Genomineerden prijsvraag In de Spotlight bekend

Samen werken wij aan de transitie naar een duurzame samenwerking voor techniek in de regio. Maar hoe ziet die samenwerking er uit, en wie zijn nou eigenlijk de dragende krachten achter STO? De Spotlight licht de meest aansprekende, innovatieve, of verrassende regionale initiatieven uit en laat zien hoe ze tot stand zijn gekomen.

Overzicht van alle genomineerde pareltjes van STO

Samen werken wij aan de transitie naar een duurzame samenwerking voor techniek in de regio. Maar hoe ziet die samenwerking er uit, en wie zijn nou eigenlijk de dragende krachten achter STO? De Spotlight licht de meest aansprekende, innovatieve, of verrassende regionale initiatieven uit en laat zien hoe ze tot stand zijn gekomen.

Inzendingen In de Spotlight

  • Busje komt zo - Regio STO Zuid-Oost Brabant

    Het activiteitenplan van STO Zuidoost-Brabant omvat vele projecten waarin leerlingen steeds meer buiten school gaan leren. Daardoor is er steeds meer behoefte aan het organiseren van vervoer van leerlingen naar bedrijven. Om dit te kunnen faciliteren zijn er in de regio in samenwerking met het bedrijfsleven twee identieke 9-persoons bussen aangekocht. Deze bussen worden voorzien van het logo van STO Zuidoost-Brabant, om als een regio naar buiten te treden. Dit proces wordt samen met een bedrijf en leerlingen van twee partnerscholen uitgevoerd, van ontwerp tot uitvoering. De leerlingen worden zo eigenaar van het proces en vullen op deze wijze een groot onderdeel van hun keuzemodule en hun portfolio t.b.v. hun vervolgopleiding in, en de regio heeft zo een mooie oplossing om het leerlingenvervoer te organiseren!

    Dit was niet gelukt zonder…

    A.Kapteijns (Kartrekker), Twan Strijbos (begeleiding project ), André Corstjens (reclame & styling bedrijf) Ton de Haan (realisatie bussen) en Peter Smits (Realisatie bussen).

    Meer lezen

  • Handproteses - Regio Drachten

    Op het Gomarus College in Drachten gaan binnenkort handprotheses voor kinderen gemaakt worden. Dit initiatief komt voort uit een samenwerking die is ontstaan met Stichting e-NABLE Nederland en indirect met het UMCG in Groningen. Stichting e-NABLE bestaat uit een groep vrijwilligers van over de hele wereld die met behulp van 3D-printers voor de ontvanger kosteloos 3D-geprinte handen en armen maakt. Door dit initiatief ontstaat er nu ook in Noord-Nederland een plek waar handprotheses gemaakt kunnen worden en hoeven kinderen die een prothese nodig hebben minder ver te reizen.

    Dit was niet gelukt zonder…

    Johan Vellema, conciërge en Techniekondersteuner bij Gomarus College Drachten.

    “Mijn ambitie voor het techniekonderwijs is dat het veel meer onder de aandacht komt bij de jongeren. Het onderwijs moet beter aansluiten bij de belevingswereld van de jongeren en wat er op dit moment afspeelt in de wereld van de techniek. Dit betekent naar mijn idee sneller schakelen tussen onderwijsmethodes en lesmaterialen en veel meer gebruik maken van de expertise van het bedrijfsleven. Techniekles gebeurt niet alleen meer in het technieklokaal maar juist ook veel meer daarbuiten. Bedrijfsbezoeken, gastlessen, en meedoen in de praktijk van alle dag. Meer inspelen op wat er nodig is in de praktijk. De tijd van figuurzagen tijdens techniekles hebben we nu wel gehad. Met het handproteses project spelen we in op de moderne technieken die er nu zijn, 3D printers, programmeren, 3D tekenen. En op deze manier sluiten we ook mooi aan bij maatschappelijke initiatieven zoals E-NABLE Nederland. Daarnaast vinden we het ook belangrijk dat de jongeren leren om te kijken naar de medemens en dat je ook leert dat vrijwilligers hard nodig zijn. Vandaar de term betekenisvol onderwijs.”

