Afstemming op de (toekomstige) arbeidsmarkt is hierbij essentieel. Inhoudelijk en op het gebied van benodigde vaardigheden en houding horen de leerlingen een realistisch beeld te krijgen van wat werken in en met de techniek en technologie nu en in de toekomst inhoudt.
Het spreekt voor zich dat er nadrukkelijk gewerkt wordt aan kennis en vaardigheden op het terrein van de nieuwste innovaties, waaronder die binnen de robotica, dronetechnologie, artificial intelligence (AI) en virtual reality (VR). Met name de toepassingen hiervan zijn belangrijk. Daarbij gaat het om alle sectoren die voor de regio belangrijk zijn, zoals de bouw, transport, de zorg en de land- en tuinbouw – evenals om maatschappelijke en regionale vraagstukken als het oplossen van personeelstekorten, de energietransitie, klimaatadaptatie en het tegengaan van bodemdaling.
Bij kwalitatief hoogstaand techniekonderwijs is adequate loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) noodzakelijk. Ook afstemming op het primair en vervolgonderwijs is belangrijk, om onnodige dubbelingen en hiaten te voorkomen.