Techniekleerlingen werken mee aan het sprookje van de regio

Techniekleerlingen werken mee aan het sprookje van de regio

De bedrijven verenigd in STO-partner Brainport Industries (BI) zijn dringend op zoek naar nieuwe collega’s. Daarom vroeg John Blankendaal Hugo Vrijdag van de Ontdekfabriek om mee te denken over een manier om leerlingen uit het voortgezet onderwijs te interesseren voor techniekopleidingen zoals het Summa College en om ze naar de Brainport Industrie Campus te krijgen. Het resultaat van die vraag is de Solar Pit Crew; vier teams van leerlingen van Were Di en het Stedelijk College die meehelpen de Solar Challenge tot een goed einde te brengen. Dat doen ze door mee te denken over de technische uitdagingen die het Solar Team onderweg tegenkomt.

Praktijkgericht

Hugo: “We hebben te weinig helden van de techniek en het Eindhovense Solar Team is een echt sprookje van deze regio. Voor hen zijn mensen die praktijkgericht zijn superbelangrijk. Dit keer maakten ze een selfsustainable house on wheels. Dat is een soort tiny house op wielen dat zonne-energie niet alleen gebruikt om te reizen, maar ook om te wonen.” Tijdens een promotiecampagne van Eindhoven naar het Zuidelijkste punt van Europa; Tarifa, kwam het team uitdagingen tegen die de Pit Crew mee oploste.

Drang naar knowhow

Elk groepje van de Pit Crew koos een eigen challenge. Alexander Kapteijns en zijn collega’s begeleidden het project vanuit Were Di: “Ze mochten kiezen voor het ontwerpen van de auto of het oplossen van problemen. Ze kozen allemaal voor het oplossen van de problemen. We gooiden ze daarbij echt in het diepe. Dan merk je dat het ervan af hangt hoe goed je collega-docenten in staat zijn om de leerlingen te coachen door de juiste vragen te stellen en af en toe een opstapje geven. Dat ging heel goed. De leerlingen liepen meteen vast omdat ze meer informatie nodig hadden, dus zijn we naar de auto toe gegaan en spraken we af met de leden van het Solar Team.” Hugo: “Dan riepen ze: The Legend is in te house.” Sommige teams betrokken ook bedrijven bij hun uitdagingen. Alexander: “Collega’s waren blij verrast hoe diep leerlingen gingen zoeken. De drang naar meer knowhow kwam uit henzelf.”

Onderdeel van de oplossing

Alexander: “Wij willen met STO laten zien hoe mooi techniek is en dat gebeurt in deze ontdekkingstocht automatisch. Wat ook belangrijk is, is dat de leerlingen zien dat zij onderdeel uitmaken van de oplossing. Dat is misschien nog wel belangrijker. Het is een technisch avontuur waarin meer naar voren komt dan een stukje techniek.” Hugo: “Dat is misschien wel de essentie van het project.” Elk Solar Team draagt zijn kennis over aan het volgende team. Hugo: “Wie weet komt een oplossing van onze leerlingen dus ook wel in het volgende team terug. Zo brengen we praktijkgericht en universitair onderwijs bij elkaar via de bedrijven.”

Droom

De oplossingen werden door de deelnemers van het project gepresenteerd aan hun ouders en het Solar Team op de BI Campus. Hugo: “In de beleving van de leerlingen is dat de werkplaats van het Solar Team. Bovendien konden we laten zien wat er nog meer op de campus gebeurt. Het is voor hen een heel spannende omgeving omdat ze er bijvoorbeeld met robotica werken.”

De activiteiten die Brainport Industries ontplooit om leerlingen van vakopleidingen in contact te brengen met maakbedrijven zijn ondergebracht in Brainport Industries College. Michiel de Ruyter geeft leiding aan dit college. Daarom is hij bij de Solar Pit Crew Challenge betrokken. Hij was Hugo’s klankbord bij de start van het project vanuit zijn expertise in en focus op de voorlichting over techniek op vmbo’s in de regio. Ook legde hij de contacten met de scholen en hun vakdocenten én was hij Hugo’s vraagbaak tijdens het project. Hugo: “Zijn expertise was zeer waardevol.” Michiel: “In dit project doen leerlingen iets dat ze leuk vinden en waar ze van leren. Dat is een mooie manier om de leerlingen kennis te laten maken met de wereld van werk.”

De droom van Michiel, Hugo en Alexander is een structurele samenwerking tussen het Solar Team en het voortgezet onderwijs.