01 september 2025

Stand van zaken beoordeling uitgewerkte plannen

Stand van zaken beoordeling uitgewerkte plannen

1 september hebben alle 74 STO-regio’s per mail een brief gehad van DUS-I met daarin een reactie op de uitgewerkte plannen. Bijna 75% van alle plannen heeft groen licht gekregen, 25% heeft een verbeteropdracht ontvangen. Soms klein, soms groot.

De regio’s die een verbeteropdracht hebben gekregen kunnen tot 30 september 16.00 uur hun uitgewerkte plan opnieuw indienen. Geadviseerd wordt om de verbeteringen die u heeft aangebracht met kleur te arceren, zodat het voor de Adviescommissie duidelijk is wat u heeft aangepast.

Een van de meest voorkomende verbeterpunten is dat de plannen niet concreet genoeg zijn. De Adviescommissie krijgt op basis van het plan geen goed beeld van doelen die de regio wil bereiken of activiteitenlijnen die de regio wil uitvoeren. De plannen moeten SMART geformuleerd zijn. Daarom adviseert DUS-I regio’s om altijd iemand die niet bekend is met de regio (een ‘leek’) de plannen mee te laten lezen. Hieronder staan twee voorbeelden van de wijze waarop plannen geconcretiseerd kunnen worden.

Regio’s die een verbeteropdracht hebben gekregen kunnen een beroep doen op hun regionaal ondersteuner, die hen kan helpen bij het concretiseren van de plannen.

Voorbeeld 1:

Juist: Het ontwikkelen van een doorlopende leerroute PIE/BWI samen met het ROC. Het ROC biedt vervolgopleidingen bouwen en autotechniek aan. Het doel is betere aansluiting vmbo/mbo en minder uitval. Er komt structureel overleg tussen docenten van het vmbo en mbo. We willen schooljaar 2026/2027 van start gaan.

Onjuist: We gaan de leerlijnen TechIt en TechTalent doorontwikkelen samen met het bedrijfsleven. Deze leerlijnen zorgen voor meer instroom van leerlingen in de techniek, voor betere afstemming met het bedrijfsleven, en voor betere kwaliteit lessen (zowel pedagogisch als didactisch).

Waarom onjuist: Het is niet duidelijk wat deze leerlijnen zijn en voor welke leerlingen. Ook is de rol van het mbo onduidelijk.

Voorbeeld 2:

Juist: Met onze po-technieklessen krijgt groep 8 actieve lessen met kennis uit de profielen BWI en PIE. Dit zijn zes middagen. Elk profiel bezoeken zij 3 keer, waardoor ze een beter beeld krijgen van het vmbo en weten of hier hun talent ligt. Dit is in overleg met de basisscholen gegaan, die heel enthousiast zijn. Onze mijlpaal is dat er minimaal 150 leerlingen meedoen over heel 2025 en 2026.

Onjuist: Met TechShop geven we workshops voor groep 1 t/m groep 8. Deze workshops gaan we uitbreiden en vernieuwen. Alle workshops worden continu geëvalueerd. Deze evaluatie stemmen we af met basisscholen.

Waarom onjuist: Het is niet duidelijk wat er gebeurt in een workshop. Het is ook niet duidelijk hoe de workshops worden geëvalueerd.