Regelingen

Kamerbrieven en regelingen

U vindt op deze pagina beleidsstukken die relevant zijn voor het programma Sterk Techniekonderwijs.

Wijziging van de subsidieregeling voor derde aanvraagtijdvak

Op 10 maart 2020 heeft de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media de regeling van 20 februari 2020, nr. VO/ 20538362 ondertekend. In artikel 2 staat een wijziging van de Subsidieregeling sterk techniekonderwijs 2020–2023 in verband met de toevoeging van een derde aanvraagtijdvak voor opnieuw gewijzigde aanvragen.

Kamerbrief goedkeuring plannen tweede ronde

Minister Slob heeft op 17 december 2019 in een Kamerbrief medegedeeld dat nog eens 26 plannen zijn goedgekeurd. In totaal kunnen dus 71 regio’s in januari 2020 van start met hun plannen, dat is ruim 90 procent. De zeven regio’s die nog geen goedkeuring hebben ontvangen worden het komende halfjaar intensief ondersteund zodat zij uiterlijk op 1 juni 2020 een verbeterd plan kunnen indienen.

Download de Kamerbrief

Wijziging regelingen vo voor vaststellen nieuwe bedragen kalenderjaar 2019

Met deze wijzigingsregeling worden de Regeling Prestatiebox vo en de Regeling aanvullende bekostiging technisch vmbo 2018-2019 aangepast. De aanpassing van deze twee regelingen voor het voortgezet onderwijs is het gevolg van de bijdrage die het kabinet in 2019 beschikbaar heeft gesteld voor loonontwikkeling en de definitieve leerlingentelling van 1 oktober 2018.

Kamerbrief regionale plannen goedgekeurd voor sterk technisch vmbo

Minister Slob deelt mee dat al meer dan de helft van de ingediende regionale plannen in het kader van Sterk Techniekonderwijs zijn goedgekeurd. 45 regio’s kregen van de onafhankelijke commissie een positief advies.

Subsidieregeling Sterk Techniekonderwijs 2020-2023

Op 12 september 2018 zijn de kaders voor de planvorming van Sterk Techniekonderwijs gepubliceerd. In deze regeling voor de transitiefase van de middelen voor het technisch vmbo vindt u informatie over:

  • Het penvoerderschap;
  • De subsidieaanvraag en het beoordelingskader;
  • Wat een techniekregio en een techniekarme regio is;
  • De vooraanmelding van de subsidieaanvraag;
  • De cofinanciering vanuit het bedrijfsleven.

In de bijlagen vindt u het beoordelingskader waarin staat aan welke criteria het regioplan moet voldoen en de elementcodetabel van opleidingen waarvoor subsidie aangevraagd kan worden.

Download de regeling

Kamerbrief ‘Samen naar een technisch vmbo’

In deze kamerbrief van 5 juni 2018 informeert Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) de Tweede Kamer over de uitwerking van de investering in het techniekonderwijs op het vmbo uit het regeerakkoord. De bedragen voor de aanvullende bekostiging voor vmbo-techniek 2018 zijn in november 2018 definitief vastgesteld.

Download de regeling

Kamerbrief over versterken kwaliteit techniekonderwijs vmbo en vso

In deze kamerbrief van 19 april 2019 informeert Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) de Tweede Kamer over de versterking van de kwaliteit van het techniekonderwijs op het vmbo en vso (voorgezet speciaal onderwijs).

Veelgestelde vragen: aanvraag subsidie

  • Zijn er regels voor cofinanciering en zo ja, waar kan ik die vinden?

    In de handreiking projectadministratie staat wat er onder cofinanciering verstaan wordt en worden voorbeelden gegeven.

  • Wij doen, naast Sterk Techniekonderwijs, mee aan de pilot nieuwe leerweg. Moeten we dit melden?

    Ja, u dient dit te melden in de voortgangrapportage. Let erop dat er geen overlap is van activiteiten (en subsidie). Dit is in het kader van de zogenaamde dubbele bekostiging. Maak voor u zelf helder welke kosten worden opgevoerd bij welke subsidieregeling.

