Zelf aan de slag en zo ontdekken wat je allemaal kunt doen met een zorgrobot, een drone, een VR-bril op, met het programmeren van technisch Lego en met augmented reality (AR). Daar draait het om in het gloednieuwe FutureLAB van het Mondial College, locatie Meeuwse Acker in Nijmegen. Leerlingen van deze vmbo-school komen allemaal in aanraking met actuele toepassingen van technologie. ‘Het FutureLAB is in het voorjaar van start gegaan en is volop in ontwikkeling’, zegt Antwan Grisèl, docent Techniek. ‘We zijn de eerste school met een FutureLAB in de regio. Via het regionale programma Sterk Techniekonderwijs zijn volgend schooljaar ook andere scholen welkom.’
Hafsa (12) en Carice (13) zitten in het FutureLAB van het Mondial College en kijken van hun iPad naar zorgrobot Mondi Doet de robot echt wat ze net hebben ingevoerd? Hafsa heeft op zwaaien getikt. En ja hoor, daar gaan de armen van de robot omhoog. Hafsa geeft nog een commando en de zorgrobot draait zich om op zijn wieltjes. Even later klinkt een ietwat mechanische stem door het FutureLAB die het liedje Happy birthday zingt. De meiden lachen. Dat kan dus ook.
Hun opdracht is dat ze de robot zo programmeren dat hij een oudere dame helpt met opstaan en aankleden. Daarvoor moeten Hafsa en Carice de robot een aantal handelingen achter elkaar laten doen. En een paar nieuwe, niet voorgeprogrammeerde zinnen laten zeggen. Dat kan door de tekst fonetisch in te tikken op de iPad of op de display die de robot op zijn borst draagt.
‘Sommige leerlingen vinden zo’n robot in het begin een beetje eng. Als ze er zelf mee aan de slag gaan, merken ze dat de robot pas iets doet wanneer zij hem hebben geprogrammeerd’, vertelt Antwan Grisèl. Hij is docent Techniek onderbouw vmbo op het Mondial College en begeleidt leerlingen in het FutureLAB. ‘Leerlingen maken hier kennis met de nieuwste technologieën en ontdekken of ze het leuk vinden om daarmee te werken.’
Het Mondial College doet mee aan het regionale programma Sterk Techniek waarbij scholen samenwerken met technische bedrijven om de interesse voor techniek en technologie te stimuleren. Docenten van het Mondial College, het Maaswaal College en Pax Christi College ontwikkelen samen met mensen uit het bedrijfsleven lesprogramma’s. Daarin worden crossovers tussen techniek en andere sectoren zichtbaar gemaakt, zoals technologie in de zorg, in de voedingssector en in de logistiek.
Via het FutureLAB van het Mondial College leren de scholieren spelenderwijs dat er nieuwe beroepen zijn. Denk aan drone-piloot of programmeur van een robot in een distributiecentrum. ‘We hebben hier drone’s, waarmee ze leren vliegen, robots en een 3D-printer waar we voedsel mee gaan printen. Het klinkt als mooi speelgoed, maar we leggen de link met het bedrijfsleven. In een distributiecentrum wordt al veel met robots gewerkt, die moeten aangestuurd worden’, legt Antwan Grisel uit. ‘En onlangs hoorde ik dat de politie steeds meer drone’s inzet bij onderzoeken. Door te werken met nieuwe technologie veranderen bestaande beroepen en ontstaan nieuwe beroepen.’
Roy (13) zit aandachtig te werken met een robotje op wieltjes van technisch Lego en een laptop. ‘Ik heb in de robot een hubje gebouwd, zodat-ie via Bluetooth te besturen is’, verklaart hij. Roy wil later graag ‘iets’ met design en auto’s doen. ‘We mogen op deze school meer doen wat we zelf graag willen, waardoor je creativiteit tot leven komt. Zo leren we op een speelse manier en ontdekken we dingen zelf, in plaats van leren uit een boek.’
Ryan is met een klasgenoot in de weer met een aantal miniatuurmonsters, een voorgeprinte achtergrond en een laptop bezig om met behulp van augmented reality (AR) een stopmotionfilmpje te maken. Daarbij combineren ze een virtuele achtergrond met de echte monsters. Ze hebben net een kort draaiboek bedacht en zijn nu opnames aan het maken.
Verderop zijn Ayoub (11) en Bas (13) bezig met een opdracht waarbij een van hen met een virtual reality(VR)-bril op een opdracht uitvoert. Ayoub heeft de VR-bril op en begeeft zich zo in een virtueel huis waar hij een wc moet bouwen. Bas kan via een scherm aan de muur volgen wat Ayoub doet, zodat hij hem aanwijzingen kan geven. De jongens lachen heel wat af, maar klaren ook de klus. ‘Het spel was niet makkelijk, wel leuk’, constateert Ayoub. ‘Maar ook weer niet heel moeilijk.’
Docent techniek Antwan Grisèl laat de leerlingen zo veel mogelijk zelfstandig werken. Hij geeft links en rechts enthousiast aanwijzingen. ‘Het leuke van de opdracht met de VR-bril is dat het eigenlijk over installatietechniek gaat. Zo leren ze twee dingen tegelijk. Leerlingen zijn vaak heel handig met games, dat is vaak meer consumeren. Hier beleven ze hoe het is om met VR, een robot of een drone te werken en zijn ze zelf bezig met het bedenken van oplossingen.’
Anthony (12) en Giel (12) hebben via een programma op een laptop een EV3-auto van Lego geprogrammeerd. Ze kunnen aan het eind van de les haast niet stoppen, zo gaaf vinden ze het. ‘We zijn er best een tijdje mee bezig geweest. Maar als het dan werkt, voelt dat goed’, zegt Giel. Anthony tikt op de laptop enkele commonado’s in en constateert tevreden dat de auto precies tussen de strepen op de tafel parkeert. ‘We hebben het programma wel moeten perfectioneren, anders rijdt-ie zo van de tafel af.’ Giel lacht en zegt: ‘Dat is ook gebeurd. Gelukkig doet-ie het nog.’
Hafsa en Carice hebben hun opdracht met de zorgrobot klaar. ‘Het is gelukt. Leuk dat de robot niet alleen praat, maar ook beweegt’, zegt Carice. De twee meiden willen allebei ‘iets’ in de zorg gaan doen. Techniek interesseert ze normaal gesproken niet zo, zeggen ze. ‘Maar ook in de zorg heb je steeds meer met wetenschap en apparaten te maken’, zegt Hafsa. ‘Stel we hadden niet in het FutureLAB kunnen oefenen, dan wisten we niet hoe je met zo’n zorgrobot moet omgaan.’ Carice knikt instemmend. Ze kijkt om zich heen: ‘Met zo’n VR-bril iets doen, lijkt me ook wel leuk.’