten.

Slim en flexibel organiseren

Duurzaam, dekkend en kwalitatief hoogstaand technisch onderwijs, dat is waar Sterk Techniekonderwijs (STO) voor staat. De inzet voor Sterk Techniekonderwijs brengt veel nieuwe ontwikkelingen met zich mee in de scholen. Ook de manier waarop het onderwijs georganiseerd wordt verandert: veel regio’s beogen de ontwikkeling van nieuwe Learning Labs, Hybride Leeromgevingen, TechniekHubs of de inzet van onderwijsassistenten en instructeurs in nieuwe rollen. Deze ontwikkelingen betekenen dat het takenpakket van docenten in de techniekprofielen er anders uit gaat zien. Dit vraagt aanpassingen van de docenten zelf, maar biedt ook kansen voor het anders organiseren van de onderwijstaken en het vergroten van de aantrekkelijkheid van het vak. In dit onderdeel wordt ingezoomd op de manieren waarop de organisatie van het onderwijs invloed heeft op het vak van docent en de verschillende vormen waarop techniekonderwijs kan worden vormgegeven.

Strategisch HRM

Eén van de ambities van scholen is om te komen tot een lerende cultuur waarin het niet alleen draait om het leren van leerlingen, maar ook om het leren van docenten en schoolleiders. Om hieraan te kunnen voldoen is goed HRbeleid nodig. Ook voor het anders organiseren van onderwijs speelt het verder ontwikkelen van strategisch personeelsbeleid een belangrijke rol.

Lees het artikel

 

Hybride docenten / instructeurs

In het (voorbereidend) beroepsonderwijs werken steeds vaker hybride docenten: mensen die het docentschap  combineren met een andere baan bij een andere onderwijsinstelling of in het bedrijfsleven. Wat is hiervan de meerwaarde in het technisch vmbo? Hoe organiseert u dit? En wat kan een vmbo-school of STO-regio
doen om hybride docenten goed tot hun recht te laten komen zodat het onderwijs optimaal van hun expertise profiteert?

Lees het artikel

 

Bouwsteen teambevoegdheid

Omdat in een doorlopende leerroute vo- en mbo-onderwijs kan worden geïntegreerd en als één programma kan worden aangeboden, is besloten dat vo-leraren en mbo-docenten op het niveau van de opleiding, voor een doorlopende leerroute in één team mogen samenwerken. Dit team bestaat uit onderwijspersoneel van zowel de vmbo- als mbo-school. In deze bouwsteen leest u over de wettelijke eisen en de voordelen van deze teambevoegdheid.

Lees de bouwsteen