  • Voor investeringen geldt dat alleen de afschrijvingen subsidiabel zijn. Waarom is daarvoor gekozen en niet voor het subsidiabel maken van de aanschaf (wat vele malen logischer is en voor scholen beter behapbaar!).

    Dit komt voort uit het feit dat het programma Sterk Techniekonderwijs een activiteitensubsidie voor een afgebakende subsidieperiode betreft en geen investeringssubsidie. Voorts schrijft de Comptabiliteitswet en de Kaderwet OCW subsidies als afgeleide daarvan voor, dat kosten van roerende zaken alleen op basis van afschrijving kunnen worden opgevoerd.

  • In verband met corona worden er extra kosten gemaakt. Hoe moet hiermee worden omgegaan? Bv. activiteiten kunnen nu niet meer met 30 leerlingen plaatsvinden, maar gebeurt nu in groepjes van 8. Dit betekent extra reiskosten en formatie.

    U kunt geen extra subsidie aanvragen, maar u kunt wel een verzoek indienen om een wijziging in uw activiteitenplan en begroting door te voeren. Onderdelen die komen te vervallen en niet kunnen worden ingehaald kunnen eventueel hiervoor in de plaats komen. Deze inzet moet wel gepleegd worden voor het behalen van de doelstellingen voor Sterk Techniekonderwijs.

  • Onze scholen zijn verplichtingen aangegaan, waarvoor de kosten wel gedragen worden. De te leveren prestatie (de inspanning) is ten gevolge van Covid-19-maatregelen niet mogelijk gebleken. Mogen we de besteding ten gevolge van de verplichting wel als projectkosten opnemen?

    Dit hangt af over welke soort verplichtingen dit gaat. Het ministerie heeft gesteld dat onderwijzend personeel niet gekoppeld hoeft te zijn aan inspanningen op het moment dat de lockdown gaande was (het kabinetsbesluit om scholen fysiek te sluiten). Het ministerie heeft opgeroepen zoveel mogelijk van de activiteiten door te schuiven naar de volgende jaren. Voor externe partijen, ingehuurde projectleiders en inzet van het bedrijfsleven wordt een koppeling aan activiteiten vereist. U kunt in de coronaparagraaf van de voortgangsrapportage inzichtelijk maken over welke activiteiten dit gaat en een aangepaste begroting indienen.

Veelgestelde vragen: budget 2020-2023

  • Is er ook na goedkeuring van de plannen ondersteuning beschikbaar?

    Elke regio kan een beroep doen op een ondersteuner. Per regio zijn er een aantal dagen (gratis) ondersteuning beschikbaar. Wilt u weten wie er vanuit STO als ondersteuner beschikbaar zijn kijk dan op de site. Wilt u gebruik maken van ondersteuning? Vul dan het formulier op de website in.

    PAS OP: er bezoeken mensen scholen die zich ‘consulent STO’ noemen, zij horen niet tot het ondersteuningsteam van STO. Uiteraard mag u van hun diensten gebruik maken, maar u moet dan wel zelf de rekening daarvoor betalen.

  • Onze school wil geld van Sterk Techniekonderwijs inzetten voor docenten in het Technasium, mag dat?

    Nee. Het geld van Sterk Techniekonderwijs is bedoeld voor activiteiten in po, vmbo en mbo, niet voor activiteiten in havo en vwo.

  • Hoe wordt bepaald of een school voldoet aan de eisen die gesteld worden aan Sterk Techniekonderwijs?

    De uitvoering van de plannen wordt gemonitord en er zal een evaluatie plaatsvinden. Doel is te komen tot een duurzaam dekkend techniekaanbod in de regio.

  • Mag er ook geld dat ontvangen wordt in het kader van Sterk Techniekonderwijs uitgegeven worden aan huisvesting?

    Nee, huisvesting is een taak van de gemeente.

  • Geld wordt smal toegekend, maar mag breed besteed worden. Wat wordt hiermee bedoeld?