    Meer lezen

     

  • Online sessie techniekoriëntatie - Regio Foodvalley

    Op donderdag 25 maart organiseerde Knooppunt Techniek, i.s.m. Jet-Net & TechNet, een succesvolle online inspiratiesessie ‘Techniekoriëntatie’. In totaal namen zo’n 25 deelnemers, afkomstig uit het voortgezet onderwijs in STO-regio Foodvalley, deel aan het online event. Dit varieerde van decanen, LOB’ers, instructeurs tot docenten. Met dit event, een initiatief vanuit Sterk Techniekonderwijs, inspireerden en enthousiasmeerden wij de deelnemers om in de klas met techniekoriëntatie aan de slag te gaan.
    Tijdens het event ontvingen de deelnemers twee LOB-pakketten, informatie over het lokale aanbod techniekoriëntatie en vertelde Jet-Net & TechNet over de drijfveren van jongeren, ‘Bèta&TechMentality’ en de ‘7 werelden van techniek’.

    Dit was niet gelukt zonder…

    Josine Vernooij, communicatieadviseur & projectmedewerker bij Knooppunt Techniek. Samen met projectleider STO Regio Foodvalley organiseerde zij het event.

    Meer lezen

     

  • Gezamenlijke BWI-klas - Regio Hoogeveen

    Vanaf volgend schooljaar bestaat de 3de klas vmbo Bouwen, Wonen & Interieur (BWI) zowel uit leerlingen van RSG Wolfsbos als van het Roelof van Echten College. Een unieke samenwerking tussen de twee VO-scholen en het bedrijfsleven. De verwachting is dat de samengestelde BWI-klas volgend schooljaar uit zo’n 20 leerlingen zal bestaan. Deze leerlingen krijgen één hele dag in de week les bij Bouwmensen in Ruinen. De lessen worden verzorgd door een BWI-docent van RSG Wolfsbos. En helemaal leuk is dat de leerlingen ook nog eens door Bouwmensen worden opgehaald en weer terug naar Hoogeveen worden gebracht.

    Dit was niet gelukt zonder…

    Petra Hummel (RSG Wolfsbos) en Rudolf ten Buur (Roelof van Echten College), projectleiders van Sterk Techniek Onderwijs Hoogeveen.

    “De ambitie is om het voor de leerlingen in Hoogeveen mogelijk te maken, ongeacht op welke school je zit, (techniek)profielen te kiezen die op één van de scholen wordt aangeboden.”

    Meer lezen

     

  • Tinker Tuesdays - Regio Utrecht

    De 6 vmbo’s in STO Utrecht ontwikkelen het keuzevak Innovatie&Prototyping. Hiermee versterken we techniek en technologie in de onderbouw. Om betrokken docenten bij elkaar te brengen, te inspireren en samen te werken aan mooiere onderwijsinhoud, organiseren we iedere eerste dinsdagmiddag van de maand een Tinker Tuesday. Elke dinsdag nodigen we hierbij een inspirerende maker uit te stad uit. We doen dit nu online en gaan zodra het kan op tour langs de Labs om samen nieuwe dingen te maken. Binnenkort starten we met het uitnodigen van collega’s PO en MBO om de trend van het samen maken in de hele stad te creëren.

    Dit was niet gelukt zonder…

    Jeppe den Uijl (projectleider van STO Utrecht) is initiator en bedenker van de Tinker Tuesdays, maar organiseert de sessies niet alleen: “Ik vind het ook belangrijk dat een paar anderen genoemd worden, namelijk: Piet Benthem, hij presenteert Tinker Tuesday en geeft iedere aflevering vaart, energie en inhoud. Casper de Jong, hij maakt het programma steeds technisch mogelijk zorgt voor inhoud in de voorbereiding en de afleveringen zelf. Frank-Jan van Lunteren heeft het concept ontworpen en alle bumpers, visuals en webpagina en Andrea Rhodenborgh die samen met Bas Raaymakers voor eerste contacten met de gasten en deelnemers zorgt.”

    “We hebben in Utrecht de ambitie om leerlingen in een rijke context op een inspirerende manier met techniek en technologie in aanraking te brengen. Hierom is onderdeel van ons plan dat we op alle scholen het keuzevak Innovatie & Protoyping ontwikkelen en aanbieden. In zo’n proces van ontwikkelen ga je normaal gesproken veel met elkaar aan het werk en bij elkaar kijken. Maatregelen rondom corona maken dat proces van samen ontwikkelen complexer. Zodoende hebben we Tinker Tuesday bedacht en gemaakt om docenten van verschillende scholen die Innovatie & Prototyping op hun school ontwikkelen op een leuke en inspirerende manier bij elkaar te brengen. Zodat we elkaar positief blijven prikkelen om vooral geïnspireerd met de kinderen op onze scholen aan de slag te gaan.”

