Op 11 november 2025 vindt de landelijke dag van STO plaats in Burgers’ Zoo in Arnhem. Een dag die in het teken staat van ontmoetingen met inhoud, innovaties en netwerken. In de ochtend starten we met een extra workshopprogramma. Tijdens de ochtend vinden er twee rondes met workshops plaats waar u keuzes uit kunt maken. U kunt er ook voor kiezen om bij de lunch aan te sluiten en een gedeelte van de dag aanwezig te zijn.
U kunt bij de aanmelding aangeven of u gebruik maakt van de aangeboden workshops in de ochtend. Daarbij kunnen twee van de workshops gekozen worden en neemt u deel aan interactieve sessies van een uur die gericht zijn op concrete oplossingen, toepassingen in de regio/school/klas en kennisdeling.
Hoe kunt u leeractiviteiten binnen STO opzetten waarbij leerlingen kennis maken met AI? In deze workshop gaat u onder leiding van Robin de Lange van Virtual Reality Learning actief aan de slag met AI in de vorm van acht opdrachten, passend bij uw eigen gebruiksniveau van AI. Denk aan het maken van teksten, afbeeldingen, video en nog meer!
Binnen STO werken we aan interventies en veranderingen. Maar hoe meet u nu precies de impact van activiteiten? Het onderzoeksconsortium, verantwoordelijk voor het Monitor- en evaluatieonderzoek presenteert de impactladder, waarmee u de impact en outcome van een activiteit in beeld kunt brengen.
Techkwadraat in de regio’s krijgt vorm en de samenwerking met STO wordt gezocht en ligt voor de hand. Tijdens deze workshop gaat u in op gezamenlijke uitdagingen: de regionale samenwerking, lerend vermogen en samenhangend beleid. Onderling zetten we in op de verbinding van activiteiten en het efficiënt en effectief vormgeven van de regio’s.
De landelijke ondersteuning van STO neemt nieuwe programmaleiders en penvoerders mee in wat er moet en mag rond STO. Hoe zit het met de verantwoording, melden van wijzigingen, hoe kan de projectadministratie ingericht worden en meer.
Met Sterk Techniekonderwijs (STO) hebben regio’s een veranderproces in gang gezet waarbij veel lijnen samen komen. Programma-, project- en werkgroepleiders moeten sturing geven aan dit proces en alle partijen ondersteunen om de ingezette verandering van de afgelopen jaren duurzaam in hun regio te borgen/verankeren. Maar hoe pak je de juiste rol hierbij? En welke tools kunnen daarbij helpen? In de (vernieuwde) training ‘Samen veranderen en verankeren’ gaan we aan de slag met zowel de ‘zachte’ kant van veranderen en verankeren (belangen, relaties, samenwerking) als de ‘harde’ kant (planning, organisatie en monitoring). Daarnaast krijgen deelnemers ook volop gelegenheid om te leren van collega’s uit andere regio’s en zo hun netwerk te versterken.
In de technische rondleiding neemt MTI u mee langs de verschillende installaties in het dierenpark. Er worden verschillende ecosystemen nagebootst in het park, waardoor er uiteenlopende- en uitdagende installaties nodig zijn. Zo bevat het tropisch koraalrifaquarium acht miljoen liter water en valt er in het tropisch regenwoud van de Bush bijna dagelijks zo’n 80.000 liter water vanaf de sproei-installatie in het dak. Directeur Niek Maessen en zijn collega nemen u graag mee langs een aantal van de installaties bij de Ocean achter de schermen.
Tijdens de lunch is er volop gelegenheid om te netwerken. Tijdens de lunch zijn er “Meet & Match”-sessies: Deelnemers kunnen met elkaar kennismaken en via kleuren op de badge wordt zichtbaar gemaakt of iemand vanuit onderwijs, bedrijfsleven of overheid komt.
De dag wordt officieel geopend met een korte plenaire sessie. De dagvoorzitter opent en introduceert de thema’s in beweging van de middag. De STO’er van het jaar wordt bekend gemaakt.
Dominique is één van de weinige vrouwelijke militair vliegers van de Luchtmacht, mediator en gedragsbeïnvloedingspsycholoog. Dominique heeft de buitengewone vaardigheden van militair vliegers uitgebreid geanalyseerd. Dit gecombineerd met haar expertise in gedragspsychologie, resulteert in transformerende ervaringen. Zo weet ze haarscherp uit te leggen in welke details de kracht van ieder persoon of team kan liggen.
Met de unieke mix van discipline, aanpassingsvermogen en een diepgaand begrip van menselijk gedrag, is ze in staat individuen boven zichzelf uit te laten stijgen. Inmiddels heeft Dominique de allerbeste en meest ervaren Luchtmachtvliegers om zich heen verzameld, waarmee ze bedrijven over de hele wereld traint.
