Extended reality is het onderwijs van de toekomst

Extended reality is het onderwijs van de toekomst

Op Were Di en het Sondervick College worden de eerste stappen gezet om les te geven met behulp van extended reality; een manier om de fysieke en digitale wereld met elkaar te verbinden.  Sondervick-docent Twan Strijbos en Were Di-docent Coen Loos werken sinds kort met een VR-bril en hololens die zijn aangeschaft met STO-gelden.

Nu worden ze al gebruikt bij BWI, maar de bedoeling is dat er straks meer worden aangeschaft zodat er ook bij andere vakken gebruik van wordt gemaakt. Zo kunnen ze bij motorvoertuigen virtueel aan de slag met het monteren van een motorblok of het spanningsvrij maken van een Nissan Leaf en is de app over anatomie die bij de VR-bril hoort mogelijk iets voor zorg en welzijn. Twan: “En wellicht is het in de toekomst ook mogelijk om havo- en vwo-leerlingen te enthousiasmeren voor techniek.” Coen: “Je kunt leerlingen mee terugnemen in de tijd en ze bijvoorbeeld laten zien hoe een vulkaan werkt of hoe ze een verbrandingsmotor demonteren.”

Manoeuvreren

Partners uit het bedrijfsleven denken mee over het gebruik in het onderwijs, waaronder Wouter Margry van Architectenbureau Margry en Arts die zijn kennis en ervaring als architect inbrengt. “Met een smartphone en een kartonnen VR-bril kom je al heel ver, maar met een duurdere bril zoals deze is het makkelijker om te manoeuvreren.”

Virtuele wereld

Twan: “Onze leerlingen kunnen zo in de virtuele wereld stappen. Het eindresultaat van hun werk kunnen ze zich dan veel beter voorstellen. Veel leerlingen hebben moeite met het visualiseren naar 3D. Omdat ze 2D -tekeningen in hun verbeelding niet kunnen omzetten naar 3D. De hololens helpt ze hierbij.” “Ze kunnen makkelijker de vertaling maken waar ze een onderdeel moeten plaatsen”, vult Coen aan terwijl hij me met de hololens laat zien hoe een motorblok in elkaar wordt gezet. Zelfs als je A-technisch bent, kom je daarmee nog een heel eind.

Stukje vertrouwen

Coen: “Extended reality stelt het bedrijfsleven in staat om vanuit de thuisbasis monteurs over de hele wereld in real time te assisteren. In de zorg kan bijvoorbeeld patiëntinformatie toegevoegd worden in het zichtveld van verpleegkundigen of kan het worden ingezet voor bewegingsoefeningen of uitleg over apparaten of hulpmiddelen. Wij kunnen onze leerlingen nu over een virtuele bouwplaats laten lopen, zodat ze een indruk krijgen wat er allemaal komt kijken bij het bouwen van een huis. Een van de opdrachten is het stellen van profielen. Wij hebben de situatie al getekend en de tekening in de hololens en VR-bril geplaatst. De maten moeten ze zelf toevoegen, maar ze krijgen al een beeld als ze de lens opzetten, zonder dat de docent alles voor hoeft te doen. Dat geeft de leerlingen een stukje vertrouwen. Als ze een idee hebben waar ze naartoe moeten, motiveert het hen om aan de slag te gaan.”

Ook wordt de hololens al gebruikt voor het uitleggen van handmachientjes, bijvoorbeeld het instellen van de bovenfrees. Leerlingen kunnen het filmpje tussentijds stoppen, om de handelingen uit te voeren.  Als ze de frees hebben ingesteld met behulp van het filmpje, leggen ze de lens weg en gaan met de bovenfrees aan de slag.

Meedenken vanuit bedrijfsleven

Wouter Margry is vanaf dag één betrokken en denkt mee over de toegevoegde waarde van de VR-bril en hololens voor het onderwijs. Zelf had hij daarom ook zes weken de beschikking over een van de brillen. ”Het is een verrassende nieuwe wijze om de virtuele wereld en de werkelijke wereld met elkaar te verbinden. Wij kunnen zo een ontwerp van een woning of stoel in de werkelijke situatie laten zien aan de klant. Voor het onderwijs is het een middel om snel bijvoorbeeld bouwkundige zaken te zien, waarvoor anders 1:1 gebouwd zou moeten worden. Plaatjes zijn dan sneller en langer aanwezig in het geheugen en maken communiceren met de leerling of klant makkelijker.”