02 december 2021

Terugblik webinar STO-Live: Hoe framing het kiezen voor techniek kan beïnvloeden

Hoe framing het kiezen voor techniek kan beïnvloeden

Formuleer positief, wees concreet, luister goed naar de ander, pas op voor valkuilen en hou vol; dat waren heel kort samengevat de framing-vuistregels die taalstrateeg Jolijn Mes ons tijdens STO LIVE op 1 december meegaf. Die vuistregels gaan we proberen goed te onthouden, want uit het onderzoek dat zij en Michèl van der Feen presenteerden, bleek dat het nogal wat uitmaakt welke woorden en invalshoeken u gebruikt als u probeert jongeren te enthousiasmeren voor techniek. Michèl benadrukte ook hoe belangrijk het is om kinderen (succes)ervaringen mee te geven door ze dingen echt te laten dóen. De uitkomsten van het onderzoek worden op dit moment samengevat in een handzame gids, waarvan we alvast een voorproefje mochten zien. Deze gids komt digitaal beschikbaar via de website Sterk Techniekonderwijs.

Ook de voorlichting aan ouders kwam aan bod. Voor ouders is het niet altijd makkelijk om in het bestaande woud van informatie over techniek hun weg te vinden. Johan Dekker en Erik de Mink vertelden hoe regio Noord-Kennemerland een e-magazine ontwikkelde dat scholen bij de voorlichting aan ouders kunnen gebruiken om de informatie te stroomlijnen. Dit magazine laat de ouders zien hoeveel mogelijkheden de techniek biedt, en bij welke drijfveren van hun kind die aan zouden kunnen sluiten. Het is ook op maat aan te passen aan de behoeften van andere VO-scholen.

  • Terugkijken webinars STO LIVE

    Een webinar in de serie STO LIVE gemist? U kunt ze allemaal nog terugkijken.

  • Volgen webinars STO LIVE

    Geïnteresseerd in komende webinars? Kijk dan in de agenda. U kunt zich al aanmelden.