In STO Zeeland is door docenten vmbo en mbo Zorg & Welzijn (Scholengroep Pontes , Ostrea Lyceum Goes, Scalda) gewerkt aan de ontwikkeling van een VR toepassing die passend is bij dit keuzevak.
Met behulp van een VR-bril brengt de leerling een bezoek aan een Zorgstraat met 8 verschillende woningen die ieder een eigen casus hebben. VR biedt leerlingen de mogelijkheid om op een realistische én moderne manier te oefenen met o.a. zorgbehoefte van cliënten.
Op 1 juni as zal STOZeeland (Adri De Gans), samen met Michiel Groot Koerkamp van Emagine B.V een workshop Zorgtechnologie verzorgen op de landelijke dag van het Platform VMBO Zorg & Welzijn. Tijdens deze sessie kun je zelf ervaren door de VR-bril op te zetten en door het programma te gaan.
Daarnaast vertellen wij iets over het programma en de implementatie ervan.
De oplevering was op Het Goese Lyceum aan de Bergweg. Michiel Groot Koerkamp van Emagine had vooraf de applicatie op de VR-brillen gezet en konden de collega’s gelijk aan de slag met de applicatie, en konden zien en ervaren of het was geworden zoals we het bedacht hadden. Een ieder was zeer enthousiast over de applicatie. De foto’s geven een beeld van enthousiaste collega’s die de app aan het erkennen zijn.
Aan het eind was er een toelichting over het achterliggende leerlingvolgsysteem van Maginex, wat gratis gebruikt kan worden. Per school wordt er een account aangemaakt en daar kan de docent de leerlingen in plaatsen. Als de leerling de applicatie gaat gebruiken kan hij/zij inloggen en aan de slag met 1 van de 8 beschikbare casussen. Als een leerling de opdracht in de casus heeft afgerond krijgt hij/zij in de e-mail een pdf met het behaalde resultaat. Ook de docent krijgt deze pdf in de mailbox. De werkgroep is zo enthousiast dat zij weer al bij elkaar zijn geweest om een vervolg op deze applicatie met elkaar te bespreken. Mocht u een indruk willen krijgen hoe de applicatie eruit ziet klik dan op de onderstaande link.
Door: Adri de Gans (projectleider STO Oosterschelde) en Michiel Groot Koerkamp (E-magine B.V.)
Dit was de tekst voor onze workshop op de landelijk dag van het Platform Zorg en Welzijn, waar alle docenten Zorg en Welzijn in Nederland voor uitgenodigd worden. In de eerste gesprekken hadden wij aangegeven dat het voor ons een doe workshop moest zijn waar de deelnemers konden ervaren hoe de applicatie werkte en er uit zag. Ons werd verteld dat bij de landelijke dag vorig jaar er ook een workshop over VR brillen was en die werd nauwelijks bezocht.
Toen de workshops voor de landelijke dag bekend werden en men in kon schrijven bleek binnen een dag onze workshop vol te zitten, 25 aanmeldingen. Dat was mooi en ook wel een uitdaging om 25 deelnemers aan het werk te krijgen met een VR-bril. Iedere deelnemer zou een over een VR bril moeten beschikken. Daar was snel een oplossing voor gevonden. De ervaring is dat als je voor het eerst een VR bril opzet je even op weggeholpen moeten worden. We hebben de inschatting gemaakt dat geen van de 25 deelnemers ervaring had met het gebruik van een VR-bril. Wij zouden in eerste instantie de workshop met zijn tweeën geven. Deze werd al snel aangevuld met 2 collega’s uit de werkgroep en later met 3 leerlingen en een docent van Praktijkonderwijs West-Friesland. Zo hadden wij een mooi team om de deelnemers snel op weg te helpen. De workshop verliep dan ook uitstekend. Na een korte inleiding over het ontstaan en doel van de applicatie konden de deelnemers aan de slag. Binnen 15 minuten waar alle deelnemers aan het werk met de VR-bril, een en allen konden oefenen met de VR bril en de applicatie. In de evaluatie werd de workshop door de deelnemers met een 8.6 beoordeeld. Het was vooral mooi om de leerlingen van het praktijkonderwijs bezig te zien met instrueren van de docenten.
Wij kregen veel vragen over het programma. In het begin van de workshop hebben wij aangegeven dat de applicatie gratis te verkrijgen is en als dat wenselijk er ook een workshop op de school mogelijk is. Inmiddels zijn er al wat afspraken met verschillende scholen en is de applicatie als door een aantal scholen opgevraagd.