Handige en behulpzame tools die scholen kunnen helpen om samenwerkingen binnen de regio gemakkelijker uit te voeren.
In 78 Sterk Techniekonderwijs-regio’s wordt hard gewerkt aan een duurzaam dekkend en kwalitatief sterk technisch onderwijs. Daarbij lopen regio’s en programmamanagers tegen soortgelijke uitdagingen aan. Door middel van collegiale intervisie en eventueel visitatie kunnen ervaringen en oplossingsrichtingen gedeeld en uitgewisseld worden.
In Sterk Techniekonderwijs staat onder andere de samenwerking vmbo-mbo centraal. Doel is te komen tot doorlopende leerroutes voor leerlingen. Over wat er moet en mag in die samenwerking/doorlopende leerroutes bestaat soms wat onduidelijkheid of denken scholen dat er minder mag dan is toegestaan. In het boekje ‘Wat moet en wat mag? De samenwerking tussen vmbo en mbo’ is op een rijtje gezet wat de regels zijn waaraan u zich moet houden en welke ruimte u als regio heeft om afspraken te maken. In het boekje is ook aandacht voor het wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo.
Download het boekjeWelke afspraken kunnen er gemaakt worden tussen partners in de regio en hoe kunnen kunnen die afspraken eruit zien? Er is een document beschikbaar met voorbeelden van elementen die opgenomen kunnen worden in een huishoudelijk reglement voor een regio STO. Deze voorbeelden zijn aanvullend op de samenwerkingsovereenkomst en de handreiking voor de financiële verantwoording.
Download het voorbeeld (word)Ter ondersteuning en ter inspiratie van de regioplannen zijn de inzichten van het IBM pilotprogramma – waar twee STO regio’s eind 2018 aan mee hebben gedaan – gebundeld in verschillende werkboeken. De werkboeken bevatten theorie over de verschillende onderdelen van het plan, tips voor goed projectmanagement en oefeningen om met elkaar aan de slag te gaan.
Om het enthousiasme bij leerlingen voor technische sectoren te vergroten is goed, uitdagend en up-to-date technisch onderwijs noodzakelijk. Sterk Techniekonderwijs zet in op een nauwe en duurzame samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. In onderling overleg tussen de verschillende partijen ontstaan activiteiten en structurele projecten die passen bij de regionale behoeftes. Deze handreiking voor scholen biedt houvast om zo’n samenwerking vorm te geven.
Het enthousiasme bij het bedrijfsleven om samen te werken is fors toegenomen de afgelopen jaren. Bedrijven beseffen meer en meer dat ze het onderwijs nodig hebben, andersom was dit vaak al zo. Wilt u een bedrijf of instelling benaderen om mee te doen in de samenwerking of heeft u binnenkort een bijeenkomst met bedrijven? In de bedrijvenflyer staat wat Sterk Techniekonderwijs inhoudt, welke kansen samenwerking biedt en welke rol het bedrijfsleven kan spelen.
Het spel Sterk Techniekonderwijs bestaat uit een spelbord met een vmbo- en mbo-spoor, waarbij het spoor voor de leerweg staat en de wagon op het spoor voor de deelnemende scholen. Als grondlegger voor dit spel is gebruik gemaakt van de infographic van het Ministerie van OCW over de ‘100 miljoen voor vmbo techniek’.
Een nieuwe of bestaande samenwerkingstructuur kent ook een ‘business model’. Waar werk je samen naartoe en hoe doe je dat? Het Education Model Canvas (afgeleid van het Business Model Canvas) helpt te focussen, keuzes te maken en ideeën te toetsen.
Het inspiratiekompas is bedoeld als hulpmiddel voor de invulling van de thema’s en de onderliggende activiteiten die de regio wil uitvoeren. Het kompas bevat zes thema’s die geïllustreerd worden met een voorbeeld. De zes genoemde thema’s kunnen richting geven, maar zijn niet uitputtend. Om goed aan te sluiten op de regionale uitdagingen zijn er wellicht nog regiospecifieke thema’s te benoemen.
De verschillende onderdelen van deze samenwerkingstool helpen samenwerkingspartners om het gesprek op gang te brengen en te structureren. De tool kan op alle niveaus van de samenwerking worden ingezet. Het is echter geen blauwdruk. Bepaal zelf welk onderdeel past en wanneer.