Er wordt steeds meer ingezet op het werven en binden van hybride docenten. Zij hebben een grote meerwaarde voor de samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven, aldus Rian van Noord, coach en adviseur voor de STO-regio’s over dit onderwerp.
Een hybride docent is een professional die een baan in het bedrijfsleven combineert met inzetbaar zijn in het (v)mbo-onderwijs. Dit kan in loondienst, gedetacheerd of als zzp-er, ongeacht het aantal uren. De inzet van hybride professionals is niet per se de (kwantitatieve) oplossing voor een eventueel docententekort. Maar als vakkrachten uit het bedrijfsleven aanhaken bij het onderwijs, heeft het zeker in kwalitatieve zin een positief effect.
De 77 STO-regio’s kennen een belangrijke gemeenschappelijke succesfactor: de inzet van voldoende docenten die op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Want zowel voor het geven van het onderwijs als voor het ontwikkelen en implementeren van nieuwe onderdelen in het onderwijs zijn docenten onmisbaar. Sterk Techniekonderwijs heeft een docententoolkit ontwikkeld om STO-regio’s en scholen te inspireren bij het aantrekken, behouden en professionaliseren van docenten.