Module Edelmetaal bewerken: de sierlijke kant van metaal

“Van oudsher is metaaltechniek een mannelijk, technisch en hard beroep, terwijl er nog veel meer creatieve mogelijkheden zijn met (edel)metaal. Het vmbo is dé uitgelezen plek om kennis te maken met deze mogelijkheden en leerlingen voor te bereiden op het maken van een bewuste keuze voor een vervolgopleiding op het mbo. Goud- of zilversmid is er eentje van.” Aan het woord is Mike Weijmans, docent/vakgroepvoorzitter PIE en wiskunde en enthousiast voorstander van leren door te doen. Samen met Hester Draaijer, docent BWI, ontwikkelt hij de module ‘Edelmetaal Bewerken’.

Pilotfase

“We zitten nu met 2 leerlingen uit klas 4 in de pilotfase en zijn daarbij activiteiten aan het uittesten en laten leerlingen vragenlijsten invullen om te ontdekken of ze begrijpen wat wij schrijven. Naast de twee leerlingen zijn er ook nog een aantal ‘proefkonijnen’ uit klas 3 die we ook meenemen, om op die manier nog meer input en feedback te krijgen,” legt Mike uit. De module is gericht op leerlingen uit alle profielen en daarmee is het een mooie kans om kennis te maken met een vak dat wellicht buiten de keuzerichting van een leerling valt.

Op onderzoek bij DIVA Museum

Mike en Hester gingen met de leerlingen naar museum DIVA in Antwerpen, een museum voor diamant, juwelen en zilver. “De leerlingen gingen op pad met door ons geschreven opdrachten, zodat ze gericht en bewust op onderzoek gingen. Daarnaast moesten ze van 4 items die ze interessant vonden een tekening maken en daarbij inspiratie opdoen om later tijdens de module zelf een ring, broche of hanger te maken.”

Volop ideeën

De module is nog volop in ontwikkeling. “Zo onderzoeken Hester en ik de mogelijkheid tot samenwerking met het Zeeuws Museum in Middelburg. Wij hebben contact met scholen in het land die het keuzevak reeds aanbieden, maar ook met lokale edelsmeden om onszelf nog beter voor te bereiden en om de leerlingen aan stageplaatsten te helpen,” aldus een enthousiaste Mike.

Positief

Tot dusver is Mike heel positief over de pilot. “De reacties van de leerlingen zijn heel leuk: “wel mooi, gaaf, leuk, oh zit dat zo?”.

De leerlingen werden wel overweldigd en op deze leeftijd is het soms nog lastig om te onderbouwen waarom ze iets mooi vinden.
Maar dat ze zo enthousiast aan de slag gingen zonder dat er een cijfer mee gemoeid was, zegt wel genoeg.”

Nieuwe aanmeldingen

Mike en Hester hebben zeker de hoop op meer aanmeldingen. Nu de fusie tussen Het Goese Lyceum en de afdeling vmbo van het Ostrea Lyceum Goes bijna een feit is telt het vmbo opeens 600 leerlingen. “Daar zitten vast nog meer geïnteresseerde leerlingen bij. In feite is iedereen welkom, al overwegen we wel een soort intakegesprek, zodat het voor leerlingen voldoende duidelijk is waar ze voor kiezen.
Wordt vervolgd… “.