‘Energiecoaches hebben nu nog vaak een stoffig imago,’ vertelt projectleider Marleen Kosterink van Een Idee. Energiecoöperatie Haaksbergen wil daarvan af. ‘Daarom laten we leerlingen nadenken over de manier waarop volgens hen voorlichting over duurzame energie moet plaatshebben. Ze bedenken een reclame-campagne en bedrijfskleding voor Young Stars in Energy, zodat we het imago ombuigen.’
Het onderwijsprogramma is een samenwerking tussen Het Assink lyceum, Energiecoöperatie Haaksbergen en Een Idee. De Rabobank deed een Duurzaamheidsbijdrage van € 7500,- Sterk Techniek Onderwijs regio Achterhoek Noord draagt eveneens bij aan het project.
‘Alle betrokkenen hebben dezelfde missie, namelijk; jongeren bekendmaken met verduurzaming en energie en enthousiasmeren voor techniek en technologische innovatie. De jeugd is immers de toekomst. Zeker nu we in 2050 energieneutraal willen leven. Dat komt in het lesprogramma allemaal samen. We leggen zoveel mogelijk de verbinding met het bedrijfsleven. Zo halen we techniek binnen de school en leerlingen binnen de bedrijven’, aldus Kosterink.