Docententoolkit: Bouwsteen teambevoegdheid

Docententoolkit: Bouwsteen teambevoegdheid

Omdat in een doorlopende leerroute vo- en mbo-onderwijs kan worden geïntegreerd en als één programma kan worden aangeboden, is besloten dat vo-leraren...

Docententoolkit: Hybride docenten / instructeurs

Eén van de ambities van scholen is om te komen tot een lerende cultuur waarin het niet alleen draait om het leren...

Docententoolkit: Strategisch HRM

Eén van de ambities van scholen is om te komen tot een lerende cultuur waarin het niet alleen draait om het leren...

Docententoolkit: Drijfveren van potentiële docenten

Eén van de manieren om het tekort aan docenten op te lossen is het werven van nieuwe talenten voor het onderwijs. Maar...

Docententoolkit: Leren buiten de school

In de huidige tijd, waarin veranderingen en innovaties aan de orde van de dag zijn, is het voor het onderwijs van groot...

Docententoolkit: Het onderwijsbevoegdhedenstelsel

Wie het heeft over lerarentekort komt al snel op het gesprek over bevoegdheden. Om les te mogen geven op het vmbo moet...

Docententoolkit: Subsidies

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de docent. Dat vraagt om voortdurende professionalisering en daarmee om...

Docententoolkit: Samen (regionaal) opleiden

Docenten techniek in het vmbo volgen vaak een andere route naar het docentschap dan de “traditionele” route via het voortgezet onderwijs naar...

Docententoolkit: Begeleiden van zij-instroom

Veel zij-instromers in het technisch vmbo verlaten binnen een paar jaar het onderwijs weer. Om het docententekort duurzaam te verminderen moet er...

Docententoolkit: Imago en beeldvorming

Bij het aantrekken van nieuw talent voor het onderwijs helpt een algemeen positief imago van de sector.