03 oktober 2020

Webinar over de voortgangsrapportage

Formats beschikbaar

Een voortgangsrapportage is geen verantwoording, dat was de belangrijkste boodschap van het webinar 23 september jongstleden. In de voortgangsrapportage geven regio’s aan wat de stand van zaken is met betrekking tot Sterk Techniekonderwijs in de regio en wat de plannen zijn voor de komende periode. Dat doen ze aan de hand van een format. Het voorbeeld kunt u downloaden.

Format voortgangsrapportage STO (Pdf)

Format STO begroting (Excel)

 

Terugkijken webinar

Tijdens het webinar was er ook aandacht voor het melden van wijzigingen en ‘corona’. Vooral de vraag: wat moet je doen als activiteiten door corona geen doorgang kunnen vinden’ houdt veel regio’s bezig.

Bekijk de video

Download de presentatie

Op basis van het webinar zijn de veelgestelde vragen bijgewerkt. Nieuwe filters op onderwerp zijn ‘corona’, ‘melden van wijzigingen’ en ‘voortgangsrapportage’.

Veelgestelde vragen

  • De voortgangsrapportage moet voor 1 november ingediend worden. Hoe moet deze verstuurd worden?

    U kunt nu al de voortgangsrapportage opstellen aan de hand van het op de website gepubliceerde format. Daarbij moet in ieder geval worden teruggekoppeld over de verplichtingen die in de beschikking zijn meegegeven. Alle penvoerders van de STO-regio’s ontvangen binnenkort een persoonlijke link naar een online omgeving waar het ingevulde format voor de voortgangsrapportage met de gevraagde bijlagen geüpload kan worden.

  • Hoe kan een regio er voor zorgen dat lessen op de basisschool ook na het aflopen van de STO-plannen in 2023 gegeven kunnen worden?

    In het regeerakkoord van 2017 is afgesproken dat er structureel 100 miljoen per jaar beschikbaar komt voor het stimuleren van techniekonderwijs in de regio. Minister Slob heeft dit bij de kick-off van Sterk Techniekonderwijs nog eens bevestigd: het gaat om structureel geld dat ook beschikbaar blijft na afloopt van de transitiefase, na 2023.
    Door steeds maar om bevestiging te vragen of deze belofte echt wordt nagekomen wordt er twijfel gezaaid en kan de politiek op het idee worden gebracht terug te komen op de toezegging.
    Het gaat om structureel geld! Dat ook na 2023 voor techniekonderwijs beschikbaar is! Lessen techniek op de basisschool kunnen dus ook in 2024, 2025 en de jaren daarna gegeven worden.

  • Mogen partnerscholen zelf bijdragen aan STO in het kader van cofinanciering?

    De voorwaarde in de subsidieregeling STO vmbo t.a.v. de cofinanciering van de projectpartners is hierin heel duidelijk. Uitsluitend de bijdrage van het bedrijfsleven kan worden ingezet als cofinanciering! Dus niet van de andere projectpartners (lees scholen). Het bedrijfsleven dat bijdraagt in de cofinanciering moet ook deelnemen als projectpartner binnen het samenwerkingsverband. Hierbij geldt dat de cofinanciering (minimaal 10%) ontvangen en/of gerealiseerd moet zijn binnen de projectperiode (2020-2023).

  • Kunnen bedrijven die garant staan voor cofinanciering deze geleverde cofinanciering meenemen in hun eigen jaarrekening als gemaakte kosten?

    Ja, kosten van geleverde cofinanciering mogen meegenomen worden in de jaarrekening. Maar dit gebeurt toch al in de reguliere jaarrekeningsystematiek en mag in elk geval niet dubbel. Even uitgaande van geleverde cofinanciering in uren, dat komt het meest voor. De salariskosten van de medewerkers van een bedrijf komen al terug in de verlies- en winstrekening van een bedrijf. Dit is per definitie al het geval. Hierin zijn inbegrepen de salariskosten van de geleverde ureninzet t.b.v. STO. Een bedrijf mag niet nog eens een separate post ‘cofinanciering’ opvoeren in zijn jaarrekening. Dat zou dubbel op zijn, immers die medewerker zit al in de personele lasten van het bedrijf.

  • Zijn er regels voor cofinanciering en zo ja, waar kan ik die vinden?

    In de handreiking projectadministratie staat wat er onder cofinanciering verstaan wordt en worden voorbeelden gegeven.