    De maximale hoogte van het vanaf 2020 beschikbare budget per regio is vastgesteld op basis van de leerlingenaantallen BB, KB en GL dat is ingeschreven op de vijf technische profielen. Deze berekening zegt echter niets over de manier waarop het geld besteed moet worden. Ook scholen zonder technische profielen kunnen delen in de middelen (bijvoorbeeld een D&P-school die dit profiel technologisch vormgeeft). Het budget mag besteed worden aan alle activiteiten die leiden tot breed, dekkend en kwalitatief hoogstaand aanbod van techniek in de regio. Deze activiteiten hoeven zich niet te beperken tot de technische profielen in het vmbo.

Veelgestelde vragen: budget voor maken plan

  • Zijn er regels voor cofinanciering en zo ja, waar kan ik die vinden?

    In de handreiking projectadministratie staat wat er onder cofinanciering verstaan wordt en worden voorbeelden gegeven.

  • Wij doen, naast Sterk Techniekonderwijs, mee aan de pilot nieuwe leerweg. Moeten we dit melden?

    Ja, u dient dit te melden in de voortgangrapportage. Let erop dat er geen overlap is van activiteiten (en subsidie). Dit is in het kader van de zogenaamde dubbele bekostiging. Maak voor u zelf helder welke kosten worden opgevoerd bij welke subsidieregeling.

  • Voor investeringen geldt dat alleen de afschrijvingen subsidiabel zijn. Waarom is daarvoor gekozen en niet voor het subsidiabel maken van de aanschaf (wat vele malen logischer is en voor scholen beter behapbaar!).

    Dit komt voort uit het feit dat het programma Sterk Techniekonderwijs een activiteitensubsidie voor een afgebakende subsidieperiode betreft en geen investeringssubsidie. Voorts schrijft de Comptabiliteitswet en de Kaderwet OCW subsidies als afgeleide daarvan voor, dat kosten van roerende zaken alleen op basis van afschrijving kunnen worden opgevoerd.

  • In verband met corona worden er extra kosten gemaakt. Hoe moet hiermee worden omgegaan? Bv. activiteiten kunnen nu niet meer met 30 leerlingen plaatsvinden, maar gebeurt nu in groepjes van 8. Dit betekent extra reiskosten en formatie.

    U kunt geen extra subsidie aanvragen, maar u kunt wel een verzoek indienen om een wijziging in uw activiteitenplan en begroting door te voeren. Onderdelen die komen te vervallen en niet kunnen worden ingehaald kunnen eventueel hiervoor in de plaats komen. Deze inzet moet wel gepleegd worden voor het behalen van de doelstellingen voor Sterk Techniekonderwijs.

  • Onze scholen zijn verplichtingen aangegaan, waarvoor de kosten wel gedragen worden. De te leveren prestatie (de inspanning) is ten gevolge van Covid-19-maatregelen niet mogelijk gebleken. Mogen we de besteding ten gevolge van de verplichting wel als projectkosten opnemen?

    Dit hangt af over welke soort verplichtingen dit gaat. Het ministerie heeft gesteld dat onderwijzend personeel niet gekoppeld hoeft te zijn aan inspanningen op het moment dat de lockdown gaande was (het kabinetsbesluit om scholen fysiek te sluiten). Het ministerie heeft opgeroepen zoveel mogelijk van de activiteiten door te schuiven naar de volgende jaren. Voor externe partijen, ingehuurde projectleiders en inzet van het bedrijfsleven wordt een koppeling aan activiteiten vereist. U kunt in de coronaparagraaf van de voortgangsrapportage inzichtelijk maken over welke activiteiten dit gaat en een aangepaste begroting indienen.

Veelgestelde vragen: planvorming

  • Zijn er regels voor cofinanciering en zo ja, waar kan ik die vinden?

    In de handreiking projectadministratie staat wat er onder cofinanciering verstaan wordt en worden voorbeelden gegeven.

  • Wij doen, naast Sterk Techniekonderwijs, mee aan de pilot nieuwe leerweg. Moeten we dit melden?

