Een belangrijk thema in de nieuwe STO-periode is het tegengaan van genderstereotypering en bevorderen van inclusie in de techniek. Op 29 januari 2025 is dit thema vanuit meerdere kanten bekeken en besproken tijdens het STO LIVE webinar. Aan het woord kwamen de docenten Anne Koree, Belle Dijkstra en Aziza Boukhres van VHTO.
Anne Koree (Docent PIE in Rotterdam) deelde zijn ervaringen en gaf aan dat het vooral gaat over dezelfde kansen geven aan alle leerlingen. In Rotterdam maken ze activiteiten zo breed mogelijk, waarbij ze vooral inspelen op de interesses van de leerlingen. Een belangrijke tip daarbij: ‘‘zorg dat je goed in verbinding staat met de leerlingen. Die hebben zoveel vragen en denken veel verder dan wij soms vermoeden: hoe ziet mijn toekomst eruit, welke opleiding kan ik hierna doen? En wat voor werk ga ik later doen.’’
Belle Dijkstra (docent BWI in Sneek) vult aan: ‘‘Je versterkt elkaar als team: man, vrouw. En wordt sterker als een team divers is samengesteld. Dat mag je best benoemen. Zoek daarbij naar vormen binnen de school om leerlingen breed te laten oriënteren en leerlingen even mee te laten draaien in de technische profielen. Het liefst in tweetallen, zodat het een minder hoge drempel is.’’ De belangrijkste tip van Belle: zelf enthousiast zijn en als er vrouwelijke collega’s/rolmodellen zijn: betrek die dan in de lessen. Ga met ouders in gesprek over waar de leerlingen mee bezig zijn, waar ze tegenaan lopen en wat er nodig is. Zo maak je de verbinding met de leerlingen en de ouders.’’
Hanneke Felten van Movisie legt uit wat we verstaan onder stereotypering: de automatische associaties, beelden en ideeën die je hebt bij mensen omdat je ze rekent tot een bepaalde groep. De beelden die in je opkomen als je iemand ziet of bijvoorbeeld een woord leest. Daarbij geeft ze belangrijke tips om dit tegen te gaan:
Belangrijk daarbij is om niet te categoriseren. Om stereotypering te verminderen, moet je niet zelf gaan stereotyperen. Ga aan de slag met collega’s in de regio’s om onbedoelde stereotypering tegen te gaan. Meer informatie is te vinden op de website: https://www.wordenwiejebentopschool.nl/.
Aziza Boukhres van VHTO benadrukt dat het gaat om gelijkwaardigheid. ‘Girls’ Day doen we niet voor niets; wat we zien is dat het op dit moment nog nodig is om de rolmodellen te creëren en de kennismaking te faciliteren. Zolang het nog niet normaal is dat meisjes voor techniek kiezen en jongens voor zorg, hebben we deze activiteiten nodig om het normaal te maken. Counter stereotypering blijft nodig in de huidige situatie. Zet daarnaast in op het breed en inclusief aanbieden en herhaaldelijk activiteiten te organiseren voor de gehele klas met aandacht voor beeldvorming en stereotypering. Werk aan inclusief materiaal in posters en bijvoorbeeld lesmateriaal.’’
VHTO lanceert in de komende STO-periode een leergang om de regio’s verder te helpen met het tegengaan van genderstereotypering en bevorderen van inclusie in de techniek. Houd de website voor meer informatie in de gaten.
Een webinar in de serie STO LIVE gemist? U kunt ze allemaal nog terugkijken.
Geïnteresseerd in komende webinars? Kijk dan in de agenda. U kunt zich al aanmelden.