    Meer lezen
  • Onderwijskundig fundament en ontwerprichtlijnen Techschool Amsterdam - Regio Amsterdam

    Midden in de leeromgeving van de Techcampus Amsterdam verrijst een compleet nieuwe school, de TechSchool Amsterdam. De vier vmbo-scholen die nu nog de profielen PIE, BWI en M&T op hun scholen aanbieden gaan hun technische bovenbouw samenvoegen op een fysieke plek waar in een hypermoderne leeromgeving en met een gekwalificeerd docententeam innovatief, inspirerend onderwijs handen en voeten krijgt. De school start met de bovenbouw maar zal al snel uitgroeien tot een volledige school waar leerlingen vanaf leerjaar 1 van de middelbare school welkom zijn.

    Op basis van praktijkgericht ondertzoek zijn ontwerprichtlijnen opgesteld voor het onderwijskundig fundament van de TechSchool. Het onderwijsconcept voorziet in een intensieve samenwerking tussen de technische afdelingen van het vmbo, de mbo’s en het hbo en het bedrijfsleven. Vanuit deze samenwerking ontstaan hybride ontwikkelteams, waarin professionals uit deze organisaties vertegenwoordigd zijn. Zij ontwikkelen vanaf het begin samen het onderwijs en zullen dit straks ook samen verzorgen.

    Doel is niet een herschikking van bestaande puzzelstukken, maar een geheel nieuwe vorm van techniekonderwijs, waarin verschillende leer- en ontwikkeldoelen, -vormen, en -omgevingen elkaar afwisselen om leerlingen enthousiast(er) te maken voor techniek en technologie en beter voor te bereiden op een technische vervolgopleiding.

    Dit was niet gelukt zonder…

    Dyane Brummelhuis, directeur Mundus College Amsterdam en projectleider STO Amsterdam. Zij was projectleider van het fundament van de Techschool. Ze is recent opgevolgd door een kwartiermaker.

    “Mijn ambitie voor Amsterdam is om met de Techcampus Amsterdam waar scholen, bedrijven en de stad Amsterdam bij aangesloten zijn, een unieke leeromgeving te creëren. Een leeromgeving waar leerlingen op het snijvlak van heden en toekomst hun talenten voor techniek en technologie kunnen ontdekken en optimaal kunnen ontwikkelen. De TechSchool is het middelpunt van deze ambitie, samen met een een groep professionals uit het onderwijs en bedrijfsleven heb ik de ontwerprichtlijnen voor een geheel vernieuwend en toekomstgericht curriculum ontworpen.Met dit prachtige concept gaan we ervan uit dat leerlingen in de rij staan om op de TechSchool te mogen leren en te mogen ontdekken.”

    Meer lezen

     

     

  • Martinus Challenge Zorg en Techniek - Regio TechniekPact West-Friesland

    Bij deze challenge wordt er buiten de hokjes gedacht voor wat betreft onderwijs en techniek. Soms ook letterlijk. Speciaal geselecteerde tweedejaars VMBO scholieren buigen zich over innovatieve technische oplossingen voor de zorg. Hiervoor werken zij in teamverband waarin er ook specifieke rollen zijn op vlakken als communicatie, tijdmanagement en voorzitterschap. Aan de hand van bestaande vraagstukken van zorgpartner Omring wordt er gewerkt aan oplossingen in Corona tijd. Hierbij worden zij ondersteund door kennispartner Vitasys. Naast de klassenstructuur wordt ook het leslokaal als plaats van handeling losgelaten. In zelf van PVC gefabriceerde iglo’s wordt er gewerkt aan technische oplossingen op het vlak van zorg, eenzaamheid, informatie en verbinding. Om de producten te toetsen met de doelgroep kan er worden ingebeld met bewoners van diverse zorgcentra. Een mooi voorbeeld van vernieuwend en innovatief technisch onderwijs.

    Dit was niet gelukt zonder…

    Sjaak Jongkind, deelprojectleider STO Techniekpact Westfriesland.

    ”Mijn ambitie is om techniekonderwijs zo breed en zo divers mogelijk te promoten. Met deze activiteit wilde wij techniek/technologie voor Zorg en Welzijn onder de aandacht brengen.”

    Meer lezen

     

     

  • Levensecht afbouwen woning - Regio Zuidoost Groningen (Stadskanaal)

    In samenwerking met 3 lokale bedrijven, schildersvakopleiding en een woningcorporatie hebben leerlingen uit klas 4 BWI een woning van de woningcorporatie opgeknapt, waarbij aspecten aan de orde zijn gekomen zoals schilderen, houtbewerking, betonreparatie, glas zetten en alle andere werkzaamheden behorend bij afbouw. De leerlingen zijn begeleid door de lokale bedrijven. De woning is ter beschikking gesteld door de woningcorporatie. In een periode van ongeveer 7 weken is iedere week een dagdeel gewerkt in de woning. De leerlingen hebben hiermee levensechte ervaring opgedaan in een concreet afgebakend project.