    Ja, u dient dit te melden in de voortgangrapportage. Let erop dat er geen overlap is van activiteiten (en subsidie). Dit is in het kader van de zogenaamde dubbele bekostiging. Maak voor u zelf helder welke kosten worden opgevoerd bij welke subsidieregeling.

  • Voor investeringen geldt dat alleen de afschrijvingen subsidiabel zijn. Waarom is daarvoor gekozen en niet voor het subsidiabel maken van de aanschaf (wat vele malen logischer is en voor scholen beter behapbaar!).

    Dit komt voort uit het feit dat het programma Sterk Techniekonderwijs een activiteitensubsidie voor een afgebakende subsidieperiode betreft en geen investeringssubsidie. Voorts schrijft de Comptabiliteitswet en de Kaderwet OCW subsidies als afgeleide daarvan voor, dat kosten van roerende zaken alleen op basis van afschrijving kunnen worden opgevoerd.

  • In verband met corona worden er extra kosten gemaakt. Hoe moet hiermee worden omgegaan? Bv. activiteiten kunnen nu niet meer met 30 leerlingen plaatsvinden, maar gebeurt nu in groepjes van 8. Dit betekent extra reiskosten en formatie.

    U kunt geen extra subsidie aanvragen, maar u kunt wel een verzoek indienen om een wijziging in uw activiteitenplan en begroting door te voeren. Onderdelen die komen te vervallen en niet kunnen worden ingehaald kunnen eventueel hiervoor in de plaats komen. Deze inzet moet wel gepleegd worden voor het behalen van de doelstellingen voor Sterk Techniekonderwijs.

  • Onze scholen zijn verplichtingen aangegaan, waarvoor de kosten wel gedragen worden. De te leveren prestatie (de inspanning) is ten gevolge van Covid-19-maatregelen niet mogelijk gebleken. Mogen we de besteding ten gevolge van de verplichting wel als projectkosten opnemen?

    Dit hangt af over welke soort verplichtingen dit gaat. Het ministerie heeft gesteld dat onderwijzend personeel niet gekoppeld hoeft te zijn aan inspanningen op het moment dat de lockdown gaande was (het kabinetsbesluit om scholen fysiek te sluiten). Het ministerie heeft opgeroepen zoveel mogelijk van de activiteiten door te schuiven naar de volgende jaren. Voor externe partijen, ingehuurde projectleiders en inzet van het bedrijfsleven wordt een koppeling aan activiteiten vereist. U kunt in de coronaparagraaf van de voortgangsrapportage inzichtelijk maken over welke activiteiten dit gaat en een aangepaste begroting indienen.

Veelgestelde vragen: regeling OCW

  • Kunnen scholen zowel met Sterk Techniekonderwijs als met de pilot nieuwe leerweg meedoen?

    Ja, dat kan. Wel moeten scholen die subsidie ontvangen voor Sterk Techniekonderwijs én de nieuwe leerweg uitkijken dat activiteiten niet dubbel worden gesubsidieerd. Er mag bijvoorbeeld niet 1 machine betaald worden van beide subsidies.

  • Is het geld dat we tussen 2020 en 2023 ontvangen geoormerkt?

    Ja, vanaf 2020 worden de extra middelen uitgekeerd als een subsidie op basis van een plan. Bij een plan hoort een begroting.

Veelgestelde vragen: regiovisie

  • Zijn er regels voor cofinanciering en zo ja, waar kan ik die vinden?

    In de handreiking projectadministratie staat wat er onder cofinanciering verstaan wordt en worden voorbeelden gegeven.

  • Wij doen, naast Sterk Techniekonderwijs, mee aan de pilot nieuwe leerweg. Moeten we dit melden?

    Ja, u dient dit te melden in de voortgangrapportage. Let erop dat er geen overlap is van activiteiten (en subsidie). Dit is in het kader van de zogenaamde dubbele bekostiging. Maak voor u zelf helder welke kosten worden opgevoerd bij welke subsidieregeling.

  • Voor investeringen geldt dat alleen de afschrijvingen subsidiabel zijn. Waarom is daarvoor gekozen en niet voor het subsidiabel maken van de aanschaf (wat vele malen logischer is en voor scholen beter behapbaar!).

