VO leerlingen aan de slag met ICT projecten op de Tech Campus

De start van de pilot: “Module ICT projecten voor VO” op het ICT College van ROCMN is sinds september een feit. Geïnteresseerde leerlingen van vier verschillende VO scholen (Kalsbeek, Cals, Minkema en Oosterlicht) nemen deel aan de pilot. Ze gaan op het MBO aan de slag met weerstations, zorgrobots en hacking.

De groep bestaat uit leerlingen in de 4e klas van het VMBO TL. De Minkema leerlingen zitten op de Tech Mavo en hebben al wat voorkennis. De andere leerlingen hebben diverse achtergronden.

Inhoud module

De module is een kennismaking met ICT en techniek. De leerlingen komen elke week naar het ICT College in Nieuwegein waar ze 1,5 uur zelf aan de slag gaan in twee praktijklokalen. De hele groep start met lessen hacking. In het tweede blok kunnen leerlingen kiezen voor het programmeren van een zorgrobot of het bouwen van een weerstation. De projecten starten op 17 september en worden afgesloten in januari 2021. De leerlingen presenteren dan hun eindproducten en wat ze zoal geleerd hebben.

Olivier, leerling Kalsbeek: “Het hacken lijkt mij het leukste onderdeel. Ik kreeg de kans om aan deze pilot mee te doen, omdat ik vorig jaar, met twee klasgenoten, de hoogste cijfers voor NASK had behaald. Als je een kans krijgt, moet je deze grijpen. Ik ben geïnteresseerd in techniek en weet al vrij zeker dat ik straks naar het MBO ga. Iets in de techniek, maar het kan ook nog de politie worden.”

Bram, leerling Minkema: Ik wil misschien iets in de ICT gaan doen, dus daarom komt dit programma mij goed uit. Ik weet nog niet veel over hacken, dus ik ben benieuwd wat we daarover gaan leren. Ik zit hier deels in mijn eigen tijd, maar dat heb ik er wel voor over. Deze school voelt nog wel een beetje als een doolhof, maar dat had ik op mijn huidige school eerst ook. Na het MBO wil ik door naar het HBO. Een route via de havo valt voor mij af, want de vakken die ik heb laten vallen wil ik liever niet meer tegenkomen.”

De lessen worden gegeven door twee docenten uit het mbo, Rick Bleeker en Erik Daudey. Docenten uit het VO begeleiden de groepen.

Martijn Aarts, docent Minkema: “Ik ben enthousiast over deze pilot om twee redenen. Enerzijds omdat het MBO meer kennis en materialen heeft om techniekonderwijs vorm te geven, denk aan de zorgrobot. Anderzijds kunnen onze leerlingen alvast ervaren hoe het er op het MBO aan toe gaat. Ik heb mijn leerlingen al een beetje voorbereid op dit programma met een kennismaking Python. De eerste 7 weken gaan ze allemaal hacken en daarna aan de slag met een van de twee projecten. Ik verwacht dat de leerlingen daar wel energie van krijgen.“

Loek Hendriks, projectleider ROCMN: “De module ICT projecten is tot stand gekomen door de samenwerking binnen Sterk Techniek Onderwijs regio WMIJ. Programmalijn 3; gezamenlijk opleiden is erop gericht vo en mbo dichter bij elkaar te brengen en doorlopende leerlijnen in de techniek mogelijk te maken. Deze pilot zorgt ervoor dat ook leerlingen uit de theoretische leerweg kennismaken met praktijkcomponenten in de techniek. Door de uitvoering op het mbo maken de leerlingen tevens kennis met het onderwijs en de opleidingsmogelijkheden in het mbo voordat ze een studiekeuze moeten maken.”

Sterk Techniek Onderwijs

De subsidieregeling Sterk Techniek Onderwijs van het ministerie OCenW is ervoor bedoeld om technisch onderwijs in de regio te versterken. De regionale plannen gaan zorgen voor meer én beter opgeleide medewerkers in de techniek en voldoende vakmensen in de regio. In de regio Woerden, Montfoort, IJsselstein werken partners uit het onderwijs en bedrijfsleven, onder de naam STOWMIJ, samen aan de invulling van de plannen.