Beleidsstukken die relevant zijn voor het programma Sterk Techniekonderwijs.
Taak, opdracht en samenstelling van de adviescommissie.
Digitale kaart met een overzicht van alle regio’s.
Regioportretten gemaakt in een landkaart met daarin regiospecifieke gegevens.
In deze tool vindt u de leerlingenaantallen per vestiging.
Op deze pagina vindt u facts & figures van alle arbeidsmarktregio’s.
Voor regio’s is kosteloos ondersteuning beschikbaar om te helpen bij het maken en het realiseren van de plannen.
Overzicht van ondersteuners.
Hoe doen anderen het? Inspirerende voorbeelden en bruikbare handvatten uit de praktijk.
Hulpmiddelen om mee aan de slag te gaan.
Bekijk alle webinaropnames in de serie STO LIVE.
Nieuws over het project Sterk Techniekonderwijs.
Interessant nieuws uit de 78 regio´s.
Agenda met bijeenkomsten over het project Sterk Techniekonderwijs.
Georganiseerde bijeenkomsten in de 78 regio´s.
Activiteiten van het project Sterk techniekonderwijs.
Een duik in de toekomst van design op de Dutch Design Week
Een zonovergoten woensdag in oktober, twee groepen met enthousiaste MVI-docenten en interessante tentoonstellingen op de Dutch Design Week in Eindhoven: dé perfecte mix voor een geslaagde Docenten on Tour!
Na een kennismaking met elkaar en de gidsen startte de tour op het plein van Strijp-S, een oud Phillips terrein waar vroeger de eerste fabriek van Anton Philips is gebouwd. Deze locatie is nu een broedplaats voor creatieve ondernemers waar grafische vormgevers tot kleinschalige modeontwerpers samenkomen. Twee studenten van de TU Eindhoven presenteerden hier een model waardoor AI de door een hersenscan (EEG) ontvangen hersensignalen kan interpreteren om deze sneller om te kunnen zetten in bewegingen. We brachten vervolgens een bezoek aan de Embassy of Digital Future, een expositie waar, door middel van kunst, de selectieve kant van AI werd belicht. Bij de de stand Fix Your Phone werden de verschillende lagen van de telefoon uitgelicht en leerden bezoekers meer over elektronisch afval en de impact van de cloud op het milieu, en welke alternatieven en oplossingen hiervoor zijn.
Aart van Stiphout, MVI-docent bij Ruivenmavo 2College, zou zijn leerlingen graag meenemen naar de Dutch Design Week: “Het kan een startpunt zijn voor leerlingen van leerjaar 4 als onderdeel van hun masterproef Enversed Virtual Reality Center.”
In het Veemgebouw, dat van oorsprong een pakhuis is, ontdekte de groep de mogelijkheden van gamification door middel van virtual reality en een wereldkaart gemaakt met behulp van AI-gegenereerde afbeeldingen. Een van de docenten kwam op het idee om samen met leerlingen een eigen landkaart met gegenereerde foto’s uit AI te maken.
Een bezoek aan het kunstwerk Generated.Earth
Met de fiets vervolgden we de route richting het productontwerp- en innovatiebureau Accenture. Hier presenteerde het bedrijf op welke manier met de klanten wordt gekeken naar het zo inclusief mogelijk ontwerpen van de producten. MVI-docente Annemarie Knight-Handgraaf (werkzaam bij het Udens College) werd verrast door hoe ver sommige technieken en bedrijven al zijn: “Ik was vooral geïnspireerd door het bedrijf wat een oplossing moest bedenken voor het repareerbaar maken van de Van Moof fietsen zonder iets aan de fietsen zelf aan te passen. Dit ‘out of the box’ denken en brainstormen is iets wat ik ook probeer toe te passen met mijn leerlingen. Hierdoor komen vaak de meest fantastische en creatieve ideeën.”
Vervolgens bezochten we de expositie over de Wearable AI assistent, een hulpmiddel dat met behulp van AI mensen met minder kennis van de techniek van een product helpt een product te repareren. Via het bos reden we naar het Bio Art Center, waar de tour werd afsloten met ontwerpen en kunst van afbreekbare materialen, zoals natuurlijk-afbreekbare bakstenen en producten gemaakt van scoby, gefermenteerde bacteriën.
Rondleiding bij Accenture
Woos Choy (docent media, design en ICT bij het Maris Statenkwartier Den Haag) wil na de inspiratievolle rondleiding nadenken hoe hij VR kan inzetten voor zijn profielvak en gaat proberen het te implementeren: “Leerlingen zijn vaak onzeker en bang voor het onbekende; met mijn motto “try before you cry” probeer ik dat bij hen weg te nemen. Je ziet dan ineens hoe creatief ze zijn!”
Het was een leerzame dag waar we een kijkje in de keuken van de toekomst mochten nemen. Met nieuwe inspiratie en een heleboel informatie rijker voor in de lessen sloten we de dag af.
Benieuwd naar de Dutch Design Week? Bekijk hier de aftermovie van Dutch Design Week Strijp-S terug.
Er staat een team van ondersteuners klaar met verschillende expertises.
Bekijk de leerlingen per vestiging, leerlingstromen en arbeidsmarktinformatie.