    Dit komt voort uit het feit dat het programma Sterk Techniekonderwijs een activiteitensubsidie voor een afgebakende subsidieperiode betreft en geen investeringssubsidie. Voorts schrijft de Comptabiliteitswet en de Kaderwet OCW subsidies als afgeleide daarvan voor, dat kosten van roerende zaken alleen op basis van afschrijving kunnen worden opgevoerd.

  • In verband met corona worden er extra kosten gemaakt. Hoe moet hiermee worden omgegaan? Bv. activiteiten kunnen nu niet meer met 30 leerlingen plaatsvinden, maar gebeurt nu in groepjes van 8. Dit betekent extra reiskosten en formatie.

    U kunt geen extra subsidie aanvragen, maar u kunt wel een verzoek indienen om een wijziging in uw activiteitenplan en begroting door te voeren. Onderdelen die komen te vervallen en niet kunnen worden ingehaald kunnen eventueel hiervoor in de plaats komen. Deze inzet moet wel gepleegd worden voor het behalen van de doelstellingen voor Sterk Techniekonderwijs.

  • Onze scholen zijn verplichtingen aangegaan, waarvoor de kosten wel gedragen worden. De te leveren prestatie (de inspanning) is ten gevolge van Covid-19-maatregelen niet mogelijk gebleken. Mogen we de besteding ten gevolge van de verplichting wel als projectkosten opnemen?

    Dit hangt af over welke soort verplichtingen dit gaat. Het ministerie heeft gesteld dat onderwijzend personeel niet gekoppeld hoeft te zijn aan inspanningen op het moment dat de lockdown gaande was (het kabinetsbesluit om scholen fysiek te sluiten). Het ministerie heeft opgeroepen zoveel mogelijk van de activiteiten door te schuiven naar de volgende jaren. Voor externe partijen, ingehuurde projectleiders en inzet van het bedrijfsleven wordt een koppeling aan activiteiten vereist. U kunt in de coronaparagraaf van de voortgangsrapportage inzichtelijk maken over welke activiteiten dit gaat en een aangepaste begroting indienen.

Veelgestelde vragen: samenwerkingsoverenkomst

  • Zijn er regels voor cofinanciering en zo ja, waar kan ik die vinden?

    In de handreiking projectadministratie staat wat er onder cofinanciering verstaan wordt en worden voorbeelden gegeven.

  • Wij doen, naast Sterk Techniekonderwijs, mee aan de pilot nieuwe leerweg. Moeten we dit melden?

    Ja, u dient dit te melden in de voortgangrapportage. Let erop dat er geen overlap is van activiteiten (en subsidie). Dit is in het kader van de zogenaamde dubbele bekostiging. Maak voor u zelf helder welke kosten worden opgevoerd bij welke subsidieregeling.

  • Voor investeringen geldt dat alleen de afschrijvingen subsidiabel zijn. Waarom is daarvoor gekozen en niet voor het subsidiabel maken van de aanschaf (wat vele malen logischer is en voor scholen beter behapbaar!).

    Dit komt voort uit het feit dat het programma Sterk Techniekonderwijs een activiteitensubsidie voor een afgebakende subsidieperiode betreft en geen investeringssubsidie. Voorts schrijft de Comptabiliteitswet en de Kaderwet OCW subsidies als afgeleide daarvan voor, dat kosten van roerende zaken alleen op basis van afschrijving kunnen worden opgevoerd.

  • In verband met corona worden er extra kosten gemaakt. Hoe moet hiermee worden omgegaan? Bv. activiteiten kunnen nu niet meer met 30 leerlingen plaatsvinden, maar gebeurt nu in groepjes van 8. Dit betekent extra reiskosten en formatie.

    U kunt geen extra subsidie aanvragen, maar u kunt wel een verzoek indienen om een wijziging in uw activiteitenplan en begroting door te voeren. Onderdelen die komen te vervallen en niet kunnen worden ingehaald kunnen eventueel hiervoor in de plaats komen. Deze inzet moet wel gepleegd worden voor het behalen van de doelstellingen voor Sterk Techniekonderwijs.

