Docent Simone van Wieringen was een van de begeleiders. “Ik geef wiskunde en natuurkunde en weet als vrouwelijke bèta hoe lastig het soms als vrouw is een keuze te maken voor een mannenwereld. Daarom is het juist belangrijk dat er aandacht aan wordt besteed dat techniek ook voor vrouwen is.” In de ochtend kregen de leerlingen presentaties, ’s middags mochten ze zelf aan de slag. Merel (15) was een van de leerlingen die meeging. “We maakten een hartje met een waterleiding en we konden polaroids maken.” Simone vult aan: “Dat hartje maakten ze met een soort verbindingsstukken. Alle technieken die de leerlingen gebruikten zoals zagen en buigen worden ook op de bouw gebruikt.”
Merel: “Ik wist niet zo goed wat techniek inhield en kon me daar tijdens deze dag een beetje op oriënteren. Het is niet echt iets voor mij, maar het geeft ook juist rust om te weten wat je niet wilt.” Simone: “Ik hoop natuurlijk dat zoveel mogelijk vrouwen ook voor de techniek kiezen, maar uiteindelijk is het belangrijk dat ze kiezen wat ze zelf het belangrijkste vinden.” Merel: “Het houdt veel meer in dan ik eigenlijk had gedacht had. Ik wist bijvoorbeeld niet dat loodgieterswerk en tekeningen maken voor gebouwen bij techniek hoorde. Dat vond ik wel interessant om te zien. Ze lieten ons zien hoe zo’n tekenprogramma werkt. Het was ook leuk om een keer iets met alleen de meiden te doen. Sinds die dag zijn we superclose. We hebben een gezamenlijke whatsappgroep en ik heb nu ook vriendinnen uit andere klassen.”
Simone: “Door Girls Day krijgen de leerlingen meer zicht op wat er gebeurt in bedrijven waar ze later kunnen gaan werken. Ook het sociale aspect dat Merel benoemt is heel belangrijk. Het was mooi om al die meiden samen te zien ervaren wat techniek inhoudt. De vrouwen daar zijn echt rolmodellen voor onze leerlingen.” Merel: “Ik vond het heel fijn om te zien dat er ook een vrouwelijke bedrijfsleider was. Dat je ook op zo’n belangrijke positie kunt komen. “Ik kreeg zelf iets niet gebogen omdat ik niet sterk genoeg was, maar zag dat daar vrouwen waren die wel sterk genoeg waren. Dat maakt dat je niet denkt ik kan dit niet omdat ik een vrouw ben.”
Simone: “Een meisje dat ’s morgens een presentatie gaf, vertelde dat ze ADHD heeft. Dat was fijn, omdat wij veel leerlingen hebben met een diagnose.” Merel heeft de diagnose autisme: “Voor mij was het fijn om te zien dat je met een diagnose niet in een hokje wordt gestopt, maar gewoon kunt werken. ”
Bij Hoppenbrouwers maakten ze een TikTok-video over de Girls Day. Merel: “Dat was heel leuk, in de WhatsAppgroep ging steeds rond hoeveel views we al hadde