Bedrijfsleven en docenten laten zich inspireren

Bedrijfsleven en docenten laten zich inspireren

Onderwijs en bedrijfsleven kwamen 6  juni samen in het Veldhovense Theater de Schalm tijdens een bijeenkomst waar ze netwerkten en ideeën uitwisselden over hoe ze op hun beurt jongeren kunnen inspireren én verleiden tot een toekomstige baan in de techniek. Voor het de beurt was aan goochelende docent Ralf Ghijsen, vertelde astronaut André Kuipers over zijn passie voor ruimtevaart en alle techniek die daarmee verbonden is.

Ralf Ghijsen inspireerde het publiek om contact te maken met elkaar en dit mee te nemen naar de jongeren. Dankzij zijn trucs wist hij de aandacht van het publiek vast te houden. “Ik hecht ontzettend veel waarde aan echt contact met iemand aangaan. Dat wordt steeds moeilijker in deze tijd van Teams werken en social media, maar ik geloof dat we in de basis allemaal gezien willen worden. Ik zeg: zie je iets of voel je iets, doe er dan iets mee!  Dat is zo ontzettend belangrijk”, zegt Ralf voor hij een ballon pakt en die de zaal ingooit.

Verantwoordelijkheidsgevoel

De eerste die de ballon vangt mag rood of zwart kiezen, de tweede kiest uit ruiten en harten, de derde uit plaatjes of cijfers en de vierde kiest een favoriet plaatje. In de ballon blijkt de kaart te zitten die de vier samen hebben gekozen. “Ik leg de truc niet uit, maar wel wat deze truc laat zien. Namelijk verantwoordelijkheidsgevoel en dat is veel belangrijker dan dat je de truc snapt.  Ik geloof erin dat mensen harder gaan lopen als je ze verantwoordelijk maakt voor iets. Net als de deelnemers aan deze truc die een kleur mochten kiezen en de ballon naar elkaar doorsloegen. Als het goed is, heb ik een paar mensen een behoorlijk verantwoordelijkheidsgevoel gegeven.”

Inspirerend

Floortje van Diepen, docent Engels op Were Di: “Ik vond het heel inspirerend hoe André vertelde over hoe de technieken uit de ruimtevaart in ons dagelijks leven een rol spelen. En hoe Ralf praatte over echt contact maken met de leerlingen vond ik ook heel mooi. De leerling écht zien is heel belangrijk in het onderwijs. Ik ben bezig met de ontwikkeling van het nieuwe vak Havo Praktijk, daarom ga ik naar bijeenkomsten waar praktisch onderwijs ter sprake komt. Ik was vorig jaar betrokken bij Girls Day en al ben ik zelf totaal niet technisch, het principe achter STO vind ik wel interessant.”

Aandacht

Jurgen Das van Broeren Das Bouwbedrijf: “Ik zie jongeren die in een negatieve spiraal zitten groeien in hun werk als ze stage bij ons komen lopen. Ouders bellen mij wel eens en vragen: ‘Wat heb je gedaan met die jongen dat hij nu zo blij en positief is?’ Dat begint al met betalen. Als ze bij ons stage komen lopen, krijgen ze gewoon een beloning. In mijn ogen gaat het teveel over wie afgestudeerd is aan welke universiteit. De jongeren die met de handen werken, moeten het juist doen. Ga maar eens een tegelzetter zoeken of een metselaar. Ik vind het sneu dat daar te weinig aandacht aan gegeven wordt. Daarom maken wij plek voor dat soort jongens. Wat Ralf vertelde, klopt precies. Ga even met zo’n jongen zitten, kijk hem aan en praat met hem.”

Trots

John van Seggelen is technologiedocent op  Berkenschutse. “Ik werk nu een half jaar op Berkenschutse en voor ik het wist was ik programmaleider  STO. In het speciaal onderwijs ben je gewend om je altijd af te vragen wat ergens achter zit. Daarom is dat contact maken waar Ralf het over had zo belangrijk. Ik vond het vandaag heel interessant en heb weer contacten gelegd met verschillende bedrijven. Ik ben er trots op dat ik deel uit mag maken van dit clubje.”

Het Veldhovens Weekblad interviewde André Kuijpers tijdens de bijeenkomst: ‘Laten zien hoe leuk techniek is’ – veldhovensweekblad.nl