    Dit was niet gelukt zonder…

    Matthijs Wierts van Schildersvakopleiding Assen. Hij is lid van de werkgroep ‘week van de afbouw’ en bedenker van het project project.

    “Door deze activiteit hebben de leerlingen met verf en kleur kunnen ervaren hoe het is om een “echte woning” een stuk fraaier en duurzamer te maken. Door gebruik te maken van diverse technieken hebben de leerlingen een goed beeld gekregen van de mogelijkheden binnen de afbouw. De begeleiding was hierbij in handen van zowel het onderwijs als het bedrijfsleven, in onze ogen het ideaalbeeld van STO!”

    Meer lezen

     

     

  • Techniek en technologielessen voor basisschoolleerlingen - Regio Gorinchem-Altena

    Deze programmalijn laat kinderen uit de hele regio structureel en actief kennismaken met technologie. Kinderen beleven techniek door te doen, waardoor hun interesse en enthousiasme geprikkeld wordt. Dat gebeurt door een betrokken en gedreven team, samengesteld uit docenten van alle vmbo-scholen, in samenwerking met de docenten van de basisscholen. Er is een website (http://basisvoortechniek.com) mét info en reserveringssysteem, waar veel op wordt ingeschreven! Laat die leerlingen maar komen in het Techniekonderwijs!

    De technieklessen worden erg goed gewaardeerd: “Alle leerlingen hebben gesoldeerd, geschroefd, gewerkt. Megagaaf! Leerlingen waren zo enthousiast thuisgekomen dat een ouderpaar hun dochter zelfs op een technische school heeft ingeschreven. Top!”

    Dit was niet gelukt zonder…

    Aart Verburg, programmalijnleider van techniekpromotie in het basisonderwijs.

    “Mijn ambitie is om minstens 75 procent van alle basisschool leerlingen in aanraking te laten komen met techniek. Dit doen we door gastlessen te geven in het basisonderwijs. Zo laten we de leerlingen kennis maken met techniek, maar we proberen ook de leerkrachten in dit proces te betrekken. Dit doen we door middel van het concept van methodisch ontwerpen, waarbij we techniekprojecten vakoverstijgend kunnen aanbieden zodat dit beter inpasbaar is in de onderwijspraktijk en techniek beter geïmplementeerd kan worden in het curriculum.”

    Bekijk video op YouTube


    Meer lezen

  • Van Pro/VSO naar prof - Regio Apeldoorn e.o.

    In deze activiteit worden nieuwe leerroutes ontwikkeld voor leerlingen van het Praktijkonderwijs en het VSO in samenwerking met het VMBO. Deze leerroutes zijn erop gericht dat de leerlingen in kleine groepen kennis maken met techniek om zo hun technische vaardigheden te verkennen en gezamenlijk te ontdekken welke van deze vaardigheden verder ontwikkeld kunnen worden. De leerroutes worden afgerond met een getuigschrift of competentieverklaring en waar mogelijk met een VMBO-diploma.
    Voor de VSO leerlingen worden de lessen symbiotisch georganiseerd, met extra begeleiding. Door gericht technische vaardigheden te helpen door ontwikkelen, wordt de kans op inclusie in het arbeidsproces vergroot.

    Dit was niet gelukt zonder…

    Nienke Baars, projectleider van deze activiteit.

    “Het is mijn ambitie om leerlingen, met hun specifieke mogelijkheden/ talenten, met wat extra ondersteuning hun kwaliteiten binnen de techniek te laten ontdekken en hun vaardigheden zodanig te ontwikkelen zodat ze beter worden toe geleid naar werk en dus in onze maatschappij.
    Door dit project volgen leerlingen via Symbiose-lessen het beroepsgerichte vak binnen de techniek. Ze hebben naast technische vaardigheden ook met dit project een kans op sociaal vlak. Ze kunnen zich optrekken aan de reguliere leerlingen. Ook wordt er heel specifiek gezocht naar een fijne stageplek. De leerlingen worden extra veel uren begeleid waardoor de kans van slagen groter is. Daarnaast is de ervaring van de bedrijven uit het STO-A netwerk dat als je eenmaal een werknemer binnen hebt die vanuit het Speciaal Onderwijs of Praktijkonderwijs komt, dat dat vaak gouden werknemers zijn! Dus mijn ambitie is eigenlijk: alle leerlingen die voor techniek willen kiezen, helpen naar een fijne werkplek!”

