Herman Westen is docent PIE op het C.T. Stork College: “Scholieren ontdekken hun vakmanschap met Vakkanjers. In een doorlopende lijn vanaf groep 7 tot en met het laatste jaar van het vmbo. Wij doen specifiek mee met vmbo 3 en 4. Hiermee laten we zien dat onze leerlingen een fikse technische doorontwikkeling maken vanuit vmbo 1 en 2 en al heel wat kunnen presteren en rijp zijn voor het mbo. In feite de ideale doorlopende leerlijn!”
De insteek van Vakkanjers is veelzijdig, benadrukt Herman: “Niet alleen bedenken, realiseren en presenteren de leerlingen hun eigen wildlife cameratrap: ook leren zij in teamverband samen te werken én hulp te vragen van technische bedrijven in de regio. Plus het goed, helder en aansprekend presenteren aan de jury van de gemaakte technische oplossingen. Ontwikkelingsdoelstellingen die perfect aansluiten bij STO Twente.”
De Vakkanjers gaan aan de slag met een concrete technische opdracht voor een échte opdrachtgever. Dit schooljaar is de opdrachtgever het Wereld Natuur Fonds. In de ‘WWF Wildlife Challenge’ daagt het WNF leerlingen van groep 7 tot en met het laatste jaar van het vmbo uit om innovatieve ideeën en praktijkgerichte oplossingen te bedenken om het toenemende aantal mens-dier conflicten in de wereld een halt toe te roepen. Een technische opdracht waarmee leerlingen waardevolle stappen kunnen zetten in hun ontwikkeling. Hun opdracht? Maak een wildlife cameratrap die reageert op bewegingen. Bedoeld om dieren te volgen en te monitoren en zo hun voortbestaan te helpen garanderen.
Voor het daadwerkelijk produceren van beide camera’s waren meerdere hoogwaardige bewerkingsprocessen nodig. Een aantal daarvan konden de leerlingen óp het C.T. Stork College uitvoeren. Morris van Team Spectratech: “Dankzij STO Twente heeft onze school nu de beschikking over een nieuwe en innovatieve kunststoflaser. Daarmee hebben we de plaat uitgesneden voor de behuizing van de camera. Ook hebben we volop gebruikgemaakt van de nieuwe 3D printer, VR en draaibanken. Ideaal om dit soort bewerkingen al op school te kunnen leren.” Sommige bewerkingen hebben beide teams gedaan of later verrijkt bij externe bedrijven zoals Heimerink Montage, Hemabo en Mosman Installatie & Kunststof. Maar ook SMEOT stelde haar deuren gastvrij open. En team Rangers zocht voor de energievoorziening contact met de Batterijspecialist in Hengelo. Een belangrijk leerpunt door het contactleggen en samenwerken met bedrijven.
Op C.T. Stork College streden twee teams om de schoolprijs: Team Rangers uit de basisberoepsgerichte leerweg en Team Spectratech uit vmbo-kader. Beide teams gaven een unieke invulling aan de opdracht voor een wildlife cameratrap. Zo voegde het eerste team een windmolentje toe voor extra energievoorziening en het tweede team maakte de hardware van de camera eenvoudig verwisselbaar zodat er altijd gefotografeerd kan worden. Na beide presentaties stelde de aanwezige Wim van de Merwe, activator Vakkanjers, en de begeleidende docenten opbouwende vragen. Bedoeld om het winnende team straks bij de regiofinale nóg beter uit de verf te laten komen. Gevolgd door juryberaad, met docenten en een teamleider van C.T. Stork College onder leiding van Wim van de Merwe. De winnaar? Team Spectratech. Zij wonnen niet alleen vanwege hun technische prestatie; ook hun presentatie van het ontwerp- en maakproces, inclusief filmpjes, viel op. Team Spectratech staat in juni in de halve finale. Goed nieuws is dat Team Rangers het op een aantal fronten zó goed deed, dat het C.T. Stork College voor hen de mogelijkheden van een wildcard gaat onderzoeken.
Usman Azhar docent PIE: “Wij als docenten hebben de leerlingen door het hele project heen begeleid, maar uiteindelijk hebben ze het zelf gedaan. Dit is voor de leerlingen enorm uitdagend. Een voordeel is dat we direct onderdelen van het reguliere BTA-examen voor PIE hierin meenemen, dus kunnen de deelnemers al een aantal onderdelen wegstrepen door hun in dit Vakkanjers project opgebouwde ervaring.”
Projectleider Tom Blaauwgeers geeft aan dat de link met het STO-programma wordt gelegd doordat er voor de realisatie van de wildlife cameratrap gebruik is gemaakt van nieuw aangeschafte machines, materialen en de samenwerking met het SMEOT. Tom: “Door het project STO zijn er middelen beschikbaar gesteld om nieuwe machines en materialen aan te schaffen die ervoor zorgen dat leerlingen uitgedaagd worden in hun technische ontwikkeling. Bovendien hebben wij een goede samenwerking met het SMEOT tot stand kunnen brengen waar het team Spectratech dankbaar gebruik van heeft gemaakt door daar onderdelen van de camera te ontwikkelen.’’