Beleidsstukken die relevant zijn voor het programma Sterk Techniekonderwijs.
Waar moeten scholen zich wettelijk voor verantwoorden? Wat is de ruimte die er binnen de regels bestaat?
Taak, opdracht en samenstelling van de adviescommissie.
Digitale kaart met een overzicht van alle regio’s.
Regioportretten gemaakt in een landkaart met daarin regiospecifieke gegevens.
In deze tool vindt u de leerlingenaantallen per vestiging.
Op deze pagina vindt u facts & figures van alle arbeidsmarktregio’s.
Voor regio’s is kosteloos ondersteuning beschikbaar om te helpen bij het maken en het realiseren van de plannen.
Overzicht van ondersteuners.
Hoe doen anderen het? Inspirerende voorbeelden en bruikbare handvatten uit de praktijk.
Hulpmiddelen om mee aan de slag te gaan.
Bekijk alle webinaropnames in de serie STO LIVE.
Nieuws over het project Sterk Techniekonderwijs.
Interessant nieuws uit de 74 regio´s.
Agenda met bijeenkomsten over het project Sterk Techniekonderwijs.
Georganiseerde bijeenkomsten in de 74 regio´s.
Activiteiten van het project Sterk techniekonderwijs.
Het eindrapport van het monitoring- en evaluatieonderzoek van de eerste fase van Sterk Techniekonderwijs (2020-2024) is gepubliceerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).
In het eindrapport is te lezen dat STO tot nu toe leidde tot concrete verbeteringen van het techniekonderwijs in de vorm van: investeringen in faciliteiten, keuzevakken, samenwerking met bedrijven en (soms) versterkte verbindingen met het mbo. Leerlingen ervaren aantrekkelijker techniekonderwijs en docenten ervaren meer samenwerking en professionalisering. De basis is in veel regio’s versterkt, maar er blijven ook uitdagingen, zoals het verhogen van de instroom van leerlingen en het terugdringen van het tekort aan techniekdocenten.
STO heeft geleid tot meer samenhang in regionale initiatieven en een beter fundament voor techniekonderwijs. De beleidstheorie en impactladder in het rapport maken inzichtelijk hoe inzet en samenwerking hebben bijgedragen aan zichtbare veranderingen op school- en regioniveau. Daarmee biedt deze eerste fase waardevolle lessen én een stevige basis voor de volgende programmaperiode.
Samenvattend trekt het rapport de conclusie dat de eerste fase van STO heeft gezorgd voor een stevige basis in veel regio’s: het technisch onderwijs is beter uitgerust, moderner en aantrekkelijker geworden. STO heeft zichtbaar bijgedragen aan samenwerking tussen scholen, bedrijven en (in mindere mate) met het mbo, en heeft de rol van het vmbo in de ‘technische leerlingreis’ versterkt. Leerlingen krijgen rijker en praktijkgerichter onderwijs, en docenten voelen zich beter toegerust en gemotiveerd.
Tegelijkertijd zijn er nog uitdagingen, zoals het borgen van resultaten, voldoende lesgevenden aantrekken, het blijven interesseren van voldoende leerlingen en de aansluiting met het mbo. De toekomstbestendigheid van STO hangt samen met de structurele borging van de middelen en samenwerking in de keten. Ook de afstemming met andere/nieuwe regionale initiatieven zoals Techkwadraat of de aansluiting van STO op technische praktijkgerichte programma’s in de gemengde en theoretische leerweg is daarin belangrijk.
Er staat een team van ondersteuners klaar met verschillende expertises.
Bekijk de leerlingen per vestiging, leerlingstromen en arbeidsmarktinformatie.