    Meer lezen

  • Rondreizend Circulair Klaslokaal - Regio Rijk van Nijmegen

    Binnen het programma ‘Circulair bouwen, Rondreizend Klaslokaal’ maken leerlingen van het vmbo en mbo door middel van ‘levensecht leren’ kennis met circulariteit, duurzaamheid en materialen en technieken binnen de circulaire bouw. In dit programma gaan we op reis. Het rondreizend circulair klaslokaal wordt in een bouwpakket afgeleverd bij scholen in de regio. De scholieren gaan ter plekke actief aan de slag en bouwen zelf het circulaire klaslokaal, naar concept van een samenwerkingspartner van ons. Vervolgens krijgen zij in dit lokaal les over duurzaamheid en circulariteit.
    We zijn trots op deze aanpak waarbij we leerlingen opleiden in circulaire bouwtechnieken en bewust maken van duurzaamheid en circulariteit. Het rondreizende element maakt dat alle scholen uit onze regio het klaslokaal op het schoolplein kunnen opbouwen. Het programma is tevens een good practice van hoe onderwijs en bedrijven samen werken. Zo helpen de bedrijven in dit programma mee door de biobased materialen beschikbaar te stellen, bouwtekeningen te maken en veel manuren te steken in de uitwerking van het plan en begeleiding van onze leerlingen.
    Duurzaamheid en circulariteit is de toekomst, om de landelijke duurzaamheidsdoelstellingen van 2050 te halen, is het noodzakelijk dat we onze jongeren hier op jonge leeftijd al bewust van maken.

    Dit was niet gelukt zonder…

    Marc Frencken, projectcoördinator vanuit Het Rijks VMBO.

    Meer lezen


    Meer lezen over Circulair Bouwen

  • Techniek & Technologie in het PO - Regio Noordwest Veluwe

    We ontwikkelen lessen rondom Techniek & Technologie vanaf groep 1 t/m 8 (en daarna doorlopend naar klas 1 & 2). We zijn erin geslaagd de activiteiten rondom samenwerking met het PO te verduurzamen en blijven deze lessen structureel aanbieden. De samenwerkingscontracten zijn namelijk getekend voor 10 jaar lang, inclusief investeringen vanuit het VO en PO gedurende die periode. Samen investeren, samen regie, samen invulling geven aan T&T-onderwijs in de regio! De TechLabs zijn een onderdeel van die samenwerking. Dit hebben we inmiddels in Elburg en Harderwijk voor elkaar, maar zijn ook met andere locaties in een vergevorderd stadium.

    Dit was niet gelukt zonder…

    Michèl van der Feen, programmamanager STO Noordwest Veluwe.

    “Mijn ambitie voor techniekonderwijs komt voort uit een hele persoonlijke drive. We hebben veelal te maken met leerlingen die niet via het hoofd leren maar via het hart. Die groep leerlingen hebben we (misschien wel) teveel in een hoekje gedrukt, alsof ze iets niet zouden kunnen. Wanneer we in plaats van harder duwen zouden kijken naar hoe we de omgeving van die groep leerlingen kunnen aanpassen zodat ook hun manier van leren aandacht krijgt, dan gaan we zien dat daarmee het leerrendement grote sprongen zal maken. Om dat te realiseren hebben we een infrastructuur voor de langere termijn nodig, waarbij centraal staat dat we ervaringen creëren bij jongeren rondom Techniek & Technologie. 

    Die infrastructuur bestaat in ons geval uit o.a.:

    • Samen met het PO ontwikkelen van W&T-onderwijs (ervaringen laten op doen van jongs af aan);
    • Realiseren van TechLabs als instrument en omgeving om jongeren zelf ervaringen te laten opdoen;
    • Structurele samenwerking met bedrijven ontwikkelen van goed en actueel techniekonderwijs; 
    • Beeldvorming rondom techniek en het VMBO een boost geven.

    Doordat we met het PO samenwerkingsovereenkomsten van 10 jaar hebben afgesloten, kunnen we dus ook structureel samen bouwen aan die infrastructuur en ambitie.”

