Dinsdagmiddag. Twee leerlingen voorovergebogen, luisterend naar een docent en peinzend over het antwoord. Een alledaags tafereel op school zou je denken. Maar deze setting is toch wel heel bijzonder. De afgelopen weken waren Ilse en Mike, leerlingen van de Prins Willem Alexanderschool (PWA), iedere dinsdagmiddag samen met hun docent te gast op het PIE-plein van het Sondervick College. Ilse en Mike zitten in het tweede leerjaar van de PWA, een school voor voortgezet speciaal onderwijs in Veldhoven. Docent Peter van de PWA vertelt enthousiast: We willen kijken hoe we ook op onze school leerlingen kennis kunnen laten maken met techniek. We hebben geen groot PIE-plein tot onze beschikking. Maar samen met docent Bart van den Broek van het Sondervick College kijken we welke lessen geschikt zijn om vanuit een technieklokaal aan te bieden. Ilse en Mike testen deze lessen. In de vorige lessen maakten ze al spanplaatjes, telefoonhouders en een memobord met hun naam erin gelaserd. Deze keer gingen ze naar huis met hun zelfgemaakte windorgel. We gaan binnenkort evalueren, maar voor mij is deze pilot nu al geslaagd.”
Een mooie samenwerking tussen twee scholen om techniekonderwijs te ontwikkelen!