  • Onze scholen zijn verplichtingen aangegaan, waarvoor de kosten wel gedragen worden. De te leveren prestatie (de inspanning) is ten gevolge van Covid-19-maatregelen niet mogelijk gebleken. Mogen we de besteding ten gevolge van de verplichting wel als projectkosten opnemen?

    Dit hangt af over welke soort verplichtingen dit gaat. Het ministerie heeft gesteld dat onderwijzend personeel niet gekoppeld hoeft te zijn aan inspanningen op het moment dat de lockdown gaande was (het kabinetsbesluit om scholen fysiek te sluiten). Het ministerie heeft opgeroepen zoveel mogelijk van de activiteiten door te schuiven naar de volgende jaren. Voor externe partijen, ingehuurde projectleiders en inzet van het bedrijfsleven wordt een koppeling aan activiteiten vereist. U kunt in de coronaparagraaf van de voortgangsrapportage inzichtelijk maken over welke activiteiten dit gaat en een aangepaste begroting indienen.

Veelgestelde vragen: wie krijgt aanvullende bekostiging?

  • Ons bevoegd gezag heeft geld gekregen voor techniekleerlingen, maar wil dit geld niet beschikbaar stellen voor de technische profielen omdat ze zeggen dat ze de afgelopen jaren al veel in deze profielen geïnvesteerd hebben. Mag dat?

    De besteding van de techniekgelden 2018 en 2019 is een schoolinterne zaak. De gelden moeten ten goede komen aan techniek, maar mogen ook gebruikt worden om eerder gedane investeringen te betalen c.q. de reserves waaruit deze investeringen zijn gedaan weer aan te vullen. In het jaarverslag moet verantwoord worden waar het geld aan is besteed. De MR moet goedkeuring geven aan dit jaarverslag en kan vragen stellen over de besteding van de techniekgelden.

  • In de subsidieregeling rond Sterk Techniekonderwijs staat dat er ook subsidie beschikbaar is voor bijscholing (9 miljoen). Geldt deze subsidie ook voor de bevoegdheidstrajecten PIE en hoe kan deze aangevraagd worden?

    Via de subsidie ‘korte scholingstrajecten VO’ kan voor PIE-docenten voor maximaal drie modules (van ieder € 6000,-) subsidie aangevraagd worden. Deze maximaal € 18.000,- per docent zit niet in de middelen die vanuit DUO aan de scholen zijn overgemaakt in het kader van Sterk Techniekonderwijs, maar moeten apart aangevraagd worden. Op de website van DUO kunt u meer informatie vinden (inclusief het aanvraagformulier dat tot 2020 ingevuld kan worden). Ook op de site van het Platform PIE, vindt u meer informatie. Verder biedt SPV in het kader van bijscholing vmbo cursussen en trainingen aan op de website van Bijscholing VMBO.

  • Op welke manier moeten besturen de gelden die in 2018 en 2019 aan de scholen met de profielen BWI, PIE en/of M&T, worden overgemaakt verantwoorden?

    In 2018 en 2019 ontvangen alle scholen met een technisch profiel (PIE, BWI en/of M&T), extra geld om te investeren in het techniekonderwijs. Deze gelden worden, op basis van het aantal leerlingen in de technisch profielen, automatisch overgemaakt door de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). De scholen hoeven hiervoor niets te doen.

    De verantwoording vindt plaats conform artikel 8 van de regeling en geschiedt in de jaarverslaggeving overeenkomstig de Regeling jaarverslaggeving onderwijs onderscheidenlijk de Regeling jaarverslaggeving onderwijs BES met model G, onderdeel 1, zoals bedoeld in richtlijn 660 van de Raad voor de Jaarverslaggeving.

    De ontvanger van de bekostiging toont aan de hand van een toelichting in het jaarverslag aan dat de activiteiten waarvoor de aanvullende bekostiging is verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de verplichtingen die aan de aanvullende bekostiging zijn verbonden, mits daarmee wordt voldaan aan de eisen die aan een activiteitenverslag worden gesteld.