Nieuwe Talenten

De 78 STO-regio’s kennen een belangrijke gemeenschappelijke succesfactor: de inzet van voldoende docenten die op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Want zowel voor het geven van het onderwijs als voor het ontwikkelen en implementeren van nieuwe onderdelen in het onderwijs zijn docenten onmisbaar. Sterk Techniekonderwijs heeft een docententoolkit ontwikkeld om STO-regio’s en scholen te inspireren bij het aantrekken, behouden en professionaliseren van docenten.

Nieuwe talenten inspireren, begeleiden en behouden

De doorstroom van bevoegde docenten vanuit de technische docentenopleidingen naar het onderwijs is de komende jaren niet voldoende om aan de vervangingsvraag te voldoen. In de regioplannen geven STO-regio’s aan graag ook mensen te willen aantrekken die niet de “traditionele” route naar het docentschap via middelbare school en docentenopleiding hebben gevolgd. Dit zijn bijvoorbeeld studenten van andere (technische) opleidingen, omgeschoolde instructeurs, praktijkbegeleiders en TOA’s, zij-instromers van buiten het onderwijs, et cetera.

Om deze nieuwe talenten te vinden, aan onderwijs te binden en vooral blijven behouden zijn een aantal zaken waar men rekening mee moet houden. In dit onderdeel van de toolbox nemen we u hierin mee en geven we tips hoe u kan putten uit deze nieuwe bronnen, rekening houdend met thema’s binnen de onderdelen (Regionaal) opleiden en professionaliseren en Slim en flexibel organiseren

Nieuwe doelgroepen interesseren

De huidige instroom in het onderwijs vanuit de reguliere lerarenopleidingen is niet voldoende om het oplopende docententekort de komende jaren op te lossen. Er zijn dus andere stromen nodig om het tekort op te vangen. In dit artikel vindt u enkele voorbeelden van denkrichtingen om nieuwe potentiële docenten aan te trekken.

Lees het artikel

 

Imago en beeldvorming

Bij het aantrekken van nieuw talent voor het onderwijs helpt een algemeen positief imago van de sector. Uit onderzoek blijkt dat de maatschappelijke waardering voor docenten groter is dan ze zelf denken. Toch bestaan er over werken in het technisch vmbo nog hardnekkige vooroordelen die potentiële nieuwe instructeurs en docenten kunnen tegenhouden om voor het onderwijs te kiezen. In dit artikel leest u hoe u positieve beeldvorming kunt inzetten bij het werven van nieuwe onderwijskrachten.

Lees het artikel

 

Begeleiden van zij-instroom

Veel zij-instromers in het technisch vmbo verlaten binnen een paar jaar het onderwijs weer. Om het docententekort duurzaam te verminderen moet er dus niet alleen aandacht besteed worden aan het werven van zij-instromers, maar ook aan het vasthouden ervan! Het behouden van zij-instromers vraagt om een samenhangende strategie die rekening houdt met de behoeften en kwaliteiten van zij-instromers, zo blijkt uit het masteronderzoek van Tom Hoogendoorn naar de motivatie van zij-instromers om in het technisch vmbo te blijven. In dit artikel vatten we de bevindingen van Hoogendoorns onderzoek samen en geven we handvatten om zij-instromers te behouden voor het onderwijs.

Lees het artikel

 

Drijfveren van potentiële docenten

Eén van de manieren om het tekort aan docenten op te lossen is het werven van nieuwe talenten voor het onderwijs. Maar hoe bereikt u deze nieuwe talenten? Het technisch vmbo is een uitdagend werkveld dat doelgroepen, die nu nog niet voor het onderwijs gekozen hebben, veel te bieden heeft. In dit artikel vindt u informatie over de drijfveren van potentiële docenten en hoe u deze kunt benutten bij het werven van nieuwe docenten voor het technisch onderwijs.

Lees het artikel

Om aankomende of doorlerende docenten de weg te wijzen, heeft de overheid een website ingericht: www.onderwijsloket.com, een online platform met informatie over werken in het onderwijs, zoals opleidingsroutes, mogelijke functies en praktische zaken waar men mee rekening moet houden. Daarnaast zijn in diverse regio’s regionale loketten ingericht in het kader van de subsidie Regionale Aanpak Personeelstekort (RAP). Zie voor een wegwijzer naar deze loketten en meer informatie over het Regionale Aanpak Personeelstekort op www.aanpakdocententekort.nl.