“Het is even wennen voor de leerlingen maar ze hebben werkelijk prachtige motivaties geschreven”, aldus Esther Aarse, projectleider van Hoogeveen On Stage. “Door het online aanbieden van Digimatch kunnen jongeren tóch kennis maken met het lokale bedrijfsleven om zo een goede beroepskeuze te kunnen maken. We vonden die kennismaking onmisbaar, want ondanks corona gaat het kiezen van toekomstige opleiding en beroep gewoon door”, vervolgt ze. Volgende week gaan de jongeren op pad: dan bezoeken zij tijdens de Doe Week de bedrijven met wie er een match is gemaakt. Het enthousiasme van het bedrijfsleven is enorm, iedereen spant zich in om ondanks alle beperkingen in kleine groepjes en verdeeld over meerdere middagen de vmbo-ers kennis te laten maken met de werkvloer. Zo kunnen de leerlingen een reëel beroepsbeeld vormen wat hen verder helpt in hun oriëntatie naar opleiding en beroep.
Ook dit jaar vormt het uitwisselen van visitekaartjes een belangrijk onderdeel van Hoogeveen On Stage. Bij het maken van de visitekaartjes zijn leerlingen al bezig met hun eerste loopbaancompetentie: wie ben ik? De visitekaartjes vormen een onderdeel van netwerkgedrag en vertegenwoordigen het nieuwe netwerk en vormen zo ‘sociale bankbiljetten’. “Ieder jaar houden we tijdens het Beroepenfeest een wedstrijd voor de beste visitekaartjes. Dit jaar hebben we een vakkundige jury samengesteld: Kuni van Ruler, docent creatief bij het Roelof van Echten College, Wilko Jonkman van Printjob, trouwe deelnemer en sponsor van Hoogeveen On Stage, en Gert-Jan Mannak, voorzitter Ondernemend Hoogeveen en ambassadeur van Hoogeveen On Stage”, zegt Aarse. “We kijken of een visitekaartje uniek is en daarnaast letten we op creativiteit, vormgeving en volledigheid van de gegevens. Er zitten werkelijk prachtige creaties tussen!”, aldus Van Ruler. Jonkman vult aan: “Het is belangrijk dat vmbo-leerlingen een goed beeld van een beroep krijgen, daarom doen wij ook mee als Beroepsbeoefenaar. Natuurlijk vinden we het daarnaast leuk om de visitekaartjes van de leerlingen te drukken, want een echt visitekaartje hoort erbij.” De prijzen die de leerlingen kunnen winnen, zijn beschikbaar gesteld door deelnemende bedrijven: HEMA, Keurslagerij Drent, Bouwmensen en restaurant de Spaarbankhoeve.
Hoogeveen On Stage is een samenwerking van het Roelof van Echten College, RSG Wolfsbos, Alfa-college, gemeente De Wolden, gemeente Hoogeveen, Ondernemend Hoogeveen en de Rotary.