Duurzaamheid in de lessen bij Techplek Ridderkerk en Barendrecht

Duurzaamheid in de lessen bij Techplek Ridderkerk en Barendrecht

Techplek heeft 2 locaties: in Barendrecht en Ridderkerk. Leerlingen vanaf eind groep 6 maken er kennis kunnen met diverse vormen van techniek. Techplek biedt 8 modules van 1 dag aan; 1 ontdekmodule en 7 modules geïnspireerd op de 7 werelden van techniek. Per module zijn er 5 of 6 onderdelen om uit te kiezen. De leerlingen werken dan de gehele dag aan deze opdracht. Denk hierbij aan het werken met hout, 3D printer, Lasersnijder, drones, fotografie, robotica en nog veel meer. Aan het eind van de dag laten de leerlingen in een korte presentatie aan elkaar zien waaraan ze die dag gewerkt hebben. Alle Wetenschap & technologie doelen komen aan bod bij het volgen van alle modules.

Bij Techplek staat duurzaamheid centraal in ons onderwijs. We vinden het belangrijk dat leerlingen niet alleen technische vaardigheden ontwikkelen, maar ook leren hoe ze deze kunnen inzetten voor een duurzame toekomst. Daarom verwerken we duurzaamheid op diverse manieren in onze lessen.

Onze leerlingen werken met circulaire materialen, zoals gerecycled hout en herbruikbare verpakkingen van karton, plastic, blik en kurk. Door technologie toe te passen, bedenken ze innovatieve oplossingen en prototypes voor actuele vraagstukken. Denk bijvoorbeeld aan uitdagingen rondom biodiversiteit, woningtekorten, upcycling, de plasticsoep en duurzame irrigatiesystemen.

Ook leren leerlingen over energiebesparende technologieën en duurzame energiebronnen, zoals zonne- en windenergie. In verschillende projecten bouwen ze bijvoorbeeld een prototype van een duurzaam strandhuis of bedenken ze innovatieve oplossingen voor rodelbanen in de bergen. Daarnaast ontwerpen ze hun eigen ‘huis van de toekomst’, waarbij slimme technologieën bijdragen aan een energiezuinige leefomgeving.

Hergebruik en upcycling spelen eveneens een belangrijke rol in ons onderwijs. In plaats van materialen weg te gooien, ontdekken leerlingen hoe dee materialen een tweede leven kunnen krijgen. Zo ontwikkelen ze bijvoorbeeld een nieuw ontwerp met behulp van een 3D-printer en een oude kurk als basis. Dit sluit perfect aan bij de principes van de circulaire economie en laat zien hoe techniek kan bijdragen aan een duurzamere wereld.

Met deze aanpak inspireren we leerlingen om na te denken over de impact van technologie op de wereld van morgen. Zo maken we techniekonderwijs niet alleen praktisch en uitdagend, maar ook toekomstbestendig.