Op maandag 13 en dinsdag 14 juni vond bij de IJsbaan te Breda de tweede live editie van Game On plaats. Charlotte Groenhout, programmamanager van STO Brabantse Wal en Frank Donders (FME) verzorgden een rondleiding voor genodigden, waar wij dankbaar gebruik van hebben gemaakt.
Bij binnenkomst in de IJsbaan worden de bezoekers verwelkomd door een strakke beat, geproduceerd door mbo-studenten van Curio die de sfeer er goed in hebben. Charlotte legt uit dat zij bij de organisatie van deze tweedaagse hulp krijgt van studenten Curio Beveiliging, Facilitair en Evenementenorganisatie. De ruimte, die in koudere tijden bedekt is met een gladde ijsvloer, is rondom verdeeld in vijf pleinen. Op elk plein zijn de 7 werelden van techniek – Mens & gezondheid; Energie, water & veiligheid; Voeding & natuur; Wonen, werken & verkeer; Ontwerp, productie & wereldhandel; Digitaal, media & entertainment; Hi-tech & science – vertegenwoordigd door evenzoveel bedrijven. In totaal staan er veertig bedrijven die de eerste- en tweedejaars vmbo-leerlingen een doe-activiteit aanbieden waarmee ze iets van de betreffende wereld zelf kunnen ervaren. Diverse mbo-studenten Techniek ondersteunen de bedrijven bij de activiteiten.
Leerlingen van Mencia Sandrode uit Zundert, ’t R@velijn uit Steenbergen en de Norbertus Getrudis mavo uit Roosendaal stormen op deze maandagmiddag om half drie de ruimte binnen. Per groepje gaan ze, begeleid door hun docenten een plein op. Daar kiezen ze zelf bij welke kraampjes ze gaan kijken om iets te doen of om meer informatie te vragen. Na ongeveer twintig minuten gaat de zoemer en schuiven de leerlingen door naar het volgende plein. Charlotte: “Op deze manier is het heel overzichtelijk voor de leerlingen. Ze lopen niet in een grote massa, maar hebben letterlijk en figuurlijk de ruimte om zich een beeld te vormen van een van de 7 werelden. Bij elk plein kunnen ze kennismaken met een andere wereld.” Frank vertelt dat de leerlingen op school al op de speciale website van Game On hebben ontdekt welke van de 7 werelden ze op dit event willen bezoeken.
De activiteiten variëren van het leggen van straatstenen op een egale zandondergrond, het maken van een gipsafdruk in een siliconenvorm tot het aansluiten van de juiste elektriciteitskabeltjes zodat er ergens een lampje gaat branden. Het ruimtelijk inzicht wordt getest door houten blokken, waaruit verschillende stukken zijn gezaagd, per twee zodanig met elkaar te verbinden dat ze perfect in elkaar passen en samen weer een bepaalde hoek vormen. Plaatwerk komt aan de orde bij het vouwen van plaatmateriaal tot een pennenbakje, voorzien van de eigen naam die de leerlingen instansen met behulp van letterpennen. Maar ook hi-tech is vertegenwoordigd bij logistieke bedrijven en in bijvoorbeeld de zorgrobot die in ‘uitgeklede’ vorm haar binnenkant laat zien.
We zien de leerlingen steeds met kleine groepjes of soms met z’n tweeën bezig met een activiteit. Twee meiden zijn geconcentreerd bezig met het aansluiten vanaf een schema van diverse kabeltjes aan verschillende apparaten die uiteindelijk geluid uit een toeter moeten bewerkstelligen. Blijdschap als het gelukt is! Twee jongens gaan door de knieën en maken met een lange lat het zand in een kleine zandbak egaal. Twee andere jongens gaan met hen de competitie aan in een bak ernaast. Alles onder toeziend oog van een mbo-student bouwkunde. Wanneer het zand mooi glad is, moeten er stenen worden gelegd volgens een bepaald patroon. De jongens zijn er heel serieus mee bezig; nog net niet de tong uit de mond. Het is mooi om te zien hoe deze jonge leerlingen van 13-14 jaar zo enthousiast worden van de verschillende werelden van techniek.
Het valt op dat er veel ‘oude’ techniek aanwezig is. Zoals bij het lassen. “Natuurlijk wordt er over een paar jaar niet meer op deze manier gelast”, zegt Frank, maar vergis je niet, leerlingen moeten wel de basis leren van het handwerk voordat ze straks een computer die dat werk gaat overnemen goed kunnen programmeren. Een robot doet immers alleen maar het werk dat een mens erin heeft geprogrammeerd.”
Na twee uur vertrekken de leerlingen met hun docenten en begeleiders weer met de 7 bussen die hen terug naar school brengen. Zo te zien en te horen hebben ze een leuke en leerzame middag gehad waar nog lang over zal worden nagepraat in de bus, thuis en op school.
De leerlingen van genoemde drie scholen zijn deze maandag de laatste groep die Game On ontvangt. Drie andere groepen zijn hen al voorgegaan. Op dinsdag zijn er weer vier rondes. In totaal hebben deze twee dagen ruim 2400 leerlingen van twaalf scholen uit West-Brabant dit evenement bezocht. “Echt superleuk om al die vmbo-leerlingen, mbo-studenten en de medewerkers van de deelnemende bedrijven zo enthousiast bezig te zien”, blikt Charlotte moe maar tevreden terug. “En last but not least: de samenwerking met al die scholen. Het is tenslotte ook voor hen een hele organisatie.”
We vragen om een reactie van twee docenten. “Voor onze leerlingen is dit een mooie kans om kennis te maken met de verschillende werelden van techniek en technologie. Iets dat we bij ons op school natuurlijk onmogelijk allemaal kunnen doen. Wij werken er dan ook graag aan mee.”
De organisatie van Game On 2022 was in handen van Charlotte Groenhout, programmamanager van STO Brabantse Wal, in samenwerking met Frank Donders (FME), Leonie van den Arend (IW Brabant-Zeeland), Tirza de Jong (Jet-Net & Technet), Judith Vermeulen (Vekon besturingstechniek B.V.), Isabel Thomassen (Avans studente) en is gefinancierd door o.a. Regio West-Brabant en Kuijpers Breda.
Dit artikel is geschreven door Anke Derkse. De foto’s zijn gemaakt door Merel Janse.