Toptrajectweek: toppers aan de slag met technologie

Toptrajectweek: toppers aan de slag met technologie

Toptraject is een doorlopende leerroute vmbo-mbo-hbo voor ambitieuze en praktisch ingestelde vmbo’ers die via het mbo een hbo-diploma willen halen. Het ontwikkelen van een technologische leerlijn binnen het Toptraject is onderdeel van het activiteitenplan van STO Twente. Eind maart deden leerlingen van C.T. Stork College Hengelo mee aan de Toptrajectweek. Een deel van deze week waren ze te gast bij ROC de Gieterij. Hun uitdaging? Ontwerp een infographic en bouw een ouderwetse T65 telefoon om naar een wonderfoon! De Wonderfoon is een telefoon waarop oudere mensen met dementie muziek kunnen afluisteren. Centraal stond het leren van vaardigheden en competenties zoals samenwerken, kritisch leren denken en onderzoeken.

Link met STO

Docenten Liset Kolste en Nicole de Mönnink zijn binnen C.T. Stork College de aanjagers voor het Toptraject: “Beiden nemen we deel aan de ontwikkelgroep Technologie in het Toptraject. Met als doel technologie zichtbaarder neer te zetten binnen het Toptraject, daar ligt de link met STO Twente.” De insteek van de recente Toptrajectweek? “Vanuit het perspectief van techniek moeten de leerlingen buiten hun comfortzone leren treden.”

Focus op vaardigheden

Toptraject start voor alle leerlingen in leerjaar 3 in het vmbo. C.T. Stork College neemt hierin ook periode 1 van leerjaar 4 mee: “In die periode beslissen de docenten samen met leerlingen of ze met het Toptraject door willen gaan. Waar we vooral op inzetten tijdens de Toptrajectweek is het ontwikkelen van vaardigheden. Want leerlingen die het Toptraject doorlopen vallen hier vaak op uit als zij eenmaal op het hbo zijn beland. Om dit te helpen voorkomen zetten we in op allerlei projecten. Concreet betreft dit drie projectweken in leerjaar drie en een projectweek in leerjaar vier. De vaardigheden waar we in deze weken op inzetten zijn vooral samenwerken, plannen, presenteren en reflecteren. Vaardigheden die zij later in het werkveld nodig hebben, en niet alleen in de techniek.”

De leerlingen mochten eerst ‘solliciteren’

Liset en Nicole: “We proberen altijd een maatschappelijk relevant thema te kiezen waar mensen in de directe omgeving van de school van kunnen profiteren.” In de Toptrajectweek kregen de twee klassen 3TL de opdracht een Wonderfoon te bouwen en te vullen met muziek voor de bewoners van TriviumMeulenbeltZorg (TMZ). De hele toptrajectweek stond hiervan in het teken, en op 22, 23 en 24 maart maakten de leerlingen, verdeeld in teams, de Wonderfoon concreet op ROC de Gieterij. De benodigde ouderwetse draaischijf telefoons zijn ingekocht bij stichting Wonderfoon, met een kant-en-klaar pakketje onderdelen en instructie op papier. Liset en Nicole: “De deelnemende leerlingen ‘solliciteerden’ vooraf schriftelijk op een bepaalde functie in de teams (zorg, techniek of planner/organisator). Bijvoorbeeld de leerlingen die kozen voor een deelname aan een team vanuit hun interesse in de zorg deden in de Toptrajectweek muziekonderzoek bij TMZ.”

Ideaal voor oudere mensen met dementie

Liset en Nicole: “De Wonderfoon is een telefoon waarop oudere mensen met dementie muziek kunnen afluisteren. Per nummer van de draaischijf draaien zij een ander muziekje tevoorschijn uit hun eigen jeugd, vaak uit de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw. Deze muziek staat op een SD-card ín de Wonderfoon.” Heel bijzonder is dat de leerlingen zelf bedachten dat Twente inmiddels ook allochtone bewoners kent met dementie. Speciaal voor deze groep maakten enkele leerlingen een Wonderfoon met Turkse muziek uit hun jeugd inclusief bedieningsinstructie. Liset en Nicole: “Zelfstandig voerden zij onderzoek uit naar welke muzieknummers dat zouden moeten zijn en hoe de specifieke Turkse doelgroep hierop zou reageren, geweldig toch? Eveneens onderzoeken zij of we de Wonderfoon misschien nog in meer talen gaan maken.”

Overhandiging aan gebruikers

Op vrijdag 24 maart, ter afsluiting van de Toptrajectweek, vond de presentatie plaats aan twee teamleiders van TriviumMeulenbeltZorg (TMZ) in Hengelo. Liset en Nicole: “Zij ontvingen de gemaakte Wonderfoons uit handen van de leerlingen voor gebruik door hun bewoners. Inclusief een door de leerlingen zelf gemaakte activerende instructie over hoe de Wonderfoon te gebruiken en welk thema aan welke Wonderfoon is verbonden.” Ook medewerkers van ROC van Twente woonden de presentatie bij.

Samenwerking met partners

Het was niet enkel het ROC waarmee CT Stork samenwerkte in deze Toptrajectweek. “Het Toptraject bezochten de leerlingen Medisch Spectrum Twente en Saxion. Bedoeld om hen een kijkje in de keuken te geven buiten de school; wat gebeurt daar op technisch vlak? Zo hebben ze bij het MST in de kelder alle technische installaties bekeken zoals voor stroomvoorziening, klimaatsysteem en waterzuivering, evenals de generatoren als de stroom uitvalt. Dit geeft hen het inzicht dat een ziekenhuis meer is dan alleen een bed met verplegenden en dat geen enkel ziekenhuis kan draaien zonder techniek.” En om de Wonderfoon goed te kunnen programmeren deden de leerlingen in de bibliotheek van Enschede mee met een muziekquiz. Bij Saxion kregen ze een kijkje in een hbo-onderwijsinstelling: “Goed voor hun beeldvorming. We hebben onder andere op de afdeling Zorg uitleg gekregen over Zorg & Technologie. En op de afdeling Werktuigbouw hebben ze alle machines mogen bekijken en ermee werken.”

Bereidwillige medewerking ROC van Twente

Deze Toptrajectweek is een samenwerking tussen het ROC van Twente en het C.T. Stork College. Ronald van der Burg: “Vanuit het ROC hebben we bedacht om de Wonderfoon te bouwen met leerlingen. Ik ben, namens het ROC, actief betrokken geweest bij de organisatie van de week. Ook de rondleidingen en de excursie naar het MST zijn georganiseerd vanuit het ROC. Vanuit het ROC scharen we dit project onder het project ‘Kun jij het maken?’. Binnen dit project werken zorgstudenten en techniekstudenten al dan niet interdisciplinair samen aan het ontwikkelen van zorgtechnologie.” ROC van Twente is partner van STO Twente, en koerst graag op een doorlopende leerlijn vmbo – mbo. Hoe staat Ronald daarin? “Ik sluit regelmatig aan bij STO-overleggen met de focus op de doorlopende leerlijn vmbo-mbo-hbo. Daar ben ik zeker een voorstander van. Met dit project ervaren de leerlingen al een beetje de sfeer en manier van werken in het mbo. Dat is alleen maar positief.”

Pilot: toptraject ook voor vmbo kaderleerlingen

Goed nieuws! Het plan is opgevat om ook vmbo kaderleerlingen aan het Toptraject te laten deelnemen in een iets gewijzigde vorm. Nu is dat nog een pilot bij het Alma College en het Stedelijk Alpha aan de Wethouder Beversstraat. Wordt vervolgd!