    Meer lezen
  • TechnoHUB - Regio Woerden, Montfort, IJsselstein

    In de TechnoHUB komt alles samen! Techniek promotie PO/VO, uitvoering BWI/M&T/PIE in nauwe samenwerking met bedrijfsleven, Technasium, LOB games met vakvaardigheden workshops, innovatie van het bedrijfsleven voor inspiratie leerlingen en docenten. We organiseren multi-level en multi-disciplinaire projecten waarbij leerlingen van elkaar leren en als rolmodel dienen voor vervolgkeuzes. Het bedrijfsleven wordt geïnspireerd om samen onderwijs te verzorgen en laat zich scholen tot hybride techniekopleider waarbij didactische skills verder ontwikkelt worden. De TechnoHUB is een ‘Technology sandbox’ waar techniek, technologie, innovatie, onderwijs, overheid, leerling, ouders, bedrijven, aanjagers, rolmodellen, promoters, vakspecialisten elkaar ontmoeten én inspireren voor een toekomst in techniek.

    Dit was niet gelukt zonder…

    Marlous Birkhoff, aanjager en nu directeur TechnoHUB
    Mariska Eekhof, projectleider STO Kalsbeek College
    Loek Hendriks, projectleider STO ROCMN

    “De TechnoHUB is dé plek waar je technisch onderwijs ontvangt en kennismaakt met het lokale bedrijfsleven, hier maak je de start van jouw toekomst in de techniek!”

    Meer lezen

     

  • Techlab Zwolle - Regio Zwolle

    Techlab ZWOLLE – Sterk door techniek inspiratie. Met een uitgebreid, aanvullend en inspirerend aanbod in robotica, automatiseren en duurzaamheid worden leerlingen blij van techniek. Alles op het LUX038 terrein in samenwerking met lokale bedrijven, MBO en HBO. Kan het vetter?

    Dit was niet gelukt zonder…

    Marco Theunis en Anno Bergsma, beheerders en innovatoren van het Techlab.

    Onze ambitie is om het techniekonderwijs te bundelen, zodat je een brede basis aan kennis hebt. En hiermee waarborg je een breed aanbod techniekonderwijs in de regio Zwolle. Daarnaast is het onze ambitie om doorlopende leerlijnen aan te bieden van PO t/m MBO en liefst richting HBO. Hiermee kun je leerlingen altijd uitdaging bieden ongeacht het niveau van school.

    Meer lezen

     

  • Keuzevakken, actueel, vernieuwend én voor alle vmbo leerlingen - Regio T is for Tech (Amersfoort e.o.)

    Hoe maak je de meest actuele keuzevakken beschikbaar voor alle vmbo leerlingen in de regio? Juist als je gebruik wilt maken van de nieuwste, en vaak dure, technieken en apparatuur. En laat je vooral niet weerhouden door starre roosters van het onderwijs.

    In de regio Amersfoort e.o. betekent dit dat vanaf september 2021 vmbo leerlingen van de 5 techniekscholen o.a. het keuzevak robotica, slimme technologie, duurzame energie en duurzame mobiliteit vanuit de centrale hotspot zullen volgen. Ook leerlingen van de andere 16 vmbo scholen zijn van harte welkom.

    Een ultiem stukje samenwerking van 5 regionale techniekscholen zodat techniek zichtbaar en beschikbaar is voor alle vmbo leerlingen in de regio Amersfoort e.o

    Dit was niet gelukt zonder…

    Johan Wilbrink, projectleider en docent PIE bij Van Lodenstein College.

    “Om het tekort aan technische vakmensen te verminderen willen we leerlingen vanaf het primair onderwijs motiveren voor een opleiding en een beroep in de techniek.  Dit doen we door leerlingen kennis te laten maken met de modernste technieken die een ‘wow’ factor moeten oproepen. Zo laten we leerlingen onder andere kennis maken met robotica, slimme technologieën, cnc-technieken, duurzame energiebronnen en duurzame mobiliteit.
    Bedrijven uit de regio worden nadrukkelijk betrokken bij de uitvoering en invulling van lesactiviteiten. Gastlessen, het beschikbaar stellen en (deels) financieren van moderne apparaten maken daar onderdeel van uit.
    Leerlingen worden door docenten meer gemotiveerd voor techniek omdat docenten vanuit docentenstages weet wat er speelt in de beroepspraktijk. Zij hebben (weer) wat te vertellen! In onze PR-uitingen worden alleen technieken getoond op een hoger plan. Onze boodschap wordt bijvoorbeeld ondersteund door gave afbeeldingen, zoals die van een JSF straaljager en een gigantische windmolen. Dit spreekt tot de verbeelding en moet leerlingen verleiden om ook dit soort aansprekende technische producten te willen gaan maken!”

