Tijdens de werktafelbijeenkomst kwamen twee belangrijke onderwerpen aan bod: (Hybride) docentschap: wat heeft het onderwijs nodig en hoe kan het bedrijfsleven inspirerende gastlessen of projecten voor leerlingen en studenten opzetten? Energietransitie: we horen veel over de energietransitie, maar wat betekent dit containerbegrip precies? Hoe kunnen onderwijs en bedrijfsleven hierin samenwerken en elkaar versterken? We nemen je graag mee in de uitkomsten!
Van asfalt-afwerker naar activiteitencoördinator
Na vijftien jaar als asfaltafwerker koos Ton Antens voor een nieuwe uitdaging; het docentschap. Hij zet zich in voor de instroom en het behoud van studenten in de infra. Hij zit hier op zijn plek en de meeste voldoening haalt hij uit het begeleiden van jongeren. “Vooral als ze het wat lastig hebben.”
“Het valt mij op dat veel jongeren van 16 tot 20 jaar nog niet klaar zijn om de ‘grote mensenwereld’ in te gaan. Ik vind het leuk om ze dan te helpen.”
Tijdens een functioneringsgesprek besloot Ton dat hij toe was aan iets nieuws. Hoewel hij altijd tevreden was in zijn werk, voelde hij dat het tijd was voor een volgende stap. Een beroepskeuzetest bracht hem bij een digitaal skills-paspoort, wat hem uiteindelijk inspireerde tot een opleiding voor hybride docent. Binnen drie maanden had hij de overstap gemaakt en werkt hij nu met veel enthousiasme aan het behoud van jong talent in de infra.