Jongeren met een migratieachtergrond kiezen nu nog maar weinig voor techniek, iets dat jammer is volgens Gerben Bakker, projectleider van het TechniekPact West-Friesland. Hij stelt dat dit tal van oorzaken heeft, zo hebben deze jongeren vaak niet de ouderwetse ‘rommelschuur’ en laat de omgeving zich vaak leiden door vooroordelen over techniek. Hiermee doelt hij op de beelden dat techniek slecht betaald en weinig carrièreperspectief zou bieden. ‘Door de krachten te bundelen tussen ERA cup, het bedrijfsleven, onderwijs en welzijnsorganisaties ontstaat er slagkracht om hier iets aan te doen’, aldus Bakker. Jillis Vermeulen van Ons Stede Broec kan zich hier in vinden; ‘Op een uitdagende manier brengen wij onze achterban in aanraking met elkaar, het onderwijsveld en een aantrekkelijk toekomstperspectief’.
Speciaal om jongeren te boeien met techniek ontwikkelde het TechniekPact West-Friesland het label Techniek Doet Het. Naast een reclamecampagne met onder andere online content, billboards en de pagina www.techniekdoethet.nl wordt de naam ook gekoppeld aan een aantal projecten. De challenge Hoorn vs Stede Broec is een van haar paradepaardjes, maar het merk zal continu geladen worden met contextrijke en aantrekkelijke initiatieven ter promotie van techniek en technisch onderwijs. Voor meer informatie over de challenge Hoorn vs Stede Broec of de campagne Techniek Doet Het kunt u contact opnemen via info@techniekpactwf.nl
Aftermovie van de challenge Hoorn vs Stede Broec. In de zomer van 2023 namen twee teams van jongeren het tegen elkaar op in een technische en sportieve strijd. Na een zinderende strijd rondom de elektrische karts van ERA ging team Hoorn met de prijs naar huis. Wat de challenge echter bovenal duidelijk maakt is dat in de techniek iedereen ongeacht achtergrond of kleur een winnaar is.