Regio Amsterdam

Bekijk het laatste nieuws

Meer nieuws

Techlab Bredero Beroepscollege maakt kinderen enthousiaster over techniek

Het Techlab van het Bredero Beroepscollege moet leerlingen enthousiasmeren voor techniek.

12 november 2019

Ontdek hypermoderne techniek in nieuw Techlab Bredero Beroepscollege

Techniek is de toekomst. Het biedt jongeren een goed perspectief voor een kansrijke loopbaan. Daarom opent het Bredero Beroepscollege een gloednieuw Techlab.

12 november 2019

Vmbo begint met nieuw techniekonderwijs

Verslaggever Ilan Hoekstra nam een kijkje in het Techlab van het Bredero Beroepscollege in Amsterdam.

11 november 2019

Regio Amsterdam

De ambitie van Sterk Techniek Onderwijs Amsterdam is om elk kind in Amsterdam een opleiding te bieden passend bij zijn/haar talenten, waarbij het techniekperspectief iedereen bekend is en als gelijkwaardig aan andere perspectieven wordt gezien. Meer informatie over Regio Amsterdam vindt u op de pagina ‘Over de regio’.

Duurzame technieklessen voor basisscholen

De Techlabs op 4 VMBO scholen bieden voor basisscholen een nieuw lesprogramma aan in het kader van de Wetenschap en Techniek (W&T) lessen.

Samenwerking met bedrijfsleven

Genomineerd voor In de Spotlight

Samen werken wij aan de transitie naar een duurzame samenwerking voor techniek in de regio. Maar hoe ziet die samenwerking er uit, en wie zijn nou eigenlijk de dragende krachten achter STO? De Spotlight licht de meest aansprekende, innovatieve, of verrassende regionale initiatieven uit en laat zien hoe ze tot stand zijn gekomen. Het initiatief Onderwijskundig fundament en ontwerprichtlijnen Techschool Amsterdam van de regio Amsterdam is ook genomineerd.

Inzending Regio Amsterdam

  • Onderwijskundig fundament en ontwerprichtlijnen Techschool Amsterdam - Regio Amsterdam

    Midden in de leeromgeving van de Techcampus Amsterdam verrijst een compleet nieuwe school, de TechSchool Amsterdam. De vier vmbo-scholen die nu nog de profielen PIE, BWI en M&T op hun scholen aanbieden gaan hun technische bovenbouw samenvoegen op een fysieke plek waar in een hypermoderne leeromgeving en met een gekwalificeerd docententeam innovatief, inspirerend onderwijs handen en voeten krijgt. De school start met de bovenbouw maar zal al snel uitgroeien tot een volledige school waar leerlingen vanaf leerjaar 1 van de middelbare school welkom zijn.

    Op basis van praktijkgericht ondertzoek zijn ontwerprichtlijnen opgesteld voor het onderwijskundig fundament van de TechSchool. Het onderwijsconcept voorziet in een intensieve samenwerking tussen de technische afdelingen van het vmbo, de mbo’s en het hbo en het bedrijfsleven. Vanuit deze samenwerking ontstaan hybride ontwikkelteams, waarin professionals uit deze organisaties vertegenwoordigd zijn. Zij ontwikkelen vanaf het begin samen het onderwijs en zullen dit straks ook samen verzorgen.

    Doel is niet een herschikking van bestaande puzzelstukken, maar een geheel nieuwe vorm van techniekonderwijs, waarin verschillende leer- en ontwikkeldoelen, -vormen, en -omgevingen elkaar afwisselen om leerlingen enthousiast(er) te maken voor techniek en technologie en beter voor te bereiden op een technische vervolgopleiding.

    Dit was niet gelukt zonder…

    Dyane Brummelhuis, directeur Mundus College Amsterdam en projectleider STO Amsterdam. Zij was projectleider van het fundament van de Techschool. Ze is recent opgevolgd door een kwartiermaker.

    “Mijn ambitie voor Amsterdam is om met de Techcampus Amsterdam waar scholen, bedrijven en de stad Amsterdam bij aangesloten zijn, een unieke leeromgeving te creëren. Een leeromgeving waar leerlingen op het snijvlak van heden en toekomst hun talenten voor techniek en technologie kunnen ontdekken en optimaal kunnen ontwikkelen. De TechSchool is het middelpunt van deze ambitie, samen met een een groep professionals uit het onderwijs en bedrijfsleven heb ik de ontwerprichtlijnen voor een geheel vernieuwend en toekomstgericht curriculum ontworpen.Met dit prachtige concept gaan we ervan uit dat leerlingen in de rij staan om op de TechSchool te mogen leren en te mogen ontdekken.”

    Meer lezen