“Kom je na de grote vakantie terug op school, heb je plots een wel heel bijzondere docent. Nou ja… docent. Een soort van. De 135 jongens en meiden van Praktijkschool De Wissel in Goes maken kennis met Lexie,” aldus Sander Vlieland, directeur van Praktijkschool De Wissel. De Wissel is een school voor voortgezet onderwijs voor kinderen die moeite hebben met theorie, maar uitblinken in praktische vaardigheden. Ze worden opgeleid tot bijvoorbeeld schoonmaker, metaalbewerker of hovenier.
Lexie, kun je de stelling van Pythagoras uitleggen? Lexie, kun je mij overhoren voor Engels? Lexie, kun je me helpen bij het oefenenvan een sollicitatiegesprek? Het zijn zomaar wat vragen die leerlingen van De Wissel de komende tijd kunnen stellen aan de nieuweaanwinst van de school. Lexie is een AI-hologram. Simpel gezegd:een virtueel hoofd in een glazen kast. Ze weet heel veel, eigenlijk alles wat op internet staat.
Vlieland benadrukte dat Lexie geen vervanger is van de docent.“Ze is een hulpmiddel. We bereiden de kinderen op deze school voor op de echte wereld,” aldus Vlieland. “
Daarin zullen ze te maken krijgen met kunstmatige intelligentie(AI). Lexie is een mooie manier om ze daar alvast mee te laten kennismaken.” Nieuwsgierig, kijk de video hieronder van Media Hologram , het bedrijf dat Lexie heeft ontwikkeld.
In de gymzaal werden de kinderen voorgesteld aan Lexie. “Kun je vertellen hoe je onze leerlingen kunt helpen?,” vroeg Vlieland aan het vriendelijke hoofd in de glazen kast. “Ik begrijp niet wat je bedoelt,” antwoordde Lexie. Oeps! “Ik moet het ook allemaal nog leren, hoor,” verontschuldigde de directeur zich. Toen hij de vraag nog een keer stelde, net iets ander geformuleerd, vertelde Lexie wél wat ze kan. Toen de leerlingen terug naar hun klas waren gegaan, bleek dat Lexie echt iets in haar mars heeft. Hoofdsteden dreunde ze met gemak op. Net als een uitleg over de stelling van Pythagoras.
Toen Vlieland vroeg: “Kun je me helpen met het oefenen van het boeken van een hotelkamer of een sollicitatiegesprek?”, antwoordde het hologram positief. Een rollenspel was het gevolg, inclusief tips van Lexie over hoe het beter kan. De mogelijkheden zijn legio. Zo kan Lexie ook helpen in de communicatie met leerlingen uitOekraïne, want ze spreekt veel talen. Als een leraar iets vertelt over het menselijk hart, tovert ze met gemak een 3D-animatie vaneen hart tevoorschijn. “We gaan ook onze lesstof invoeren in het systeem,” aldus een enthousiaste Vlieland.