Beleidsstukken die relevant zijn voor het programma Sterk Techniekonderwijs.
Waar moeten scholen zich wettelijk voor verantwoorden? Wat is de ruimte die er binnen de regels bestaat?
Taak, opdracht en samenstelling van de adviescommissie.
Digitale kaart met een overzicht van alle regio’s.
Regioportretten gemaakt in een landkaart met daarin regiospecifieke gegevens.
In deze tool vindt u de leerlingenaantallen per vestiging.
Op deze pagina vindt u facts & figures van alle arbeidsmarktregio’s.
Voor regio’s is kosteloos ondersteuning beschikbaar om te helpen bij het maken en het realiseren van de plannen.
Overzicht van ondersteuners.
Hoe doen anderen het? Inspirerende voorbeelden en bruikbare handvatten uit de praktijk.
Hulpmiddelen om mee aan de slag te gaan.
Bekijk alle webinaropnames in de serie STO LIVE.
Nieuws over het project Sterk Techniekonderwijs.
Interessant nieuws uit de 74 regio´s.
Agenda met bijeenkomsten over het project Sterk Techniekonderwijs.
Georganiseerde bijeenkomsten in de 74 regio´s.
Activiteiten van het project Sterk techniekonderwijs.
Op de landelijke STO dag op 11 november 2025 wordt de STO’er van het jaar bekend gemaakt! Er zijn veel enthousiaste inzendingen binnengekomen. Uit de 42 inzendingen zijn drie genomineerden geselecteerd. Hierbij is vooral gekeken naar hoe de inzendingen hebben bijgedragen aan unieke samenwerking die de STO-regio naar een hoger niveau heeft getild.
Hij wordt geroemd om zijn verbindend vermogen, aanstekelijk enthousiasme voor techniek en zijn creatieve ideeën. Mike Claassens, projectleider STO Helmond-de Peel, is één van de genomineerden en dat is niet voor niets: Hij zet zich in voor verschillende onderwijsvernieuwingen binnen techniekonderwijs. Samenwerking speelt hierin een sleutelrol. Mike is betrokken bij het INFENTO project, waarin leerlingen van het basisonderwijs, vmbo en het mbo gezamenlijk bouwen aan een kart. Hij is ook betrokken bij het STEM-up 3D printen, waardoor alle eerstejaarsleerlingen een lessenreeks 3D printen hebben kunnen volgen. Mike werkt ook vakoverstijgend, bijvoorbeeld door een vakoverstijgende lessenreeks tussen economie en techniek voor meisjes in het onderwijs te organiseren.
“Mike speelt een sleutelrol in de samenwerking binnen de regio Helmond-de Peel. Hij weet als geen ander onderwijs, bedrijfsleven en overheden met elkaar te verbinden en gezamenlijke doelen te formuleren. Zijn aanpak is gericht op duurzame relaties, waarbij hij partijen actief betrekt bij initiatieven rondom techniek en innovatie. Mike bouwt bruggen tussen theorie en praktijk.”
Charlotte Groenhout, programmamanager STO Brabantse Wal, wordt geroemd om haar rol in de regio. Charlotte heeft op een rustige, maar daadkrachtige manier gewerkt aan een samenhangend programma voor de STO-regio. Dit heeft zij bereikt door met collega’s en directeuren van de regioscholen te schakelen en bottom-up de samenwerking vorm te geven. Haar inzet heeft geleid tot mooie lesinhouden en projecten die onderling gedeeld worden, waar iedere leerling in de STO-regio baat bij heeft!
“Zonder de inzet van Charlotte zou de regio Brabantse Wal nog steeds op zoek zijn geweest naar wat samenwerking eigenlijk inhoudt. Samenwerking door de schoolbesturen vóór de leerlingen in de regio.”
Bevlogenheid voor STO is wat hem typeert; Bas ten Hove, coördinator van meerdere programmalijnen van de regio Sterk Techniekonderwijs regio Zoetermeer, heeft zich vanaf de start met veel passie ingezet voor het programma. Zijn enthousiasme en toewijding heeft ertoe geleid dat hij van docent is doorgegroeid tot coördinator en onlangs tot teamleider is benoemd. De samenwerking opzoeken in de regio kan hij als geen ander, en dat maakt hem een waardige kandidaat voor STO’er van het jaar!
“Bas is de linking pin tussen de uitvoering in het onderwijs en de ontwikkeling van innovatie en vooruitgang in het creëren van (hybride) onderwijs.”
Samenwerking loopt als een rode draad door de initiatieven die hij opzet. Zo heeft hij met zijn team en mboRijnland de handen in elkaar geslagen voor de implementatie van de geïntegreerde leerroute Servicemedewerker Gebouwen, waardoor basis-techniekleerlingen zonder vmbo-examen doorstromen naar mbo-niveau 2. Ook het realiseren van het splinternieuwe Innovatorium en het LOB-programma Jij aan ZETT, waarin onderbouwleerlingen in aanraking komen met profielen en bijhorende beroepen, is mede aan Bas te danken.
Er staat een team van ondersteuners klaar met verschillende expertises.
Bekijk de leerlingen per vestiging, leerlingstromen en arbeidsmarktinformatie.