Van virtual reality tot solarboten: deze scholen doen het samen

Van virtual reality tot solarboten: deze scholen doen het samen

Robots bouwen, oefenen met een simulator en les krijgen door een virtual reality bril. Bij de Maritieme Academie in Harlingen weten ze wel hoe je jongeren enthousiasmeert voor techniek en technologie. Cindy Postma, Teamleider Huisvesting bij de Maritieme Academie en een van de coördinatoren van Sterk Techniekonderwijs in de regio Noordwest-Fryslân, vertelt hoe en waarom zij hiervoor steeds meer samenwerken met andere scholen en bedrijven in de regio.

Zelf techniek en technologie ervaren

Niet een boek waarin je over techniek leest, maar het zelf doen en ervaren. Dat is de manier waarop de Maritieme Academie in Harlingen basisschoolleerlingen voor techniek wil enthousiasmeren. Groepen leerlingen komen een dagdeel naar de school toe en ontdekken allerlei leuke en interessante dingen die raken aan techniek en technologie.

Postma vertelt hoe zo’n bezoek eruitziet: “We nemen de kinderen die komen kijken mee op een van onze onderwijsschepen. Aan boord ontdekken de kinderen onder meer waarom een elektromotor duurzamer is dan een verbrandingsmotor. Als het gaat om harde techniek, dan laten we ze bijvoorbeeld ervaren hoe lassen werkt. Ook mogen de bezoekers zelf een robot bouwen van Lego Mindstorms en ze krijgen een voorproefje op programmeren.”

Coronaproof activiteiten

Het idee hiervoor ontstond kort na de start van Sterk Techniekonderwijs. Hoewel deze periode vooral draaide om het maken van plannen en afspraken met de verschillende onderwijspartijen, wilde de Maritieme Academie ook al direct een aantal concrete activiteiten oppakken. Op de eerste voorlichtingsdagen die ze op deze interactieve wijze organiseerden, kregen ze enthousiaste reacties.

Helaas gooide corona roet in het eten en moest de Maritieme Academie deze activiteit al snel taken. Postma is nu samen met haar werkgroep bezig met het uitwerken van een vergelijkbaar concept, maar dan coronaproof. “We willen graag een soort schatkist willen samenstellen, waarin verschillende scholen oefensetjes stoppen die met techniek of technologie te maken hebben. Bijvoorbeeld een draagbare pneumatiekset van ons en een Legopakket van bijvoorbeeld Nordwin College of Comenius. Met deze schatkist gaan we vanuit Sterk Techniekonderwijs vervolgens naar basisscholen toe, zodat ze daar kunnen experimenteren.”

Experimenteren met moderne middelen

De coronacrisis heeft gelukkig niet alleen maar nadelen. Bij de Maritieme Academie gebruikten ze de tijd die ze tijdens de lockdowns overhielden voor het ontwikkelen van nieuwe middelen. De school beschikte al over een levensechte simulator van een schip, waarin het voelt alsof je aan boord bent. De ramen zijn beeldschermen en laten je herkenningspunten zien die je ook in het echt langs het water tegenkomt. Tijdens de eerste lockdown ontwikkelde collega’s van Postma een light versie van deze simulator. Te downloaden op je laptop en dus een manier om vanuit huis al enkele beroepsvaardigheden te trainen.

Bekijk de video

 

Naast de simulator richtte de Maritieme Academie zich samen met het bedrijsleven op virtual reality. “We ontwikkelden samen een aantal scenario’s, waarbij we niet alleen kijken naar de context van onze eigen school, maar ook de regiovisie en opdracht vanuit Sterk Techniekonderwijs niet uit het oog verliezen. Wanneer je de VR-bril op zet dan lijkt het bijvoorbeeld alsof je op een boot bent, op een boerderij waar brand uitbreekt of bij een groot kruispunt waar een botsing is geweest. Vervolgens kunnen leerlingen van verschillende scholen oefeningen doen terwijl ze de bril op hebben.”

Samen de regio versterken

In de regio Noordwest-Fryslân weten de scholen elkaar steeds beter te vinden als het gaat om techniek en technologie, dankzij het project Sterk Techniekonderwijs. Het aanschaffen van moderne middelen, zoals een VR-bril, is voor een enkele school vaak een te grote uitgave. Door de middelen te delen, soms ook met bedrijven, kan de hele regio ervan profiteren en daardoor meer jongeren in contact brengen met techniek.

Postma ziet daar veel voordelen in: “Wij waren eerst bijvoorbeeld de enige school met een eigen solarboot, oftewel een boot die op zonne-energie vaart. Inmiddels gebruiken zowel AMS Franeker als het technisium van Simon Vestdijk Harlingen onze oude solarboten. Op die manier versterken we samen onze regio, omdat scholen meer te bieden hebben. En wat vooral leuk is: nu kunnen onze scholen met solarboten tegen elkaar racen.”