28 maart 2024

Verslag Docenten on tour bij Audi in Brussel

Verslag Docenten on tour bij Audi in Brussel

Met dertig docenten van Mobiliteit en Transport brachten we vanuit Sterk Techniekonderwijs een uniek bezoek aan de Audi fabriek in Brussel. Op nog geen 7 kilometer van het centrum van Brussel bevindt zich de fabriek, met een montageband van maar liefst 1,5 kilometer lang met plaats voor maar liefst 250 iconische Q8 e-tron.

Na een vroege busrit naar Brussel startte het bedrijfsbezoek met de eerste 15 docenten in de ochtend-rondleiding. Er gold een maximale capaciteit van 15 mensen tijdens een rondleiding en al snel werd duidelijk waarom: te voet kregen de docenten een rondleiding door het grote complex en de snelheid zat er flink in om de volledige 1,5 kilometer en verschillende verdiepingen goed te bezoeken.

Het bezoek startte met een reis door de geschiedenis van de fabriek zelf. In 1948 is de fabriek gebouwd met het doel om de Amerikaanse Studebaker te produceren. Na verschillende modellen van Volkswagen, Porsche en Seat te produceren startte de fabriek in 2004 met de productie van de Audi A3. En in 2010 had de Brusselse fabriek een unieke positie: enkel in Brussel werd het nieuwe model de Audi A1 geproduceerd. Uniek aan deze fabriek, zo zegt Audi zelf, is de rode draad: ‘wat de uitdaging ook is, ons team schakelt en vindt zichzelf telkens opnieuw uit’. En dat bleek tijdens het bedrijfsbezoek! Sinds 2018 nam de fabriek het voortouw in de elektrificatie van Audi. Zo werd de eerste volledige elektrische SUV van Audi, de e-tron in Brussel gebouwd.

De fabriek is ontzagwekkend te noemen. Met maar liefst 430 robots en 410 transporttafels worden de verschillende aluminium en staal samengevoegd tot het herkenbare Q8-model. De robots lassen, solderen, klinken aaneen en verlijmen de onderdelen tot een volledige carrosserie. Met vier laklagen met een dikte van een mensenhaar, brengen 48 robots en 250 Audi-medewerkers met hoge precisie de laklagen aan. Vervolgens vertrekt de wagen naar de montage. De docenten namen de trap naar boven, terwijl de wagens de lift namen. Bovenaan de trap, in de hal werd de innovatie duidelijk: met flexibele installaties worden werknemers ergonomisch verantwoord in staat gesteld om het werk te doen en wordt door een combinatie van handwerk, digitale hulpmiddelen en cobots op hoge snelheid de auto gemonteerd.

In de montagehal zorgen 1.300 mensen in twee ploegen ervoor dat na 12,5 uur een Audi afgebouwd is en klaar voor de laatste controle op kwaliteit. Niet alleen de auto’s worden geassembleerd in de fabriek, maar ook de batterijen door specialisten en vakmensen. De fabriek is een logistiek hoogstandje, waarbij 6.000 onderdelen van meer dan 600 leveranciers worden aangeleverd door 13 treinen en meer dan 250 vrachtwagens om elk onderdeel precies op tijd op de juiste plaats in het productieproces te krijgen.

Precies twee uur later en twee keer de anderhalve kilometer afgelegd te hebben, arriveerden we terug in de ontvangsthal om de tweede groep docenten te ontvangen. Na een gezamenlijke lunch en een presentatie over de volgende fase van Sterk Techniekonderwijs 2025-2029 en welkom door Platform Mobiliteit en Transport en het Sectorinstituut Transport en Logistiek, startte de tweede groep met de rondleiding. Vol met indrukken, inspiratie en mooie verhalen nam de tweede groep ook afscheid van de Audi fabriek.

We willen graag Platform Mobiliteit en Transport bedanken voor het mede organiseren van de Docenten on Tour en het Sectorinstituut Transport en Logistiek voor het beschikbaar stellen van het vervoer.

Bent u benieuwd hoe het eraan toegaat in de fabriek in Brussel? Neem dan een kijkje met een digitaal bedrijfsbezoek.