25 augustus 2020

Bèta&TechMentality-werkboek: aan de slag met aansprekende techniekpromotie

Leerlingen interesseren voor techniek en technologie

Aan het begin van het schooljaar worden er binnen de STO-regio’s veel activiteiten gepland om jongeren te interesseren voor een technische loopbaan. Alle jongeren zijn te interesseren voor techniek en technologie, als er maar aangesloten wordt op hun waarden en drijfveren. Maar hoe weet u of úw geplande activiteiten wel op de drijfveren van alle jongeren aansluiten? Zijn er misschien groepen jongeren die nog beter kunnen worden aangesproken? Om hier meer inzicht in te krijgen is het Bèta&TechMentality-model ontwikkeld.

In de nieuwsbrief van begin juni hebben we u al verteld over de Bèta&TechMentality-scan. De scan is een mooie  kennismaking met het model en de vijf verschillende bètatypes. Daarbij geeft de scan een indicatie van hoe goed uw huidige activiteiten al aansluiten bij de drijfveren van de verschillende bètatypes.

Er is nu ook een werkboek waarmee u en uw regio of school praktisch aan de slag kunnen met het Bèta&TechMentality-model. Dit werkboek gidst u in vier stappen door gesprekken waarmee u het Bèta&TechMentality-model in de vingers krijgt én concreet toe kan passen in uw activiteiten. Daarbij krijgt u de nodige tips & tricks  over hoe u effectief samenwerkt en alle verschillende typen jongeren aanspreekt.  Zo zorgen we ervoor dat meer jongeren kiezen voor techniek en technologie.

Zowel de scan als het werkboek zijn kosteloos te gebruiken.

Vraag het werkboek aan

De TechCheck

Wat is er nodig voor jongeren in het voortgezet onderwijs om een goede profiel en studiekeuze te maken? Simpel: zij moeten weten wat de mogelijkheden zijn en wat er bij hen past. Dat is eenvoudig gezegd, maar in de praktijk blijkt het lastig om een goed beeld hiervan te vormenHet idee dat jongeren hebben over techniek en technologie is bijvoorbeeld vaak beperkt. Jet-Net & TechNet ontwikkelde daarom twee testen: de Tech-type test en de 7 werelden test. Deze korte testen zijn verwerkt in twee lessen. Fijn als dit leerlingen helpt om bewustere toekomstkeuzes kunnen maken.  Voor docenten en LOB-coördinatoren is het een handig instrument om hun lessen en activiteiten beter af te kunnen stemmen op de interesses van de leerlingen.  

Lees meer