Tijdens de regiofinale moeten de deelnemende teams in tweeënhalve minuten allerlei opdrachten uitvoeren met hun robot. Deze robot is uiteraard van Lego en kunnen de leerlingen programmeren via een laptop. Door deze opdrachten te voltooien konden zij punten verdienen. Hoe meer punten, hoe beter uiteraard. De opdrachten waren vanaf het begin van het schooljaar bekend, zodat de leerlingen goed konden oefenen. Omdat het de eerste keer is dat de Techniektalenten deelnamen aan deze wedstrijd, was het nog even wennen om de vaardigheden onder de knie te krijgen. Toch kwamen de groepen goed voor de dag.
Na een kort oefenrondje moesten de teams voor de jury aan de slag. Ze kregen meerdere pogingen gedurende de dag om op die manier de beste prestatie neer te zetten. Tussendoor werd er door de leerlingen nog flink geoefend en hier en daar ook flink gesleuteld aan de robot.
Naast het rijden met de robot hadden de leerlingen op school ook een innovatieopdracht voorbereid. Deze werd gepresenteerd aan een andere jury. Ook hier waren de leerlingen enthousiast mee aan de slag gegaan en kwamen zij wederom goed voor de dag.
Richting het einde van de middag was er nog een laatste ronde waarin de teams de hoogste score probeerden neer te zetten. Dat het bij de deelnemende teams van Techniektalenten niet slecht ging bleek wel toen de finaleronde in oplopend scoreaantal was ingedeeld. Met name het Da Vinci College ging erg goed en probeerden in deze laatste ronde hun indrukwekkende puntenaantal te verbeteren. De leerlingen van alle teams bleven allen opvallend rustig tijdens deze ronde, terwijl de spanning bij de docenten hier en daar goed te merken was.
Aan het einde van de middag vond de prijsuitreiking plaats. Helaas was vooraf bekend geworden dat de stekker uit de organisatie van de BeNeLux finale was getrokken. Deze zou niet meer plaatsvinden, hoewel later bleek dat andere partijen hier wellicht een alternatief voor willen organiseren. Iets wat erg leuk zou zijn aangezien het Da Vinci College haast met alle prijzen aan de haal ging. Hoogste puntenaantal, beste prestatie en over alle opdrachten gezien het beste team! Iets waar de leerlingen en docenten ongelooflijk trots op mogen zijn. Voor hen, maar ook voor alle andere Techniektalenten werd het een mooie dag waar met veel plezier op teruggekeken kan worden.