28 november 2025

Docenten on tour BWI naar Zuidasdok

Docenten on tour BWI naar Zuidasdok

Wie aan de Zuidas denkt, ziet al snel advocaten en consultants voor zich, geen bouwhelmen. Maar juist op deze 245 hectare gaat indrukwekkende techniek schuil, onder én achter de glanzende gevels. Op woensdag 5 november 2025 verzamelde een groep van 35 enthousiaste BWI-docenten zich in het Informatiecentrum bij station Amsterdam Zuid voor een bijzondere kennismaking met Zuidasdok, een van de meest ambitieuze infraprojecten van Nederland.

Na een hartelijke ontvangst met lunch werd de groep welkom geheten door Marcel Floor, strategisch adviseur omgeving bij de projectorganisatie Zuidasdok. Vanuit opdrachtgeverperspectief nam hij de aanwezigen mee in de indrukwekkende schaal van het project: de verbreding en ondertunneling van de A10, de uitbreiding van station Amsterdam Zuid tot een hoogwaardig internationaal OV-knooppunt en de aanpassing van twee drukbezochte wegenknooppunten.

Deze gezamenlijke inspanning van Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam is niet alleen een technisch hoogstandje, maar ook een sociaal en strategisch project dat de bereikbaarheid van het noordelijk deel van de Randstad ingrijpend zal veranderen. Daarnaast richten de werkzaamheden zich op het vergroten van de leefbaarheid. Waar de Zuidas oorspronkelijk vooral een kantorengebied was, is het nu de ambitie om dit gebied te ontwikkelen tot een volwaardig stadsdeel met winkels, woningen, maatschappelijke voorzieningen en veel groen.

De omvang van de ambities brengt echter ook risico’s met zich mee. Die bleken te groot voor één aannemer, waardoor het totale project is opgesplitst in vier delen. Het onderdeel dat wij bezochten – de verbreding en ondertunneling van de A10 en de uitbreiding van station Amsterdam Zuid – wordt uitgevoerd door een bouwteam van 250 professionals, bestaande uit projectleden van de opdrachtgevers en technici van één aannemingsbedrijf met meerdere dochterondernemingen.

Pieter Compier, projectmanager bij KWS Infra, nam de groep mee in de technische details van de tunnelbouw. Een uitdagende opgave, want de tunnel wordt gerealiseerd in een dichtbebouwde omgeving met forse logistieke en ruimtelijke beperkingen: de afstand tussen de tunnelwand en de gevels van de naastgelegen kantoorpanden bedraagt slechts 2,5 meter. Hierdoor zijn niet alle bouwtechnieken toepasbaar. De gekozen methode is zó specialistisch dat wereldwijd slechts twee bedrijven deze kunnen uitvoeren.

Na de presentatie stapte de groep naar buiten voor een rondgang langs de bouwlocatie. Hoewel rondleidingen op het bouwterrein zelf vanwege het risico op vertraging niet mogelijk zijn, is vanaf de omliggende straten goed te zien hoe omvangrijk het project is. Verbouwen zonder langdurige afsluitingen van de snelweg, midden in een gebied waar dagelijks duizenden OV-reizigers passeren: het is een logistieke puzzel van formaat. De prognose is dat het project in 2035 wordt afgerond, al houdt men rekening met uitloop.

De deelnemers gingen zichtbaar geïnspireerd naar huis. Het bezoek werd door de docenten zeer positief ontvangen; zij waardeerden de kans om hun kennis van de infrabranche te verdiepen en te vertalen naar de praktijk van hun lessen. Met nieuwe inzichten, concrete praktijkvoorbeelden en een beter beeld van de functies in de sector kunnen zij hun leerlingen nog gerichter enthousiasmeren voor een toekomst in de infra.

Neem een kijkje op Zuidas, bouwt aan de toekomst voor meer informatie.