  • Techniek- en technologiepromotie voor en met primair onderwijs - Regio Het Techniekloket (Noordoost Brabant)

    In de regio van Het Techniek Loket gebeurt enorm veel. De vmbo-scholen met ‘harde techniek’ zetten sterk in op de verbinding met het primair onderwijs. Jonge kinderen warm en bekend maken voor en met techniek en technologie. Scholen ondersteunen, ontzorgen en faciliteren om Wetenschap en Technologie mogelijk te maken, dat is de kern. Leerlingen mogen op allerlei manieren ontdekken, zich verwonderen, onderzoeken, exploreren.
    Acht vmbo-scholen pakken de handschoen op samen met het lokale primair onderwijs. Alle scholen op hun eigen manier en passend bij de lokale context. Maar ook samen: wat in Waalwijk werkt, kan ook in Den Bosch werken en lesbrieven en opdrachten die in Boxtel worden ontwikkeld kunnen ook in Veghel gebruikt worden.

    Susan Timmermans is directeur bovenbouw op SG de Overlaat en kartrekker voor de professionele leergemeenschap ‘techniek en technologiepromotie’. Volgens haar collega’s in de regio weet Susan als geen ander mensen warm te maken en te enthousiasmeren. Weloverwogen en onderbouwd de goede dingen goed doen!

    “Mijn ambitie is de verbinding leggen tussen PO, PRO, VMBO, MBO en het bedrijfsleven om samen het techniek onderwijs sterker te maken. Dit doen wij door in professionele leergemeenschappen van elkaar te leren, gedachten en materialen uit te wisselen en met elkaar te ontwikkelen. Specifiek op Sg. de Overlaat, een van de VMBO-scholen in Het Techniek Loket, is Let’s Play de Langstraat opgebouwd vanuit 3 lijnen:

    • Let’s Play: voor PO en onderbouw VMBO – Waarbij we streven naar het structureel deel uit maken van het programma Wetenschap & Technologie bij onze (43) toeleverende basisscholen. Hiervoor hebben we een ruimte, truck en inspiratiemaker beschikbaar gesteld.
    • Let’s Work: voor VMBO – Waarbij we nauw samenwerken met het bedrijfsleven middels de stichting Vrienden van de Overlaat waarbij inmiddels 60 trouwe bevriende bedrijven zijn aangesloten. Gastlessen, projecten, materialen, docenstages, etc. behoren tot de mogelijkheden.
    • Let’s Go: voor VMBO bovenbouw richting het MBO. – Waarbij we de connectie maken met het KWIC in Den Bosch voor sterkere doorlopende leerlijnen en betere aansluiting.

    Inmiddels zijn er prachtige leeromgevingen ontwikkeld en in ontwikkeling om dit allemaal mogelijk te maken. Uitgaand van ‘wat kan wel’, bleek ook in Coronatijd veel mogelijk. Scholen geven op hun eigen manier invulling aan de doelstelling: eenheid in verscheidenheid! Een voorbeeld hiervan is de Bossche Vakschool Techniektour. De Techniektour is een lesprogramma voor groep 7/8 basisschoolleerlingen. Met de Techniektour wagen gaan de VO docenten op bezoek bij de basisscholen. De kracht zit in de verhalende context waarin leerlingen aan de slag gaan met wetenschap en techniek. Naast dat leerlingen in contact komen met techniek is er ook sprake van een informeel leren component voor basisschool leerkrachten.
    Astrid van Werde, docent techniek onderbouw en docent interieur en design, is betrokken bij de Techniektour. Haar ambitie voor het techniekonderwijs: Een brede oriëntatie voor kinderen over de verschillende aspecten van techniek. Veel kinderen krijgen van thuis uit al iets mee, maar juist voor de kinderen die dit niet krijgen is het goed om op tijd te beginnen, zodat ze een goed beeld krijgen van wat is techniek!

    Meer lezen

     

     

  • Waaiers met techniekpromotie- en techniekonderwijsaanbod voor PO en VMBO - Regio IJmond/Zuid-Kennemerland

    Op een laagdrempelige en aantrekkelijke manier wordt al het aanbod van techniekpromotie-activiteiten / LOB-techniek aan de scholen gepresenteerd, ook niet-STO-gebonden aanbod. Er zijn twee waaiers: een voor het PO en een voor de vmbo-scholen. Alle ca. 150 PO-scholen en 25 vmbo-scholen worden persoonlijk benaderd om het aanbod toe te lichten en te promoten. Dat heeft in 2020 – ondanks corona – geleid tot een bereik van bijna 4000 leerlingen van basisscholen en 1400 van vmbo-scholen. Zonder corona zou het bereik nog veel hoger zijn geweest.
    In 2021 zetten we de activiteiten om in complete leerlijnen die aansluiten op kerndoelen in het basisonderwijs en LOB-competenties in het voortgezet onderwijs. Hierdoor wordt het voor de docent/leerkracht nog gemakkelijker om de activiteiten structureel in te zetten in het onderwijsproces en niet als eenmalig ‘uitje’ weg te zetten.

