Op het AOT (Arbeids-, Onderzoek- en Trainingcentrum) in Heeze verzorgen leerlingen van de Berkenschutse met begeleiding van Click Traverse de productie van de knikkerbanen. Op school zelf gaan ze daarnaast aan de slag met het bedenken van nieuwe ‘trucs’ voor de baan: creatieve uitbreidingen die het spel uitdagender maken. Leerlingen van het PWA College in Veldhoven gaan de knikkerbanen demonstreren op basisscholen. Zo maken kinderen op jonge leeftijd kennis met techniek. Ook pakken zij de inpakwerkzaamheden op. Ook op het Veldhovense Sondervick College gaan leerlingen meedenken over nieuwe toepassingen en ‘trucs’ voor de knikkerbaan. Bij SG Weredi in Valkenswaard nemen leerlingen het bedrijfsmatige gedeelte voor hun rekening: het opstellen van bestellijsten, het proces bewaken en nadenken over logistiek.
Het Magnex-project laat zien hoe praktijk en onderwijs elkaar kunnen versterken. Leerlingen zijn niet bezig met een losse opdracht, maar met iets dat écht gebruikt gaat worden. Programmaleider Peer Neggers: “Zo maken we techniek tastbaar, betekenisvol en leuk. En dat allemaal door jongeren, vóór jongeren.”
Tot slot willen we graag Kurt Mauser, de bedenker en oprichter van de Magnex knikkerbaan, hartelijk danken voor zijn vertrouwen. Wij nemen zijn ‘kindje’ met zorg over en zullen het met trots verder ontwikkelen binnen onze scholen.