Hoe kun je een keuze maken voor een technische opleiding als je niet eens weet wat het inhoudt, wat je ermee kunt en waar techniek overal voor nodig is? Techniek zit vrijwel overal in, maar zijn we ons daarvan bewust? Om de doelgroep 10-14-jarigen te attenderen op wát techniek is en wat het voor hun kan betekenen, zijn de regio’s Noordwest Veluwe, Kampen en Zwolle een samenwerking aangegaan met NXtv en More om een videoproductie te maken: ‘Bliq’, voor een andere blik op de techniek. Met hoofdrollen voor de VMBO-ers van de deelnemende scholen en regionale professionals.
Het doel van deze video’s (het eerste jaar ca. 10 per regio) is bewustwording creëren, dat techniek niet vanzelfsprekend is en we het bij alledaagse handelingen ongemerkt gebruiken. De tafel waar zij aan zitten ontstaat niet vanzelf, stroom komt niet vanzelf uit de muur, een fiets brengt je niet zomaar van A naar B en hoe fijn is het om even te relaxen op een bank terwijl je aan het gamen bent. Deze dagelijkse onbewuste handelingen krijgen in de video’s een vervolg door de technische handeling van een professional vanuit een lokaal bedrijf. Funshots houden de aandacht van de jonge kijkers erbij, zodat de boodschap tot het einde van de video overkomt. Door het toevoegen van digitale lagen kan er per school een individuele boodschap aan de video gekoppeld worden, bijvoorbeeld naar een webpagina over de open dag.
Deze video’s worden gepubliceerd op NXtv.nl, het videoplatform dat in het teken staat van techniek. Omdat het een veilige omgeving is (de inhoud wordt vooraf gecheckt en er zijn geen reclames), is het uitermate geschikt is voor het onderwijs om de video’s klassikaal te bekijken of te tonen in het kader van de loopbaanontwikkeling. De rol van More is het maken en promoten van de videoproducties binnen Bliq, zodat de video’s onder de aandacht komen van de verschillende doelgroepen.
Deze videoproductie draagt op een positieve manier bij aan de beeldvorming over het VMBO èn de technieksector. In het kader daarvan zijn NXtv en More aangehaakt bij de regio’s Noordwest Veluwe, Kampen en Zwolle. De kracht van de videoproductie is de regionale geur en kleur. Eigen leerlingen en professionals uit het regionale werkveld, maken hun opwachting in de video’s. Het format kan simpel uitgerold worden; inmiddels lopen de eerste gesprekken met programmamanagers van andere regio’s die eveneens geïnteresseerd zijn. Daarmee wordt niet alleen de campagne kracht bijgezet, maar biedt het eveneens gelegenheid om het VMBO en een scala van andere technische beroepen in een positief daglicht te zetten.
Voor meer informatie over de invulling van de positieve beeldvorming door de regio’s Noordwest Veluwe, Kampen en Zwolle kunt u contact opnemen met Michèl van der Feen via mvanderfeen@eye2eye.nu.