Proeven van de metaalindustrie

Terwijl derdejaars leerlingen van het Were Di proefden van het bedrijfsleven door metaal te buigen, snijden en poedercoaten, mogen Dennis Driessen, Patrick Gosselink en Herman Backx dit voorjaar letterlijk het resultaat proeven van het werk van die leerlingen. Die laatsten maakten namelijk barbecues die in het voorjaar worden gepresenteerd.

Dennis Driesen van Made by Driessen en Patrick Gosselink van Kemi zijn twee van de kartrekkers van het project. Zij maken deel uit van het plaatwerkcollectief van het Kempisch Ondernemersplatform (KOP). Hierin werken bedrijven samen om hun vakgebied onder de aandacht te brengen bij jongeren. De overige deelnemende bedrijven zijn Bax Metaal, Berma, Sengers Metaal en Vencosteel.

Dennis: “We wilden een product verzinnen dat leerlingen van a tot z in onze bedrijven konden maken. Zo kunnen wij ze laten zien wat plaatwerk inhoudt. Op school krijgen ze daar wel theorie over, maar ze werken niet in de praktijk met de apparatuur die wij hebben staan. Onze machines zijn veel moderner dan ze op scholen hebben. Het is hier allemaal computergestuurd.”

Kleurtje

Herman Backx van LOA Wilmink werd vervolgens benaderd door Were Di om de barbecues van een kleurtje te laten voorzien. “Wij maakten dankbaar gebruik van de mogelijkheid de jeugd een keer bij ons uit te nodigen. In onze tak van sport, de oppervlaktebehandeling, is het heel moeilijk om mensen enthousiast te krijgen voor het vak. ”Omdat er geen speciale opleiding voor is, komen leerlingen er op school ook niet mee in contact.” Daarom leidt het bedrijf vaak intern mensen op, maar ze zouden graag meer instroom van buitenaf hebben. “Het was een hele belevenis, zowel voor de jeugd als voor ons. Het nadeel was dat alle leerlingen tegelijk kwamen waardoor we twee groepjes van elf hadden en leerlingen wat lang moesten wachten voor ze heel even het coaten konden ervaren. Maar dat nemen we mee voor de volgende keer.”

Geen lomp, vies werk

Dennis: “Ons doel voor de lange termijn is dat leerlingen die zijn komen kijken een vervolgstudie kiezen die raakt aan ons vakgebied. Maar we beseffen ook wel dat dat niet bij iedereen zo is. Als je uitleg geeft aan jongeren die geïnteresseerd zijn, krijg je echt interactie met ze.” Patrick: “Het werkt twee kanten op. Voor onze vakmensen is het ook leuk dat ze aan leerlingen kunnen vertellen waarom hun vak zo mooi is. Zodat die jongeren metaal niet meer associëren met lomp, zwaar en vies werk.”

Arbeidsmarkt

De belangrijkste reden dat de bedrijven meedoen aan het promoten van techniekonderwijs is de arbeidsmark. Patrick: “Dé uitdaging van de komende tien jaar is om mensen te vinden.” “Er is een hele kleine vijver waar we allemaal uit vissen”, vult Dennis aan. Herman: “Het is een bokswedstrijd. Het grote probleem is dat iedereen de hele goede mensen wil. Daarnaast speelt mee dat we als oppervlaktebehandelaar op moeten bieden tegen grote bedrijven die met heel andere tarieven werken dan wij wat het ook nog eens moeilijk maakt om mensen te behouden.”

Rol voor ouders

Dennis: “Het begint bij de instroom. Daar is ook een rol voor ouders weggelegd die eigenlijk vooral hun kinderen stimuleren om zo lang mogelijk door te leren en iets achter een bureau te gaan doen. Ons vak wordt vaak als tweederangs gezien. We beseffen dat we met Sterk Techniek Onderwijs de komende twee, drie jaar niet ons probleem oplossen maar je moet ergens beginnen. Er zitten zoveel mooie bedrijven in de regio. Zonder ons kleinere bedrijven kunnen een ASML en Philips ook niet.”