Praktijkbeschrijving pilot po-vmbo met basisschool De Vijf Sterren en Bredero Beroepscollege

location-on-map Noord-Holland
Samenwerking met po Samenwerking met po
Praktijkvoorbeelden Praktijkvoorbeelden

Steeds weer het (techniek) balletje blijven opgooien

‘Techniek is een ondergeschoven kindje”, zegt Hetty van Luijtelaar, leerkracht groep 8 op basisschool De Vijf Sterren in Amsterdam Noord resoluut. “En dat maakt dat ik altijd op zoek ben naar mogelijkheden om er iets mee te doen”. Die gelegenheid deed zich voor in de vorm van deelname aan de pilot po-vmbo. Bredero Beroepscollege en Stichting Wijsneus, die eerder een kleinschalig techniekproject in samenwerking met het basisonderwijs uitvoerden, schreven een voorstel en benaderden basisscholen.

Achtergrondinformatie

Bovenstaand artikel komt uit de publicatie IJzersterke combinaties po/vmbo, waarin lessen uit de praktijk van de samenwerking in de pilots po/vmbo staan. Zes netwerken van scholen hebben gedurende een jaar een pilot uitgevoerd waarin ze ervaring hebben opgedaan met samenwerken. Doorgaans ging het in de netwerken om één vmbo-school met een groep van rond de 10 tot 20 basisscholen uit twee po-besturen. De pilots hebben elk hun eigen accenten gekozen in de inhoud en opzet van de samenwerking.

  • Contactpersonen

    • Hetty van Luijtelaar (Leerkracht De Vijf Sterren)
    • Liesbeth Barwegen (Directeur van Stichting Wijsneus)
    • Clint Boeree (Techniekdocent Bredero Beroepscollege)

Bekijk ook andere inspiratievoorbeelden