TikTok en rondje op de tractor tijdens Girls Day

TikTok en rondje op de tractor tijdens Girls Day

Elk jaar krijgen meisjes tussen de 10 en 15 jaar tijdens Girls Day de kans om kennis te maken met bèta-, technische, IT-bedrijven of afdelingen van bedrijven en hun vrouwelijke medewerkers. De bedrijven organiseren activiteiten waardoor de meisjes meer leren over de wereld van techniek.

“De jongens gingen naar het PSV-stadion en eerst dacht ik, dat had ik ook wel gewild. We hadden gehoord dat we alleen maar naar machines gingen kijken, maar uiteindelijk hebben we het best wel leuk gehad hè?”,  vraagt Evi Jacobs aan Aukje Schouten. “Klopt, ze zeiden dat we vooral moesten luisteren, maar we hebben juist heel veel gedaan. Het waren ook leuke mensen en heel veel vrouwen”, zegt Aukje. Evi: “Ja, daar stond ik ook van te kijken. De 14-jarige leerlingen van SG Were Di bezochten tijdens Girls Day onderhoud- en renovatiebedrijf Jansen-Huybregts in Eindhoven.

Docent beeldende kunst en vorming Marleen Scheer begeleidde een groepje dat naar Kraakman ging; een leverancier van landbouwmachines: “Je ziet inderdaad tegenwoordig steeds meer vrouwen in de techniek. Het leek wel of ze daar alle vrouwen uit het bedrijf hadden opgetrommeld. Ze vertelden ook dat er de afgelopen 20 jaar meer vrouwen zijn komen werken, omdat ze merkten dat het heel fijn werk was. De omgeving is schoner dan vroeger en vies werk wordt door machines gedaan. In plaats van met een schop, werken ze nu bijvoorbeeld met een graafmachine.  Vrouwen kunnen tegenwoordig dat werk ook prima doen.”

Van jongs af aan

Toen we na de bezoeken als docenten nog napraatten, zeiden ze wel dat Evi heel goed was in de opdrachten.” Evi: “Dat komt denk ik omdat ik papa vroeger altijd meehielp met alle klusjes en we nu thuis aan het verbouwen zijn. Daar heb ik ook meegeholpen met kitten.” Marleen: “Dan zie je het al van jongs af aan hoe het in zijn werk gaat. Aukje: “Mijn vader werkte in een bouwmarkt en nu bij Woningbelang. Soms ga ik mee en dan zie ik wat hij allemaal doet.”

Kitten, mozaïek en Memory

Evi: “We deden bij Jansen-Huybregts een soort wedstrijdjes kitten, maakten mozaïek met kapotte tegels en deden Memory.” Aukje: “Ja dat ging over in welke volgorde je de leidingen in de badkamer moet maken.” Evi: “Ik won en toen kreeg ik een klein pakketje met roze gereedschap. De elektratape heb ik al gebruikt toen het kabeltje van mijn elektrische fiets kapot was.” Ondanks hun enthousiasme willen de meiden zelf niet de techniek in. Evi: “Ik wil al heel lang de zorg in. Maar wat ik wel fijn vind aan onze school is dat je de kans krijgt verschillende richtingen uit te proberen.” Aukje: “Zo maak je toch kennis met alle profielvakken.”

Rondje op de tractor

“Er was een hele leuk sfeer tussen de collega’s en de meiden. Ze deden alles met zijn allen. Zo van één team, één taak. Ze hebben hun mening wel bijgesteld. Het werken in de techniek is toch veelomvattender als ze dachten toen ze hier binnenkwamen”, zegt een medewerker van Kraakman in een TikTokfilmpje dat bij het bedrijf werd gemaakt. Marleen: “Een van de leerlingen  zei zelfs dat ze later bij Kraakman gaat werken. Ook daar deden ze een wedstrijd en de winnaars mochten een rondje mee op de tractor. Dat viel in de smaak. In een technische opdracht moesten ze hefmechanisme maken ze kregen een magazijnopdracht en deden hints over landbouwmachines. Dat hefmechanisme was best ingewikkeld en ik kreeg het niet voor elkaar ondanks dat ik best wat technisch inzicht heb naar mijn idee.”

Carrièreswitch

“Toen ik voor het eerst over Girls Day hoorde tijdens een teamvergadering was ik meteen enthousiast en dacht ik: ‘dat moeten we hier ook weer gaan doen’. Dat was drie jaar geleden en toen ben ik het mee gaan organiseren. Ik vind zo’n dag meelopen zelf ook geweldig. Dan denk ik wel eens aan een carrièreswitch…..maar dan ga ik de leerlingen te veel missen. Als iemand meegaat die zelf ook enthousiast is over techniek, is het makkelijker om de leerlingen te enthousiasmeren.”