Ander personeelsbeleid om techniekonderwijs te versterken

location-on-map Noord-Brabant
Nieuwe talenten inspireren Nieuwe talenten inspireren
Praktijkvoorbeelden Praktijkvoorbeelden

Ander personeelsbeleid om techniekonderwijs te versterken

Waarom zou je een BWI-docent met veel moeite een Excel bestand laten maken van een stage-overzicht, terwijl een wiskundedocent dat in een handomdraai voor elkaar heeft? Een logische vraag met een logisch antwoord. “Dat bedoel ik nou met ‘naar oplossingen zoeken’ als het bijvoorbeeld gaat over een tekort aan techniekdocenten.” Aan het woord is Jacqueline Ringens, directeur van het Hanze College in Oosterhout (NB) en penvoerder van STO Amerstreek.

Docenten van het Hanze College aan het woord

  • Laura van Heest en John Roelofs over het techlab

    Laura van Heest en John Roelofs, respectievelijk docent Nederlands en docent Mens & Maatschappij op het Hanze College, hebben zich vanaf het begin gestort op Sterk Techniekonderwijs. “We zijn allebei nogal ondernemende types en vinden het leuk om buiten onze reguliere lessen een bijdrage te leveren voor de regio”, vertelt een enthousiaste Laura. “Het idee dat techniek betekent ‘vieze handen maken’ proberen we te ontkrachten door te laten zien dat techniek echt overal is”, vult John aan. “In wezen heeft elke beroepsgroep er mee te maken en dus ook elke docent.” Ook bij de lessen Nederlands van Laura zijn er raakvlakken: “Bij een spreekvaardigheidsopdracht laat ik de leerlingen bijvoorbeeld een eigen weerbericht presenteren voor het green screen.” “Daar kan ik dan weer op verder borduren in mijn lessen als het gaat om aardrijkskunde-onderwerpen.”

    De omslag moet voor een groot deel komen van ouders vinden beiden. “Soms helpt het als wij ze vertellen dat onze derde- en vierdejaars leerlingen gewoon een betaalde stage hebben. Bedrijven proberen hen ook te behouden door bijvoorbeeld vakantiebaantjes aan te bieden.”

    Beide docenten hebben de plannen voor de techlabs op het Hanze College ontwikkeld. Daarvoor zijn ze eerst bij andere techlabs in het land wezen kijken. “We vonden een ruimte op onze school die in gebruik was als opslag en hebben die, met hulp van onze techniekcollega’s én de leerlingen, omgetoverd tot het techlab.” Ook andere docenten zijn enthousiast gemaakt. John: “Een collega die in zijn vrije tijd DJ is geeft nu workshops ‘DJ en Produceren’ in ons techlab Fun & Factory. Om alle docenten te laten zien wat er allemaal te zien en te doen is, hebben we de jaaropening dit jaar gehouden in ons techlab.”

    John en Laura zijn enthousiast; zoveel is duidelijk. Zouden ze het ook aanraden aan collega’s? “100%! Het is juist leuk als je geen techniekdocent bent. Het verrijkt je als docent sowieso als je buiten je comfort zone treedt.”

Bekijk meer inspiratievoorbeelden