Op 1 januari 2020 is Sterk Techniek onderwijs in de regio Rijk van Nijmegen van start gegaan. Vijf werkgroepen Sterk Techniek, te weten PIE, BWI, M&T, D&P en LOB hebben in de periode januari tot en maart met het bedrijfsleven de regionale arbeidsmarktontwikkelingen, trends, dilemma’s en succesvolle aanpakken in de regio onderzocht. Op basis daarvan hebben de werkgroepen tijdens gemeenschappelijke sessie elf ‘regionale ontwikkelvraagstukken’ geformuleerd. Deze ontwikkelvraagstukken zijn via interactieve sessies omgezet naar 12 regionale sterk techniek projecten, die vanaf september 2020 van start zijn gegaan.
1. Logistiek & transport: leerlingen van het PO, VO maken kennis met logistiek en transport. Door middel van praktische activiteiten bij bedrijven, scholen en techniekcentra raken ze geïnspireerd en krijgen ze een realistisch beeld van transport en logistiek.
2. Mobiliteit & transport: leerlingen van het PO, VO maken kennis met mobiliteit en transport. Door middel van praktische activiteiten bij bedrijven, scholen en techniekcentra raken ze geïnspireerd en krijgen ze een realistisch beeld van transport en logistiek.
3. Online platform: dit is een online platform waar alle activiteiten van sterk techniek zichtbaar zullen zijn en waar het onderwijs en bedrijfsleven elkaar ontmoeten.
4. Leren in bedrijf: leerlingen lopen stage in een bedrijf en volgen tegelijkertijd een keuzevak in het bedrijf. Op het einde van hun stage ronden ze tegelijkertijd hun keuzevak af. We starten in eerste instantie met woon- en utiliteitstechnologie en woon- en kantoortechnologie.
5. Xperience House: dit is een experimenteer- en belevingshuis waar leerlingen op een uitdagende manier kennismaken en zich verdiepen in duurzame energie. Leerlingen leren en ervaren hoe zonnepanelen werken en geplaatst worden en hoe een warmtepomp werkt?
6. Circulair bouwen: Leerlingen van het PO, alle vmbo-opleidingen en het mbo maken door middel van praktijkopdrachten met diverse vormen/technieken binnen de circulaire bouw.
7. First Lego League: het is een programma van 6 maanden, waarin leerlingen in groepen een robot bouwen en deze programmeren. Het doel is ervoor te zorgen dat de robot zoveel mogelijk missies kan uitvoeren. Hierbij is er altijd een maatschappelijk onderwerp waarbinnen de missies zich afspelen en worden de leerlingen getest op verschillende vaardigheden. Een goede instap voor leerlingen om kennis te maken met de vaardigheden die nodig zijn in de toekomst, en de grote trends binnen de technologie. Samenwerken, creatief denken en oplossingsgericht werken zijn hierbij noodzakelijk.
8. VR: de virtual reality bril wordt ingezet als in de lessen met als doel leerlingen kennis te laten maken met de toepassing van VR en de technologie erachter, leerlingen zicht te laten krijgen op de (minder) zichtbare beroepen in de techniek en als professionalisering voor docenten in hun lessen.
9. Kennismakings- en oriëntatieroute: leerlingen van het PO, VO en mbo maken kennis met techniek en technologie vanuit de zeven werelden van techniek. Daarnaast is er speciale aandacht voor mobiliteit en transport en logistiek en transport, omdat dit twee beroepenvelden zijn in de regio waar veel vraag naar is en we alleen keuzevakken in mobiliteit en transport aanbieden. Nadat deze oriënterende route klaar is zullen we verdiepende doorlopende leerroutes op gaan zetten in de regio.
10. Vmbo-t praktijkcomponent: dit is een nieuwe leerweg waarin de vmbo-t leerlingen kennismaken met Techniek en Technologie met als doel dat meer vmbo-t leerlingen gaan kiezen voor een vervolgopleiding in de techniek of technologie.
11. Racecar challenge: Leerlingen maken zich op voor de Gravity Racecar Challange. Ze vormen teams waarmee ze hun snelste, coolste en origineelste zeepkist gaan bouwen. Tijdens het bouwen moeten ze samenwerken, ontwerpen en (technische) oplossingen en ideeën bedenken om straks de beste race met hun zeepkist te rijden. Ze komen op een leuke competitieve manier in aanraking met techniek, want ze bouwen zelf hun zeepkist om straks ‘ Down Hill’ te gaan. Leerlingen maken kennis maken met diverse vaardigheden van de metaal techniek , draaien , frezen , lassen etc. Van hele basic vaardigheden tot binnen draaien of tig-lassen . Samenwerken , plannen , kosten berekenen , werkvoorbereiding het komt allemaal aan bod.
12. Futurelab: In alle beroepen en sectoren wordt steeds vaker gewerkt met technologie. De zorgrobot, een informatiezuil op de balie bij de gemeente of het 3D-printen van voedsel, het kan allemaal. Het is dus belangrijk dat alle leerlingen (buiten de algemene technieklessen in de onderbouw) in aanraking komen met technologie; dus ook die leerlingen die niet een technisch beroepsprofiel hebben gekozen.