Ontwikkelen van leeractiviteiten met drones

Ook in programmalijn 6 is het afgelopen jaar veel gebeurd. De meest recente ontwikkelingen richten zich op het ontwikkelen van leeractiviteiten met drones. In juni heeft een grote groep docenten van techniekverwante scholen de cursus dronetechniek gevolgd met het doel om een leerlijn dronetechniek te gaan ontwikkelen voor leerlingen in techniekverwante programma’s (zoals D&P, GL en TL).

In september zijn de werkgroep en ontwikkelgroep in de programmalijn in een gezamenlijke bijeenkomst geinformeerd over lesmateriaal voor dronetechniek en het organiseren van een (regionale) dronecup door Daniëlle Petit van FutureMindz. Een leerzame middag die heeft geresulteerd in een groepje scholen die dit jaar pilots gaan uitvoeren in hun school. Pilots waarin leerlingen kennis maken met mini-drones, programmeren en besturen en het bouwen van een hindernisbaan voor dronevliegen.

Afgelopen maandag 17 oktober heeft Gomarus het spits afgebeten. Zij hebben die middag een activiteit opgezet met leerlingen uit leerjaar 1. In het kader van een afsluiting van een Shakespeare project hebben zij in samenwerking met i-Lab en het Da Vinci college een dronerace georganiseerd. De dronerace bestond uit het afleggen van een parcours met zelfgebouwde obstakels met een DR 6 RC drone. De leerlingen mochten hun ouders, broertjes, zusjes, oma’s en opa’s uitnodigen om mee te kijken. De activiteit was een enorm succes. Er waren enthousiaste en fanatieke leerlingen die prachtige obstakels hadden gebouwd en uiteraard allemaal graag de race wilden winnen.

De ervaring die Gomarus heeft opgedaan wordt gedeeld in de werkgroep zodat dit schooljaar in meerdere scholen een dergelijk event georganiseerd gaat worden, met als doel: een eigen regionale (STO) dronecup permanent op de kalender zetten en misschien wel deelnemen aan de nationale Dronecup Finals met het thema Smart Cities in juni 2023.

De scholen in PL 6 gaan ervoor!