    Dit was niet gelukt zonder…

    Gerrit Veldhuis en Willem Aalbers, voorzitters van de STO-themagroepen PO resp. LOB

     Gerrit Veldhuis, projectleider Sterk Techniek Onderwijs SVOK:
    “Mijn ambitie is dat alle leerlingen ongeacht op welke basisschool al op jonge leeftijd kennismaken met praktisch en enthousiasmerend techniek- en technologieonderwijs en zo spelenderwijs ontdekken waar hun kracht ligt. En dat er vervolgens aan praktische vaardigheden door ouders en leerkrachten net zoveel waarde wordt gehecht als aan cognitieve vaardigheden. Door een scala van kosteloze activiteiten aan te bieden die gemakkelijk in te zetten zijn hopen wij daarmee drempels voor de leerkracht om praktisch met techniek bezig te zijn weg te nemen.”

    Willem Aalbers, decaan TCV en MCIJ:
    “Mijn ambitie is om in elke school te laten zien hoe leuk maar vooral hoe divers techniek kan zijn. Deze waaier is zo leuk en zo divers. Er is voor iedereen wat te kiezen!”

    Bekijk de waaier Zuid Kennemerland/IJmond Bekijk de waaier Tech Your Talent
  • Hotspots - Regio Haaglanden

    Sterk Techniekonderwijs draait om samenwerking. En dat is precies wat er gebeurt in de regio Haaglanden, waar een aantal technische hotspots gerealiseerd wordt: fysieke leeromgevingen voor hybride onderwijs. De hotspots in Haaglanden zijn complementair aan elkaar en met andere technische leeromgevingen zoals lokalen techniek en technologie in vo en mbo, de bedrijfsvakopleidingen en de bedrijven. Bovendien hebben alle technische Hotspots een focus, die aansluit bij de regio. Een mooie ontwikkeling, waar leerlingen zich kunnen verwonderen over, kennismaken met en oriënteren op technologie en de nieuwste ontwikkelingen!

    Binnen STOHA is ‘hotspot’ al langer een begrip, omdat veel vmbo-scholen al enkele jaren samenwerken met het Techniekinnovatiehuis van ROC Mondriaan. Dit Techniekinnovatiehuis is een hotspot voor het vmbo en mbo. Onlangs is ook de Hotspot Techniek van het Maris College officieel geopend. Het streven is om een landschapskaart Haaglanden te maken met een overzicht van de diverse locaties, waar je techniek en technologie kunt voelen en ervaren.

    Dit was niet gelukt zonder…

    Judith van Biemen, algemeen directeur Maris College:

    “Met onze Hotspot willen we leerlingen laten zien hoe leuk, innovatief en creatief het werken in de techniek is. Hiermee willen we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen een toekomst in de techniek gaan overwegen. Daarbij richten we ons ook nadrukkelijk op meisjes.”

    Meer lezen
  • AR-Techniek-Instructie app - Regio Haarlemmermeer / Bollenstreek-Noord

    Bijna zonder hulp een technisch werkstuk maken. Het lukt met de AR app ‘AR-Techniek-Instructie’. Met deze slimme AR app worden technieklessen, voor het po leuk, leerzaam en een makkie! Met online ondersteuning! Leerlingen maken met behulp van de app zelf het werkstuk. Juist waar de papieren handleiding niet genoeg inzicht geeft, ondersteunt de app met 3D bewegende beelden en maakt zo de handeling volledig inzichtelijk! De leerlingen (en de leerkrachten) zijn enthousiast over deze ondersteuning.

    Dit was niet gelukt zonder…

    Marcel de Cloe, Coördinator Sterk Techniekonderwijs Herbert Vissers College

    “Mijn ambitie: leerlingen en ouders de vele verschillende technieken/bedrijven laten ontdekken om deze nog vaak onbekende wereld te leren kennen. De vraag naar technisch geschoold personeel is zeer hoog! Ik wil van jongs af aan leerlingen enthousiasmeren voor de techniek. Juist de AR-app voor po is hier een mooi voorbeeld van. De reacties tot nu toe zijn echt positief, na een kleine investering, kan elke basisschool aan de slag. Op jonge leeftijd maken leerlingen zeer zelfstandig een technische opdracht, in de hoop dat dit uiteindelijk bij zal dragen aan meer interesse voor techniek in het algemeen.”

    Lees meer over STO-HB virtuele instructie Meld u aan