Vanuit de plenaire zaal verplaatsen deelnemers zich naar de ruimtes en hebben gelegenheid om koffie/thee te pakken.
U kunt een keuze maken uit de volgende vijf thema’s die uitgebreid uitgelicht worden in de sessies. Onder leiding van professionals gaat u aan de slag met de volgende thema’s:
Nudging gaat over subtiele gedragsverandering bij mensen. In dit geval over leerlingen. Robert Weijers doet onderzoek naar het gebruiken van zogenaamde nudges om gedrag van leerlingen te bevorderen. Hij helpt docenten en onderwijsondersteuners met simpele interventies die zij kunnen gebruiken om gedragsverandering te bewerkstelligen. Want waarom zou u altijd maar grote onderwijsvernieuwing willen, als u met een hele kleine aanpassing het resultaat van een hele klas kunt verbeteren? Nudging als pedagogisch aspect is makkelijk op te zetten, makkelijk uit te voeren en toch heeft het effect. Aan het eind van de workshop van twee uur gaat u naar huis met een concrete aanpak van een door uzelf meegenomen gedragsvraagstuk uit uw praktijk dat u morgen al in uitvoering kan brengen!
STO biedt de kans om elke vmbo-leerling in aanraking te laten komen met techniek. Om echt élke vmbo-leerling dezelfde kansen te bieden om kennis te maken met techniek, is extra actie nodig. Zo zorgen hardnekkige stereotyperingen ervoor dat meiden extra obstakels ervaren om met techniek aan de slag te gaan. Hierdoor zijn meiden sterk in de minderheid in techniekonderwijs. Biculturele meiden moeten daarnaast misschien nog harder hun best doen om hun plek te vinden in techniekonderwijs, omdat ze te maken hebben met aanvullende stereotyperingen. Kortom, om techniekonderwijs te bieden aan álle leerlingen in het vmbo, is extra actie nodig. In deze sessie gaan we na wat STO-regio’s op dit gebied al doen, wat de praktische tips en handvatten zijn uit wetenschappelijk onderzoek en wat we nodig hebben als STO-regio’s om echt de volgende stap te zetten als het gaat om inclusief techniekonderwijs. Aan het eind van de workshop gaat u naar huis met meer inzicht in wat wel werkt en wat niet werkt op dit thema en hernieuwd zelfvertrouwen om nieuwe stappen te zetten richting inclusie.
Binnen STO werken we aan het ontwikkelen en toepassen van technologie in het kader van duurzaamheid. Vanuit de ondersteuning zien we dat het belangrijk is om aan drie elementen van duurzaamheid te werken om dit te realiseren:
In deze sessie geven ontwerpers Joris Petterson en Frank Goethals u concrete handvatten om duurzaamheid en techniek een plek te geven in het onderwijs. Vanuit hun eigen ervaringen in het onderwijs, mooie praktijkvoorbeelden én hun methodiek duiken we in ‘challenge onderwijs’. Praktijkgerichte projecten die leerling én leerkracht meeneemt in actuele duurzaamheid en techniekthema’s. Een creatieve impuls in het curriculum. Met design thinking en challenge based learning als basis bekijken we wat een goede challenge is voor leerlingen en hoe deze op te zetten.
U hebt ze vast voorbij zien komen: De bouw maakt het, Ik ga voor Infra en Werkend Leren. Campagnes die blijven hangen. Ze komen uit de koker van de creatieve collega’s van RAUWcc. In deze masterclass nemen ze u mee in het snel veranderende communicatielandschap en laten zien hoe je met lef en timing het verschil maakt. Hoe begin je, waar gaat het vaak mis en wat moet je vooral níet doen. Verwacht geen glad verhaal, maar rauwe lessen, do’s en vooral don’ts uit de praktijk. Want een goede campagne mag best een beetje schuren.
Uit de monitor en evaluatieonderzoek STO 2024 blijkt dat de regionale samenwerking tussen vmbo-mbo één van de aandachtspunten voor de komende periode is. In deze sessie gaat Esther Klaster met u in gesprek over de samenwerking en worden er handvatten geboden om aan de slag te gaan met de regionale samenwerking. Wat vraagt dit en hoe kan dit verbeterd worden. Gezamenlijk kijken we naar hoe we het knelpunt kunnen doorbreken en de samenwerking verbeteren.
De dag wordt afgesloten met een netwerkborrel waarin deelnemers nog de tijd krijgen om informele gesprekken te voeren. De borrel is een kans om dieper in te gaan op gesprekken die tijdens de sessies zijn begonnen en om nieuwe verbindingen te leggen.
De landelijke STO-dag is bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in een regio van Sterk Techniekonderwijs. Vragen over de aanmelding? Neem dan even contact op via info@sterktechniekonderwijs.nl.