Christel Mollink is docent in het Technolab en geeft samen met collega Bjorn Klein Gunnewiek, Sander Dommerholt, Gerwald Leusman en Thomas van de Made workshops in het Technolab. Gerwald is daarnaast docent M T en Thomas docent Techniek. Christel: “Ik heb meegedraaid in het ontwikkelteam voor het Technolab en we hebben inmiddels ook al leerlingen uit het primair onderwijs ontvangen voor workshops.”
Sander Dommerholt is docent PIE en is eveneens coördinator Technolab op het TCC: “Samen met mijn collega’s Bjorn, Christel, Thomas en Gerwald voer ik workshops in het Technolab uit. Vanuit twee ontwikkelteams hebben we zowel de fysieke inrichting als de keuze voor de hightech technieken in het Technolab bepaald. Centraal stond de wow-factor; we willen de leerlingen in het Technolab fysiek in een compleet andere schoolomgeving brengen. Op basis van zes thema’s hebben we de subruimtes van het Technolab ingericht.”
Christel: “Onze insteek is dat we hier de leerlingen proberen te inspireren om een link te leggen tussen hun toekomst en hun ervaringen in ons Technolab. We vragen bijvoorbeeld wat ze later willen worden. Dat varieert van hondentrimmer tot kraanmachinist. Tijdens en na de workshops stellen we daar vragen over zodat leerlingen zelf de link leggen tussen deze workshops met alle technieken en hun droombaan. Zo breng je techniek heel tastbaar hun leef- en leerwereld in.”
Over linken leggen gesproken, die legt het Technolab ook ín de school. Wout Ensink, Projectcoördinator Sterk Techniekonderwijs voor de subregio Oldenzaal: “Het Technolab ligt centraal, springt in het oog, maar is geen eiland. We leggen bewust linken met onze opleidingen, vooral met BWI en PIE. Een voorbeeld? Bij BWI maken de leerlingen een houten kruk om vervolgens in het Technolab een mooie en creatieve bedekking voor die kruk te produceren. Deze wordt door hen ontworpen en vervolgens op het hout gelaserd met behulp van een laserbox. En de leerlingen van PIE kunnen hier op basis van Virtual Reality met een installatie aan de slag. Zo integreren we het Technolab echt ín de school.” • Vijfde alinea: een mooie en creatieve kunststof bedekking voor die kruk te produceren:, niet op kunststof.
Sander benadrukt dat ook het primair onderwijs meer dan welkom is in het Technolab: “We hebben het eerste bezoek vanuit Christel’s basisschool De Bongerd al gehad. Na de herfstvakantie gaan we meer scholen uit het primair onderwijs ontvangen.” Christel: “Ook hebben we alle ICT’ers en directeuren van de scholen voor primair onderwijs in onze STO subregio hier al op bezoek gehad. Verder gaat collega Marijke Egbers alle scholen voor primair onderwijs in het voedingsgebied van TCC bezoeken om zo het Technolab te promoten.” Sander: “Ook de praktische inbreng van ouders van leerlingen uit het primair onderwijs is hier welkom in de sfeer van begeleiding tijdens de workshops.”
Sander en zijn collega’s hebben overigens goed nagedacht over de functionele inrichting van het Technolab: “Elke techniek heeft zijn eigen ruimte, dus stoor je elkaar tijdens de workshops onderling niet. Door per ruimte bijvoorbeeld voor een eigen soort vloer te kiezen, heeft de leerling in zo’n subruimte echt het gevoel op een speciaal, uniek plekje te werken met bijbehorende techniek. Tegelijkertijd is er overzicht voor de docenten. Hét centrale hart van het Technolab is een open, lichte en uitnodigende presentatieruimte met tribune. Dé plek om het Technolab goed te kunnen overzien, presentaties te houden en de leerlingen voor te bereiden op hun ontdekkingstocht in het Technolab.”
Handig is het reserveringssysteem voor het Technolab dat nu al in de lucht is. Daar hebben alle docenten en leerkrachten uit de regio toegang toe. Zij reserveren met enkele klikken de gewenste workshops voor hun groep.” Wout: “We hebben acht korte introductiefilmpjes gemaakt van alle mogelijkheden in ons Technolab. Plus uitleg hoe die technieken een rol spelen in de werkelijke wereld, dus de context. Die bekijkt de docent van onze school, maar ook de leerkrachten van de geïnteresseerde scholen voor primair onderwijs, vooraf met de leerlingen. Al naar gelang hun interesse zijn deze workshops via dit digitale systeem te reserveren. Zo spelen we maximaal in op de interesse van de leerling.”
Wout: “De inrichting is dermate flexibel dat we altijd ruimte kunnen creëren voor nieuwe technieken die we hier in workshops willen presenteren. Zo werken we nu aan de installatie van een kunststofstraat. Hiermee maken leerlingen van plastic afval weer nieuwe producten. Ideaal om hen niet alleen met techniek kennis te laten maken, maar ook met duurzaamheid. Kortom, het Technolab blijft in ontwikkeling en dus aanhaken bij de technische innovaties uit de maatschappij en het bedrijfsleven.”